Auteur Topic: Jonge gaai verliest veertjes  (gelezen 5265 keer)

dokus

• Gast
Jonge gaai verliest veertjes
« Gepost op: mei 05, 2005, 17:12:15 pm »
Mijn papegaai van 14 weken verliest haar nek veertjes. Het word toch wel een beetje kaal nu. Kan het zijn door haar uiterst wilde speelgedrag? Ze zit bijna geen minuut stil op haar stok, klautert de hele dag op en neer, lings en rechts, ondersteboven, nou ja je kan het zo gek niet bedenken maar ze doet het. Dan fladdert ze alle kanten op en heeft ze zogenaamd weer ruzie met haar speelgoed en gaat er dan aan de onderkant aan bengelen?
Of is het omdat het een jonge vogel is?
Mijn ekster deed het ook, die had op een gegeven moment gewoon een kale kop haha

2 weken geleden schrok ik me wezeloos omdat 1 staartveer los was gekomen zeg maar en daar zat wat opgedroogd bloed in de pen.
dus gelijk schrik verenrot.
gelijk naar de DA en die heeft het opgestuurt en ja dacht ook wel dat het verenrot zou zijn omdat al haar staartveren er zo uit zien, maar ze zitten allemaal muur en muur vast.
haar veren zijn wel beschadigd daar al dat geklauter natuurlijk.

sinds die ene veer heb ik geen pennen meer gevonden, alleen die kleine veertjes dus ik hoop dat ik een uitslag krijg die goed is.
en ze is verder normaal qua gedrag en voeding.

hier foto's van de veertjes en een staartpen die heb ik vandaag 07-05 allemaal gevonden in de kooi.
die kleine verliest ze dus constant, die staartpen kan je zien dat is afgebroken.
toch door het ruwe spelen wat ze doet? die staart klapt tig keren dubbel per dag tussen de tralies.

« Laatst bewerkt op: mei 07, 2005, 15:54:08 pm door dokus »

Tommy

• Gast
Re: Jonge gaai verliest veertjes
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2005, 18:20:41 pm »
 oh jakkes wat naar :CENS
Heel veel sterkte en ik duim voor je dat de uitslag goed is!

Wickingh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2005, 18:33:09 pm »
hai,

en ik durf niet eens te vragen waar hij vandaan komt,

mvg Frank

dokus

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 05, 2005, 18:36:14 pm »
niet bij dennis hoor in ieder geval.
maar wat denken jullie, is dit veer verlies zorgwekkend?
als ik aan haar veertjes voel-trek zit alles muurvast. en alleen verliest ze dus duidelijk rond de hals?

het uiteraard ook gelijk contact opgenomen met de kweker en die zei dat hij al jaren geen veerrot heeft em dat het door haar speelgedrag was(die staart) dus daar ga ik dan maar van af.

Wickingh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 05, 2005, 18:44:05 pm »
Hai,

bekijk eens in de medische rubriek het artikel over pbfd, daarin staat onder andere als het goed is dat het niet van de een op de andere dag gaat bij volwassen gaaien , bij de meeste besmette jonge vogels is het vaak acuut en laten ze het leven op korte termijn.
Aan de schacht van zo'n veer kan je zien of er wat aan de hand is, een kapotte slagpen zegt niets alles.
Ik ben geen da maar naast pbfd kunnen er meerdere oorzaken van veerverlies zijn zoals plukken, ongedierte, enz. dus zomaar in het wilde weg zeggen dat ze het hebben durf ik niet. In jouw geval zou ik me wel zorgen maken maar niet gelijk het ergste ervan denken, ik hoop voor je op een positive uitslag,

mvg Frank

dokus

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 05, 2005, 18:53:48 pm »
Dank je frank.
ja ik ga er maar van uit dat die man eerlijk is geweest.
Ze is sinds dat ik bij de DA ben geweest eigenlijk niet veel veranderd, alleen nog speelser geworden, gaat steeds beter eten, praat veel enzo dus aan haar gedrag is in ieder geval niet te zien dat ze ziek is.
en ik moet zeggen alle verenfoto's die ik erover heb gezien zijn van vleugel veren, niet staartpennen?
ze zit verder mooi glansend in haar verenkleed.

maar ja ik heb nog een gaai dus ja het blijft wel in je achterhoofd zitten dat PBFD.

