Auteur Topic: Senna's kweek papegaaien 2005  (gelezen 17901 keer)

senna

• Gast
Senna's kweek papegaaien 2005
« Gepost op: mei 08, 2005, 13:25:50 pm »
Hoi,

Ik vind het altijd zo leuk om al die berichten te lezen, dat ik ook maar begin..... :)

Het is wel het leukst vanaf het begin, denk ik.

Mijn eerste nestje dit jaar van de papegaaien was Tjickie en Gabber.  Ze zijn geboren op 24 januari 2005

Voor beide edeltjes hebben we een goed huisje weten te vinden, maar daar hoef ik niet over uit te wijden denk ik.... :)

gr corina

senna

• Gast
Re: Senna's kweek papegaaien 2005
« Reactie #1 Gepost op: mei 08, 2005, 13:30:42 pm »
Op 13, 14, en 15 april zijn er drie meyer papegaaitjes geboren. Helaas liet de moeder het achterwege om ze te voeden dus moesten we ingrijpen. Twee meyertjes overleden binnen een paar uur. Eén heeft het overleefd en hebben we Bo genoemd. Met Bo gaat alles uitstekend. Hij is nu drie weekjes oud.

gr corina

senna

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 08, 2005, 13:35:37 pm »
Op 30 april zijn er twee kleine edel papegaaitjes geboren. Deze zijn tegelijkertijd uit het eitje gekropen. Deze kleintjes komen van het koppel Jade & Amber.

En op 2 mei 2005 is het derde eitje ook uitgekomen....

Alle drie de edeltjes doen het goed. Je kunt duidelijk het verschil zien al zit er maar drie dagen tussen.

Ik hou jullie op de hoogte.......

gr corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 08, 2005, 13:39:26 pm »
Hai Corina,

ik had de foto's al gezien , jammer van de Meyers .
Maar voor de rest mag je daar heel blij mee zijn, zeker als je weet dat de edels onlangs zijn verhuisd

mvg Frank

Ronald

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 08, 2005, 14:07:24 pm »
Tjickie doet het ook goed. Het leek wel of er gister een knopje is omgegaan bij haar. Ze begon gister ineens heel goed zelfstandig te eten van de pellets, zaadjes, groenten en fruit. Voorheen moesten we haar hier nog erg in stimuleren.

Corina veel succes bij het grootbrengen van de jonkies. En heeeeeel misschien heb ik al een gegadigde voor 1 van de edeltjes. We hadden je vertled over Maria haar oma toch? Veel succes en plezier!

Ronald en Maria.

linnuhpin1985

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 08, 2005, 16:25:35 pm »
Ach wat een kleintjes familie heb jij ineens zeg, wel lief om dit allemaal te zien!

Alleen k heb 1 vraag ik Zie dat je bij het kleine myerpapagaaitje trosgier heb liggen, eet hij hier al van?
En hoe oud is die nu? Succes met het opvoeden!

senna

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2005, 16:57:28 pm »
Bo is geboren op vermoedelijk 15 april. Hij dus drie weekjes oud.

Ik leg staandaard trosgierst in de kweekkooi, en nee, hij eet het niet...... :)

Komt nog wel. Door de mix zit ook trosgierst en als hij eenmaal gaat happen herkent hij de smaak en begint hij zelf te eten. Dan bouw ik de trosgierst weer af. Maar zo'n proces duurt nog wel even.

gr corina

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2005, 17:21:05 pm »
Senna je hebt toch wel geluk dat je je kleintjes o.a. tjickie zo goed kan blijven volgen.
Hou ienie minie maar goed in de smiezen met zijn ontwikkeling maar dat is je wel toevertrouwd.

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • The Birdman
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2005, 17:22:10 pm »
Ik ben best wel jaloers op jullie mooie jongen  :-*

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 10, 2005, 09:03:21 am »
Mooi hoor!  :hart:

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: mei 10, 2005, 09:20:20 am »
Geweldig Corina, Bo vind ik ook zo leuk.. En weer drie jonge edels! (en bij het andere koppel misschien nog twee als de eitjes bevrucht zijn..). Wie weet komt er wel weer één bij een "bekende" terecht, zodat je weer goed op de hoogte blijft... Dat is het voordeel van ze hier op het forum te laten zien (hoop ik) buiten dat het zo wie zo al lontzettend euk is om te volgen... :thumbsup:

nathalie

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 10, 2005, 09:48:07 am »
Wat een schatjes

Nathalie :thumbsup:

senna

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 12, 2005, 14:21:01 pm »
Hoi allemaal,

Eergisteren heb ik de kleintste uit het nestje van de edels gehaald. Meestal leggen de edelpapegaaien maar twee eieren en soms drie. Als er ook nog drie baby's komen hebben de ouders het heel erg zwaar. Op de vorige foto's is te zien hoe ze door elkaar geslingerd in het nestje zitten. Duidelijk is dat de twee oudsten veel groter zijn dan het kleintje.

Omdat ik ze zo lang mogelijk bij de ouders wil laten hebben we het gerekt naar 8 dagen maar toen vonden wij het niet meer verantwoord. zie ons kleintje..........

Hij is wat kleiner maar ziet er best goed uit. Zijn gewicht is iets te laag, maar dat was te verwachten. Op zijn koppie zit wat zaagsel en wat troep dus we hebben hem voorzichtig schoongemaakt en lekker in een warme bak neergezet.

Het nadeel voor mij is dat hij om de drie uur gevoed moet worden. Ook s'nachts en dat is echt heel vermoeiend, kan ik je vertellen. Maar ik doe het met liefde. Hj woog 36 gram toen ik hem eruit haalde. En vandaag woog hij 47 gram, dus het gaat goed. De eerste dagen is altijd even kijken hoe het loopt en waar hij behoefte aan heeft. Lichamelijk groeit hij hard.

Met Bo , het meyertje, gaat het ook erg goed. Zijn gewicht drie dagen na zijn geboorte was 9 gram en hij weegt nu bijna 3.5 weken later 87 gram. Zijn pennetjes komen nu goed door en dan gaat het steeds sneller.

Met mijn vier baby's op handvoeding op dit moment heb ik het heel erg druk. Ik ben ook maar af en toe een uurtje online, maar wel altijd bereikbaar via mail. Straks als ik minder voedingen hoef te geven dan ben ik er gewoon weer.

wordt vervolgt, ;)
gr corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 12, 2005, 14:26:32 pm »
Hai Corina,

succes he, ik leef met je mee.
Was het geen optie om de oudere kuikens uit te halen?
De opfok van zulke jonge vogels is toch moeilijker dan dat ze al een par dagen ouder zijn,

mvg Frank

senna

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 12, 2005, 14:44:51 pm »
Heb je volkomen gelijk in.

Ze schelen maar drie dagen en het verschil is erg groot. Zijn het er twee, dan haal je beter inderdaad de zwaardere weg. Moeders is een pitbul op het moment dus regelmatige controle is niet mogelijk. Ik moest toch weten wat hij woog omdat je zo precies zijn groei in de gaten te houden. Zitten dubben en de voor en nadelen afwegend heb ik toch besloten om het kleintje eruit te laten.

Belangrijkste motivatie was, dat ik denk dat het kleintje nu meer behoefte heeft aan een eiwitrijk voedsel dan een mengsel van fruit van de ouders.Ze eten meer fruit dan pellets/zaden. Daarbij komen de moeilijke controles. En ik het hier beter in de gaten kan houden dan als het bij de ouders zit. Dus de beslissing was niet makkelijk. En het scheelt dat hij al 8 dagen oud was.

Maar je redenatie klopt ;)

gr corina