Auteur Topic: Jardine (kongo) papegaai kweek  (gelezen 23397 keer)

gleisbird

• Gast
Re: Jardine (kongo) papegaai kweek
« Reactie #15 Gepost op: juni 20, 2005, 18:07:22 pm »
GRoeten Herman kzou zeggen vraag maar misschien kan ik je helpen en anders heeft een vogelvriend van mij
misschien wel de oplossing,die heeft wel jardine's,ik meen twee soorten.

vrgr. Dils vdr.

hallo,
ik bedoel eigenlijk specefieke tips over het kweken met jardine's:

wat te voeren?
ik voer witte molen exselent papagaaienvoer met daar door pellets en eivoer
en af entoe groen voer

nestblok bedekking:
ik heb er houtschaafsels en wilgentwijgjes in zitten

meer dat soort dingen
vitamines en mineralen?

gr herman

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #16 Gepost op: juni 20, 2005, 19:38:44 pm »
Herman ik zal het deze week even vragen,maar ik meen te weten dat hij een mix geeft dus pellets en hardvoer,
ik dacht versale lage.
Maar dat laat ik je dus nog nog wel horen.

Zelf geef ik mijn Kaapse gemengde zaden,fruit,groente,kiemzaadmengeling die ik meestal zelf samenstel en eivoer
cq krachtvoer,met alle mineralen kalk en vitamines ook zelf gemengd.
Wat ook goed is claus braun universeel grof.
Laat nog wel van me horen.

VRgr.dils vdr.

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #17 Gepost op: juni 20, 2005, 19:53:12 pm »
Ps Ik denk dat wat betreft het nestblok je gewoon ruimschoots nestmateriaal moet aanbieden,ieder koppel zal dit op een andere manier benutten,doormiddel van klein knagen of eruit werken [graven].
Dus houtmot grof,wilg of fruittakken,berk,populier ed gewoon waarvan jij weet waar ze graag aan knagen,jij ligt toch ook graag in een opgemaakt bed,of misschientoch wat harder?
Je zal zien dat als je een goed koppel hebt ze lekker gaan zitten pielen. :hart:
                        En nu ga ik tafeltennissen of lekker tafelen was het geloof ik.

vrgr.Dils vdr.

gleisbird

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: juni 29, 2005, 22:05:08 pm »
we hebben aktiviteit in het blok!! :thumbsup:
vorig jaar begon het ook zo:

laatste tijd veel gerommel in het blok de stukjes hout e.d. liggen op de grond onder het blok.
maar nu komt de pop niet meer uit het blok :thumbsup: ze kijkt even door het gat en gaat weer terug de man gaat haar dan achterna. normaal blijven ze altijd rustig zitten of gaan aan het gaas hangen maar dit hebben ze al bijna een jaar niet meer gedaan.
vorig jaar had ik toen binnen 2 weken eieren liggen dus hopen maar ::)
het is ook te hopen dat deze (evt) jongen het wel halen en dat het niet weer sprijtpoten wordt.
maar ik heb een nieuwe bodem in het blok gedaan en geeft ze nu extra calcium dus heb nu meer hoop.

gr herman ::)

Wickingh

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: juni 29, 2005, 22:08:26 pm »
Hai Herman,

ik duim met je mee, zorg wel dat als er eieren zijn dat ze of zelf een bad nemen of onder een sproeier kunnen met dat hete weer om te voorkomen dat de eieren uitdrogen, :thumbsup:

mvg Frank

gleisbird

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: juni 29, 2005, 22:11:44 pm »
Hai Herman,

ik duim met je mee, zorg wel dat als er eieren zijn dat ze of zelf een bad nemen of onder een sproeier kunnen met dat hete weer om te voorkomen dat de eieren uitdrogen, :thumbsup:

mvg Frank

bedankt voor de tip frank.
maar hoe doe ik dit als ze niet meer uit blok komt?
sproeien doe ik wel maar baderen willen ze niet
gr herman
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2005, 22:15:09 pm door gleisbird »

Wickingh

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: juni 29, 2005, 22:49:52 pm »
Hai Herman,

meestal regelen ze dat zelf wel als je zo af en toe de sproeier op de voliere zet,je kan ook met een plantenspuit het blok van binnen wat vochtig maken, maar alleen als laatste oplossing , om zo min mogelijk te verstoren en natuurlijk nooit als ze in het blok zit,

mvg Frank

fujimo

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: juni 29, 2005, 23:44:35 pm »
Ik heb ook blokken gezien met een dubbele bodem waar dan dagelijks een schaal water in wordt gezet
Het vocht verdampt en trekt omhoog waardoor het blok veel vochtiger is dan het in werkelijkheid in de kooien is

Gr Eric

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #23 Gepost op: juni 30, 2005, 01:42:48 am »
Ik heb geen jardine's maar kaapse dus hun grotere broer zal ik maar voor het gemak zeggen,je zou carmix kunnen gebruiken als aanvulling,zelf gebruik ik dit al jaren tot volle tevreden heid.

vrgr,Dils vdr.

