Auteur Topic: eten wat wel en niet  (gelezen 5527 keer)

michiel1981

• Gast
eten wat wel en niet
« Gepost op: mei 09, 2005, 07:56:53 am »
ik vroeg me eigenlijk af wat een papegaai nou zeker niet mag hebben
mijn grijsje krijgt
heel soms: bier, koffie, frietje
soms: koekjes, paprika, sinasappelsap, appelsap, fanta, 7up, boontjes, spruiten, kroepoek, eigeil, sla
regelmatig: pinda's, appel,  druiven, mais, wortel, komkommer
vaak: kaas, banaan, gedroogd fruit (cranberry, abrikoos, mango, cocos blokjes, bananen chips, ananas)

zijn lievelingskostjes zijn : ananas, banaan, cocos, druiven, kaas, kroepoek en het binnenste gedeelte van een wortel

ik ben al gestopt met geven van 1 frietje omdat ik hoorde dat zout slecht is. ;)
nou heb ik ook wat gehoord van pinda's maar ja dat eten ze in het echt toch ook?
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2005, 07:59:33 am door michiel1981 »

Tommy

• Gast
Re: eten wat wel en niet
« Reactie #1 Gepost op: mei 09, 2005, 10:35:52 am »
[ik vroeg me eigenlijk af wat een papegaai nou zeker niet mag hebben
mijn grijsje krijgt
heel soms: bier, koffie, frietje
Citaat
Nou dit is dus niet goed :CENS Alcohol is slecht en zout ook en koffie dus ook...mijn gaaitjes krijgen wel eens een frietje, maar liefst zonder zout

Citaat
soms: koekjes, paprika, sinasappelsap, appelsap, fanta, 7up, boontjes, spruiten, kroepoek, eigeil, sla
regelmatig: pinda's, appel,  druiven, mais, wortel, komkommer

De onderstreepte dingen zou ik niet geven...hoewel heel soms een klein stukje koek of kroepoek vast geen kwaad kan
Citaat
vaak: kaas, banaan, gedroogd fruit (cranberry, abrikoos, mango, cocos blokjes, bananen chips, ananas)

Kaas is wel goed, maar voor zover ik weet niet meer dan een piepklein blokje per week

Citaat
zijn lievelingskostjes zijn : ananas, banaan, cocos, druiven, kaas, kroepoek en het binnenste gedeelte van een wortel

ik ben al gestopt met geven van 1 frietje omdat ik hoorde dat zout slecht is.
nou heb ik ook wat gehoord van pinda's maar ja dat eten ze in het echt toch ook?

Pindas eten ze in de natuur volgens mij dus NIET, want die groeien onder de grond ;) Verder zouden daar schimmels in kunnen zitten, maar ik denk dat voor alles telt...overdaad schaaden af en toe iets snoepen is niet erg. Maar dan dus niet op 1 dag...en bier en friet en koek en kaas en en....Geef bier en frisdrank maar gewoon helemaal niet :CENS Hou de lekkerste hapjes voor een enkele keer.

Moeilijk is dat he? Het zijn wat dat befreft net kinderen, het leven draait al snel om snacks en frisdrank ;D Alleen zou je dat ook niet steeds aan kinderen geven ;) Misschien kun je inplaats van pindas nootjes geven!

senna

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 09, 2005, 10:48:38 am »
Wat hij heel zeker niet mag krijgen is advokado......

en verder gekruid, vet eten is oppassen geblazen. Verder moet je het meer als traktatie geven als dat je het veel geeft, het is of...of....of.... en niet elke dag.

gr corina

Tommy

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 09, 2005, 14:52:41 pm »
Owh ja advocado inderdaad! En chocolade
Waar je trouwens ook om moet denken als je zelf van mexicaans houdt is dat in de guacemole (schrijf ik dat goed ???) saus ook advocado zit!
Zijn nou echt van die dingen die je over het hoofd kunt zien vind ik.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2005, 16:16:25 pm »
Nou inderdaad!! Het was niet in me opgekomen om hem daarvan te laten proeven, maar stel je voor!! :(

michiel1981

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2005, 00:12:44 am »
waarom mag hij geen kroepoek?
das toch gemaakt van garnalen? het vliegt bij hem naar binnen heh  :o

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: mei 10, 2005, 08:44:02 am »
waarom mag hij geen kroepoek?
das toch gemaakt van garnalen? het vliegt bij hem naar binnen heh  :o

Kroepoek wordt gebakken in olie. Dit is dus erg vet.

Tommy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2005, 13:57:31 pm »
En er zit behoorlijk zout door ;D
Guano is er ook dol op, maar die krijgt het hooguit 1 x per maand.
Dan gaat hij mee chinees halen en die chinezen zijn gek op ons groene ventje. Dus dan maken we een uitzondering

Maar ik denk dat een beetje van iets "slechts" ook niet erg is, maar een beetje is in vogelbegrippen echt heeel weinig ;)

senna

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 10, 2005, 17:23:58 pm »
helemaal mee eens...............

corina

Offline croky

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2005, 09:13:49 am »
mijn iago krijgt 1 keer per week een heel klein stukje patat hij is daar verzot op ook is hij verzot op biscuitjes dit krijgt hij 1 keer per maand ofzo en hij is gek op kortjes van brood. Verder vind hij bijna al het fruit lekker maar druif is zijn favoriet

Riboet

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2005, 09:30:02 am »
Ik heb nooit begrepen waarom gedroogde vruchten zo worden aangeraden. Gedroogde vruchten (tuttie frutti) bevatten sulfur dioxide. Ik heb twee stinkdiertjes als huisdier gehad (maar toen ze de jonge Favo bijna gegrepen hadden, moesten ze van Leo die ze toch al niet zag zitten, naar een nieuw thuis) en stinkdiertjes hebben een heel apart dieet en ik heb me toen erg in voedsel moeten verdiepen. Avocado en gedroogde vruchten stonden echt op het lijstje van 'liever niet, want ze hebben een risico'.
Datzelfde vind ik ook met macadamia noten. Honden kunnen deze dus echt niet hebben (giftig geloof ik). Maar sommige vogelhouders geven ze hun vogels als beloning zo'n nootje. Ik heb ze een keer voorgezet, maar ze werden niet gewaardeerd en ik vind ze ook heel erg vet.

Ik heb geen flauw idee of dat wat voor de ene maag wel mag, voor de ander niet mag, maar ik kies dus alleen voor verse groenten (inderdaad, avocado uitgezonderd, want niet alleen de plant, maar sommige vruchten bevatten dus ook gif, maar je weet nooit of jouw vrucht diegene met dat gif is; ik heb een Duitse site het voeren van avocado's zien omschrijven als het spelen van Russische roulette)die voor alle dieren geschikt zijn en geen gedroogde, die mij trouwens ook veel te veel suiker bevatten en een teveel aan suikers is ook niet goed.

Persoonlijk zorg ik ervoor dat het fruit/groente mengsel hier voor het grootste gedeelte uit groentesoorten bestaat, de voedingswaarde van groente is hoger/beter dan die van fruit (suikers).

Ach en hier gaat er ook wel eens iets ongezonds door bij de gaaien in. En dan met name chips. Hoeven ze alleen maar het zakje voor te horen kraken... Ik heb de gaaien laatst zelfs garnaal (met schaal) gegeven. Riboet neemt altijd een hapje uit het dessertschaaltje yoghurt (terwijl ik lactose producten helemaal niet geschikt vind voor gaaien). Koffie, chocolade en alchohol zijn hier wel absoluut uit den boze!