Ja gewoon negeren, niets zeggen, geen heisa van maken, gewoon doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
Voorbeeldje.
Middel zat net vanaf de tralies met zijn zitstok te spelen, haalt ie per ongeluk de zitstok uit de houders dus dat ding valt met een hoop kabaal op de bodem van de kooi en hij schrok er duidelijk van. Hij helaas niet alleen. Ook onze hond en die nam een kijkje. De stok die toen nog schuin tegen de zijkant van de voliere was gevallen, viel op dat moment helemaal op de grond dus de hond nog erger geschrokken en die ging staan blaffen. Ik heb het een tijdje aangehoord, maar niets gezegd. Toen de blafjes verdwenen, stok op de goede plek teruggehangen. Op dat moment vloog Middel door alle schrik naar mij toe en ik kon hem opvangen. Niets gezegd, Middel op laten stappen, bij de stok gehouden en gezegd dat ie op moest stappen. Middel ging aarzelend over en toen was hij natuurlijk ontzettend braaf en waar slaapt Middel nu. Op de stok die hij zelf naar beneden had gegooid.
Let er alleen op dat je echt negeert en niet bemoedigend tegen je vogel gaat praten als deze geschrokken is, want dan bevestig je zijn angstgevoelens.