Helaas,
het is d'r teveel geworden.
Vanmiddag is ze van d'r zitstok afgevallen, heeft nog een aantal krampachtigen pogingen ondernomen om naar boven te klauteren, maar de zwelling was dermate groot dat ze weinig spieren kon aanspannen leek het wel.
Ze bleef op de bodem zitten onder een soort van slagzij.
Na wikken en wegen besloten het diertje niet meer te laten lijden.
Daarna de vogel onderzocht.
Krop bevatten zadenpapje maar de spiermaag was geheel leeg.
Het darmkanaal bevatte nog wel enkele resten zaden.
De zwelling in de onderbuik was nu de afmeting van een golfbal. Hara onderlichaam was bijna 2 x zo groot als haar borstkas.
Er kwam ca. 8 cl. helder vocht uit, wat je zou kunnen omschrijven als eiwit, maar het was vloeibaarder.
In de buikholte trof ik wel 3 doorzichtige slaapzakjes aan (vermoedelijk vliezen die om het ei zitten alvorens er kalk wordt afgezet)
De zwelling heeft alle overige functies langzaam aan afgeknepen. en de hoeveelheid vocht in de buikholte kon helaas op geen enkel wijze afgevoerd worden.
Alle overige organen waren in goede conditie.
Ik vindt dit altijd een vreselijk moelijke beslissing,want misschien gaat het zo ineens weer beter, maar verstandelijk was ik de overtuiging toegedaan dat dit niet meer zou genezen, en als er al genezing zou optreden zou ze bij een volgend eitje weer een probleem van dit formaat hebben.