Ik gebruik die troep ook niet, is ook nergens voor nodig, als je de vogels in conditie brengt met middeltjes ,is dit schijnconditie, hoef maar dit te gebeuren en ze vallen om.
Het kweken van vogels heeft nx te maken met kwantiteit, maar met kwaliteit.
Zorg dat je gezonde vogels aanschaf, mocht je twijfelen over de gezondheid koop het niet.
Kweek ook niet met vogels waar je zelf aan twijfeld.
Neem maar van mij aan dat je nooit kunt verdienen aan je vogels, is mij in die 30 jaar nog niet gelukt (zal ook niet lukken ook)
Geld moet niet de drijfveer zijn bij het houden van vogels.
Henk
Een hele tijd later en breedmax erbij

Volkomen mee eens (zie rood)
Echter met de eerste regel kan men lekker in discussie gaan.
Het is maar net hoe je het toepast. Lijkt er toch wel op dat men de woordjes TE VEEL gebruikt.
Ik geef breedmax met mondjes maat en de resultaten liegen er niet om, tenminste bij mij.
Ik bemerk dat de vogels beter in conditie blijven en zodoende is de algehele gezondheid ook beter, met als gevolg betere nesten en gezondere jongen.
Afgezien dat ik een goed zaad mengsel gebruik en geen 1,2,3 grabbelzak koop van merk onbekend, 5 euro goedkoper dan de rest waar de motten in zitten met veel stof.
De vogels krijgen bij mij elke dag eivoer verstrek met fruit en groente, vers drinkwater enz... zoals het hoort te zijn.
Wat ik nu dus even duidelijk wil maken is:
De conditie wordt beter en blijft beter, tijdens en na de kweek, betere rui.
Het is mij namelijk opgevallen dat ondanks de beste verzorging, de vogels toch ergens een extraatje nodig hebben.
Breedmax gebruik ik dus niet om de vogels broedrijp te maken, wat sommige dus waarschijnlijk wel doen. Dat noem ik de boel forceren en dat wreekt zich tijdens de kweek.
En dat geforceer met de kweek is in mijn ogen de boosdoener. Veel te vroeg kweken, kunstmatige verlichting, geen of onvoldoende rust (periode) geven aan de vogels , met te jonge vogels kweken en dan nog eens zoveel mogelijk nesten met jongen uit een koppel proberen te kweken.
Er zullen zonder twijfel nog meerdere factoren meespelen.
Dan word het wel erg makkelijk om een voedingssuppliment (en dat zijn er meerdere) als boosdoener aan te wijzen.
Als er geen vraag meer naar of verkocht werd, zouden ze allang met de productie en verkoop gestopt zijn.
Het is voor mij dus niet wie er wel en wie er geen gelijk heeft, dat is ieder zijn eigen .
Het is zoals ik het ervaar en toepas.