Auteur Topic: Advies gevraagd bij keuze van eerste vogel(s)  (gelezen 6777 keer)

marcv

• Gast
Advies gevraagd bij keuze van eerste vogel(s)
« Gepost op: april 27, 2005, 15:13:51 pm »
Hoi,

Ik woon sindskort op mezelf en wil graag een vogel als huisdier. Eigenlijk wil ik al jaren een papegaai, maar ik weet niet of dit de juiste oplossing voor mij is.

Mijn situatie:

- Ik werk 40 uur per week en ben overdag dus niet thuis.
- Wil graag een vogel die zich toch wel een beetje aan mij hecht en dus ook tam kan worden.
- Hoeft natuurlijk niet perse te praten, maar is natuurlijk wel een leuke bijkomstigheid.
- In principe zou ik maar 1 papegaai willen, maar 2 KLEINERE (parkieten)soorten lijkt mij geen probleem.
- Mijn favoriete vogels: grijze roodstaart, valkparkiet, bonte boertje, rosella.

Wie kent deze situatie (werken/papegaai) en kan mij een advies geven.

Bedankt!

Marc

-> Oeps, ik zie nu dat dit topic onder dwergpapegaaien staat, hoort eigenlijk bij papegaaien algemeen...
« Laatst bewerkt op: april 27, 2005, 15:18:12 pm door marcv »

Ingmar

• Gast
Re: Advies gevraagd bij keuze van eerste vogel(s)
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2005, 15:48:37 pm »
Gezien je voorkeur zou ik in eerste instantie voorde valkparkiet gaan.

Nanda

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2005, 16:13:42 pm »
Hoi,

Ik heb zelf een bonte boertje.
Het is een hele leuke papegaai, heeft niet heel veel aandacht nodig, mits je ervoor zorgt dat hij voldoende speeltjes in zijn kooi heeft.
Zelf werk ik 26 uur in de week, ben overdag dus ook niet veel thuis, maar eerlijk gezegd wel elke avond. Dus vanaf ik thuis kom totdat hij gaat slapen (rond een uur of acht, negen) krijgt hij aandacht.

Bonte boertjes zijn op zich vrij rustig, geen schreeuwers (uitzonderingen daar gelaten) en kunnen zichzelf uitstekend vermaken.
Echte praters zijn het niet, dus je moet er niet vanuit gaan dat hij dat zal leren, dan kan het nooit tegenvallen.
Verder zijn het ondeugende, grappige en lieve gaaien.

Succes met het maken van je keuze..........

marcv

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2005, 17:47:47 pm »
Hoi,

Dankjewel voor jullie antwoord. Bonte Boertjes zijn zeker leuk en mocht hij/zij toch eenzaam worden is het wat makkelijker om er een bij te nemen (denk ik). Maarja, Valkparkieten zijn ook wel heel erg leuk en speels, dus jullie maken het mij eigenlijk alleen maar moeilijker haha.

Groeten,

Marc

marcv

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 27, 2005, 19:26:21 pm »
Kent iemand hier eigenlijk iemand met jonge bonte boertjes of een goed adres waar ze deze regelmatig hebben?

Ingmar

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 27, 2005, 19:28:40 pm »
Ook deze vraag kan ik beantwoorden met dat Dennis ons lid deze kweekt. :thumbsup:

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2005, 19:29:34 pm »
Hai,

Corina [Senna] heeft regelmatig zowel bonte boertjes als valkjes,

mvg Frank

Tommy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 27, 2005, 22:17:43 pm »
Bonte boertje of valkparkiet ;D En dan van beide 1 of juist 2 van de zelfde soort.
Ik vind 40 uur namelijk wel erg lang alleen voor een dier dat zo gericht is op "samenzijn"

Onzin verhalen die ik wel eens lees op marktplaats, van "ik heb geen tijd voor 2, dus moet er 1 weg"
vind ik totaal niet kloppen. Deze mensen denken in mijn ogen alleen aan hun zelf. >:(
Als je geen tijd hebt om 2 tam te maken heb je volgens mij zeker geen tijd om 1 te vermaken.
(Hier zitten alle dieren met zn 2en, behalve de hamster ;D want die vreten elkaar anders op.)

Ben heel benieuwd welke je gaat kiezen ;)

marcv

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 27, 2005, 23:17:26 pm »
Idd, ik wil ook de wat kleinere soort zodat ik er twee kan nemen. 2 Grijze Roodstaarten zie ik net niet zitten en volgens mij moeten twee bb'tjes elkaar best wel kunnen vermaken in de tijd dat ik werk.

