Auteur Topic: Help! Zieke vogels.  (gelezen 1254 keer)

René

• Gast
Help! Zieke vogels.
« Gepost op: april 26, 2005, 18:50:42 pm »
Ik heb 2 grasparkieten poppen die elk een nestje gehad hebben. Een van de 2 twee heeft na een aantal dagen broeden haar eieren stuk gemaakt. Het viel mij ook op dat ze haar nest bevuilde en niet uit het blok kwam om te poepen. Nadat ik het koppeltje apart had gezet werd het popje ziek. Op en gegeven moment zat ze onder in de kooi te tollen en dacht ik dat het snel gebeurd zou zijn. Hoewel de vogels binnen zitten heb ik de kooi toen op een warme plaats gezet. Wonder boven wonder knapte het vogeltje daar snel van op, kreeg haar eetlust terug en zat weer snel op haar stokje. Het andere popje was al wat langer ziek. Veel slapen en bol zitten. Omdat het andere vogeltj zo snel was opgeknapt dacht ik er goed aan te doen om deze vogel ook naar de warmere omgeving over te brengen. Nadat deze daar een uurtje gezeten had ging ik eens kijken en zag dat deze vogel juist averechts reageerde op de warmte en nu zat deze vogel op de bodem van haar kooi te tollen. Snel weer teruggebracht naar een koelere ruimte en daar knapte ze weer op. Ik snap er geen bal van. Wat goed is voor de ene vogel is weer slecht voor de andere. Nu zit ik nog steds met 2 zieke vogeltjes. Ze zitten op hun stokjes bol in de veren. Worden half dood geknuffeld door hun partner maar worden niet beter. Wie heeft enig idee wat het zou kunnen zijn. Moet ik ze vitamine geven, ontwormen, ik heb geen idee. Help!

Wickingh

• Gast
Re: Help! Zieke vogels.
« Reactie #1 Gepost op: april 26, 2005, 18:56:14 pm »
Hai,

ik vind dit een lastige vraag, ik zou iig ontlasting naar een vogelarts brengen om op kweek te zetten.
Normaal is het wel verstandig om zieke vogels onder de warmte lamp te zetten. Je kan ook niet met zekerheid zeggen of de 2 de pop slechter werd door de lamp . Het kan ook zo zijn dat ze daar toevallig die aanval kreeg, omdat je 2 vogels hebt met dezelfde verschijnselen moet je aannemen dat het besmettelijk is,

mvg Frank

René

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2005, 19:26:54 pm »
Dankjewel Frank voor je reactie. Ik zat ook aan zoiets te denken. Het rare is dat de mannen er geen last van hebben. Verder valt het op dat de neusdoppen van de poppen bijna wit zijn geworden. De broedblokken waar ze in gezeten hebben heb ik vorig jaar ook gebruikt en daarna redelijk schoongemaakt. Ik heb deze niet ontsmet ofzo. Zou het daar aan kunnen liggen?

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2005, 19:35:33 pm »
Hai Rene,

zoals ik al zei vind ik het een lastige vraag , we kunnen er alleen een slag naar slaan , pas na onderzoek kan hier wat zinnigs over gezegd worden,
tuurlijk is hygiene erg belangrijk,

mvg Frank