No panic, heb je al eieren?zoja vorige keer is er ook een ei uitgekomen, waren er meer gelegd en bevrucht?
Ik zou zeggen let eerst op de voeding,aminozuren,kalk,etc.
De vogels doen normaal gesproken de rest instinctief,vandaag heb ik van Taco is een grijze haar plm {tweehonderdste eitje gekregen}.
Dit is een bijna kale grijze erg lief,zal binnenkort wel eens een foto laten zien,oveigens denk ik zelf dat de kaalheid hormonaal is dus geen stres of id op de foto,s is de rechtse een jong van haar,volkomen gezond.
Een kennis van mij had een dergelijke vogel en na problemen met legnood,lees
voeding en operatie kwam deze weer in de veren.
Dus ook deze kale pop,geen veren aan de onderkant dus regelde zelf de vochtigheidsgraad in het blok die overigens veel lager is dan veel mensen denken.
PS moet nog bellen voor voeding,EXCUSEMWA.
vrgr dils vdr.

gleisbird

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: juni 30, 2005, 21:53:29 pm »
Ik heb ook blokken gezien met een dubbele bodem waar dan dagelijks een schaal water in wordt gezet
Het vocht verdampt en trekt omhoog waardoor het blok veel vochtiger is dan het in werkelijkheid in de kooien is

Gr Eric
]

eric op zich een goed idee maar ik wil ze nu niet teveel meer storen als ik dat wil doen moet ik het broeblok slopen. later mischien eerst maar eens kijken hoe het nu gaat.
gr herman

gleisbird

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: juni 30, 2005, 21:57:18 pm »
No panic, heb je al eieren? nee nog niet zoja vorige keer is er ook een ei uitgekomen, waren er meer gelegd en bevrucht? 4 eieren maar 1 bevrucht en uitgekomen zefde tijd van het jaar ongeveer                             Ik zou zeggen let eerst op de voeding,aminozuren,kalk,etc.
De vogels doen normaal gesproken de rest instinctief,vandaag heb ik van Taco is een grijze haar plm {tweehonderdste eitje gekregen}.
Dit is een bijna kale grijze erg lief,zal binnenkort wel eens een foto laten zien,oveigens denk ik zelf dat de kaalheid hormonaal is dus geen stres of id op de foto,s is de rechtse een jong van haar,volkomen gezond.
Een kennis van mij had een dergelijke vogel en na problemen met legnood,lees
voeding en operatie kwam deze weer in de veren.
Dus ook deze kale pop,geen veren aan de onderkant dus regelde zelf de vochtigheidsgraad in het blok die overigens veel lager is dan veel mensen denken.
PS moet nog bellen voor voeding graag kan nooit kwaad ,EXCUSEMWA.
vrgr dils vdr.
gr herman

gleisbird

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: juli 01, 2005, 22:20:32 pm »
YES YES YES

Het eerste ei ligt in het blok :thumbsup:
vanavond met voeren was de pop van het nest en meteen de kans waargenomen om tekijken en ja hoor het eerste ei is er!!
nu afwachten hoe het verder gaat
gr herman

fujimo

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: juli 01, 2005, 22:56:11 pm »
He gaaf Herman  :thumbsup:

PS je hebt toch wel tegen de pop gezegt dat ze er voor moet gaan zorgen dat de jongen hun pootjes wel naast elkaar moeten houden  ;)

Gr Eric

Wickingh

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: juli 02, 2005, 14:39:26 pm »
He gaaf Herman  :thumbsup:

PS je hebt toch wel tegen de pop gezegt dat ze er voor moet gaan zorgen dat de jongen hun pootjes wel naast elkaar moeten houden  ;)

Gr Eric

KALK en voor de rest  :thumbsup:

mvg Frank

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #29 Gepost op: juli 03, 2005, 20:50:22 pm »
hallo,
Heeft er iemand ervaringen met kweken met Jardine (kongo) papegaaien (Poicehalus gulielmi gulielmi)
ik heb een koppel dat vorig jaar 1 jong heeft gehad maar die had sprijdpoten helaas niet overleefd :'(
ik hoop dat het dit jaar beter gaat.
geven jullie nog speciale dingen aan de jardine's???
gr herman ::)
Herman heb kennis gebeld deze heeft momenteel twee jongen in het blok natuurbroed voor kweker een jong er eerder uitgehaald voor huiskamer.
 Ikzou je nog iets laten weten over de voeding die hij geeft.
Pellet Pretty Bird African, calcium zit daar al in,5 dagen.
Afwisselen met zaadvoeding bv W.M premium mix van Hinbergen.
Wanneer jongen, iedere dag kiem, plus eivoer verder noten paar maal per week.
vrgr dils vdr.
PS uiteraard ook fruit en groenten.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2005, 21:44:53 pm door Dilletantjes vader »