Trouwens, ik ben helaas niet in de luxe positie om minder dan 40 uur te werken, hoe doet iedereen dat toch met papegaaien??

Ik denk dat ik iig voor twee bonte boertjes ga.

Groeten

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 28, 2005, 08:51:22 am »
Leuk hoor! Goeie keuze!

Ik werk ook 40 uur. Toen ik in eerste instantie Coco (grijze roodstaart) kocht zat hij ook alleen omdat ik op mezelf woonde! Ging ook goed. Hij keek er wel naar uit dat ik thuis kwam maar het ging goed. (voor zo ver ik kon zien). Nu ben ik weer terug in mijn ouderlijk huis en heeft Coco de hele dag mijn ouders om hem heen! En dat vind hij toch wel veel fijner. Als ik straks weer op mezelf zal gaan dan zal ik toch iig een gaai er bij moeten nemen want anders zal het niet goed gaan met Coco ben ik bang voor!
Dus ik denk dat het net is wat je ze went en als je er 2 heb moet dat volgens mij goed gaan hoor!
Maar ja dat is mijn mening!

Gr Corina

marcv

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2005, 09:51:01 am »
Hoi,

Ik denk het ook wel. Ze zeggen ook altijd dat als je een jonge papegaai meteen laat wennen aan jouw levenomstandigheden, hij niet beter weet. Maar goed, je hoort ook best vaak dat het "fout" gaat, dus ik neem het zekere voor het onzekere. Maar dat geeft eigenlijk ook niet, want 2 bb's vind ik ook wel erg gaaf  :thumbsup:

Gr,

Marc.

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 28, 2005, 09:55:31 am »
Ja klopt dat heb ik soort dingen lees ik ook. Maar weet je wat het is, in het begin zie je het niet aankomen. Zodra de vogel begint te plukken weet je dat tie er toch niet tegen kon. En dan is het te laat! Dus ja!
Maar ik denk dat je dat veel kunt voorkomen door veel speelgoed en veel takken enzo en 's avonds lekker bezig te zijn met ze. Al is het alleen al uit de kooi! Je kunt nu eenmaal ook niet 24 uur per dag thuis zijn. De vogel zal zo wie zo poosjes alleen zitten!

En 2 bb is ook heel gaaf! Zul je ook heel veel plezier aan beleven!

Gr Corina

Tommy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 28, 2005, 21:27:00 pm »
Idd, ik wil ook de wat kleinere soort zodat ik er twee kan nemen. 2 Grijze Roodstaarten zie ik net niet zitten en volgens mij moeten twee bb'tjes elkaar best wel kunnen vermaken in de tijd dat ik werk.

Trouwens, ik ben helaas niet in de luxe positie om minder dan 40 uur te werken, hoe doet iedereen dat toch met papegaaien??

Ik denk dat ik iig voor twee bonte boertjes ga.

Groeten

Leuk :thumbsup: Wat ik zelf zo mooi vind aan 2 dieren is dat je ook hun gedrag onderling kunt bestuderen. Dat is echt geweldig!
De vogels zullen erg blij zijn met hun 2en en jou erbij ;) Het kost misschien ietsje meer inzet om ze aanhankelijk te krijgen/houden (niet mijn ervaring, maar ik ben altijd thuis) maar daar staat veel plezier tegen over...zeker voor de vogels, maar ook voor jou!

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 28, 2005, 22:11:28 pm »
Ja klopt dat heb ik soort dingen lees ik ook. Maar weet je wat het is, in het begin zie je het niet aankomen. Zodra de vogel begint te plukken weet je dat tie er toch niet tegen kon. En dan is het te laat! Dus ja!
Maar ik denk dat je dat veel kunt voorkomen door veel speelgoed en veel takken enzo en 's avonds lekker bezig te zijn met ze. Al is het alleen al uit de kooi! Je kunt nu eenmaal ook niet 24 uur per dag thuis zijn. De vogel zal zo wie zo poosjes alleen zitten!

En 2 bb is ook heel gaaf! Zul je ook heel veel plezier aan beleven!

Gr Corina

Hai,

laten we niet de vergissing maken om te denken dat het meeste plukgedrag te wijten is aan te kort aan aandacht,maar meestal omdat ze geen goed voer krijgen,

mvg Frank

senna

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 03, 2005, 18:22:26 pm »
Helemaal mee eens Frank,

Ik heb op het moment geen Bont Boertjes maar wel twee handtamme roodrugparkietjes (broer en zus) en een Meyer papegaaitje (broertje van de BB).

gr corina