Ik wilde de kleine al appart in een ruimte zetten maar die heb ik niet, ja alleen een klein koud donker tochtig kamertje maar dat lijkt me zeer onverstandig. ze zitten wel appart in kooien en de ene staat aan de ene kant en de ander aan de andere kant.

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 05, 2005, 19:03:22 pm »
Hai,

bij een positive test moet je ook de andere vogel laten testen, de kans dat een volwassen vogel pbfd oploopt is gelukkig een stuk kleiner maar wel aanwezig. Besmetting vindt oa plaats door stof en ontlasting mijn advies is dan ook regelmatig douchen en hygienisch werken,ook 1 st de oude vogel verzorgen en daarna pas de nieuwe. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen,

mvg Frank

dokus

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 05, 2005, 19:19:16 pm »
hoi frank.
ik doe eerst altijd de oude, heb ook appart spullen om de kooi schoon te maken enzo zodat er geen mest contact is zeg maar.
ook was ik eerst mijn handen met ontsmettingszeep voor ik naar een andere ga om te spelen ofzo.
we denken erover om een soort luchtverschoner aan te schaffen, denk dat dat ook wel iets helpt.

Wickingh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 05, 2005, 19:46:55 pm »
Hai,

goed te horen dat je het serieus neemt, en laten we nu maar hopen dat het voor niets is geweest,

mvg Frank

dokus

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 05, 2005, 23:36:10 pm »
ja dat hoop ik ook, oh moet er niet aan denken dat er met een van hun iets ergs aan de hand zou zijn.

senna

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 05, 2005, 23:53:52 pm »
Ik duim voor je mee.................. :thumbsup:

gr corina

dokus

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 06, 2005, 19:14:59 pm »
er zijn vandaag weer wat kleine veertjes gevallen maar ze zit ook steeds te krabben. ga haar nu maar eens elke dag een beetje douchen, hebben we nog niet veel gedaan omdat de verkoper zei dat dat nog niet mocht? maar heb het ook bij mijn ekster gehad op dezelfde leeftijd en die had op een gegeven moment gewoon een kale kop?
was wel grappig overigens haha ;D

Nanda

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 06, 2005, 19:21:18 pm »
Tatoo van mij zat ook steeds te krabben. Ik dacht natuurlijk ook meteen weer het ergste.
Toen kreeg ik de tip om hem elke dag te sproeien.
Ik sproei hem niet maar neem hem bijna dagelijks mee onder de douche en het gaat heel goed.
Hij krabt nu een stuk minder.
Soms komt het er gewoon niet van, dat dagelijkse douchen, en slaan we een of 2 dagen over. Dat kun je meteen merken hoor. Zit ie weer een stuk vaker te krabben.

senna

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2005, 09:13:02 am »
Hoi,

Je kan rustig sproeien hoor. Doe het alleen s'morgens zodat hij de tijd heeft om goed op te drogen. Vanaf dat een vogel zijn verenpakje voor het grootste gedeelte heeft, kan je hem sproeien.

Het verlies van veertjes kan ook te maken hebben met een kleine rui. Ook sproeien is daar heel goed voor. Als je het nog nooit gedaan hebt is het beste om eerst te gaan zeggen wat je doet, heel enthousiast, en dan een keer sproeien, aanmoedigen en weer een keer sproeien, zodat hij de tijd krijgt om even te wennen het water. Daarna kan je hem meestal doorsproeien. Blijf wel enthousiast praten, vaak helpt dat wel.

Ik laat altijd de sproeier zien en roep dan: Ah, lekker douchen.............

Meestal komen ze dan al naar me toe of beginnen al te schudden alsof ze al gesproeid zijn. :)

gr corina

dokus

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2005, 15:54:38 pm »
heb even foto's toegevoegd van de veertjes zoals ik ze vandaag heb gevonden incl een afgebroken staartpen