Auteur Topic: Breedmax  (gelezen 13284 keer)

rmb

• Gast
Re: Breedmax
« Reactie #30 Gepost op: juli 12, 2007, 08:11:12 am »
Ik heb het geheel nog eens terug zitten lezen, en wilde toch even melden dat Breedmax niet meer gebruikt wordt hier.

Ik ben destijds wat aan t prutsen geweest met voeding omdat ik er van uit ging dat dit supplement een bijdrage zou leveren aan het welzijn van de vogels.

Ik ben geen ornitologisch laborant, maar de wijziging in gedrag hebben mij aan het  :CENS twijfelen gebracht.

Momenteel hou ik het bij het bijmengen van universeervoer door het eivoer, en soms gaan er wat diepvries pinkies door het ei-voer.
en ziedaar .......... momenteel gaat de kweek stukken beter.

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #31 Gepost op: juli 12, 2007, 16:49:51 pm »
Goed dat je ogen op tijd zijn open gegaan  ;D ;D, er bestaan geen wonder middelen

Henk

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #32 Gepost op: juli 12, 2007, 16:57:10 pm »
Wat bedoel je met wijziging in het gedrag dan Ronald? ;)

rmb

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: juli 14, 2007, 10:51:53 am »
Ik begon met het gebruik van Breedmax en constateerde bij de neophema's wel conditie verbeteringen, maar bij de Catharina parkieten een toename in onderlinge  :angry: strijd.
Ik heb er mee geexperimenteerd  :CENS en inderdaad op de dagen dat breedmax verstrekt werd, ging de onderlinge twisten in de kooien met stip omhoog, en als ik het een week niet vermengde met het eivoer, was er niets aan de hand.

Ik ben daar mee op zoek geweest naar antwoorden, en toen vernam ik al van de producent van Breedmax, dat het een reeds vaker gemeld verschijnsel was bij de catharina's en dat ik de dosering diende te halveren.
Ze worden er dus agressiever van.

Na de nodige opmerkingen vanuit de ervaringspool hier ben ik er mee gestopt en overgestapt op het toepassen van universeelvoer, en dat werkt vele malen beter en geeft geen ruzie in de kooien.  :thumsup:

Wederom het nut van dit forum bevestigd.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2007, 10:53:30 am door rmb »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #34 Gepost op: juli 14, 2007, 11:28:31 am »
Haha, ja!!! Erg interessant om dat soort ervaringen te horen! :thumsup:

peter wauben

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: juli 21, 2009, 23:33:47 pm »
Ik gebruik die troep ook niet, is ook nergens voor nodig, als je de vogels in conditie brengt met middeltjes ,is dit schijnconditie, hoef maar dit te gebeuren en ze vallen om.
Het kweken van vogels heeft nx te maken met kwantiteit, maar met kwaliteit.
Zorg dat je gezonde vogels aanschaf, mocht je twijfelen over de gezondheid koop het niet.
Kweek ook niet met vogels waar je zelf aan twijfeld.
Neem maar van mij aan dat je nooit kunt verdienen aan je vogels, is mij in die 30 jaar nog niet gelukt (zal ook niet lukken ook)
Geld moet niet de drijfveer zijn bij het houden van vogels.

Henk

Een hele tijd later en breedmax erbij ;)
Volkomen mee eens (zie rood)
Echter met de eerste regel kan men lekker in discussie gaan.
Het is maar net hoe je het toepast. Lijkt er toch wel op dat men de woordjes TE VEEL gebruikt.
Ik geef breedmax  met mondjes maat en de resultaten liegen er niet om, tenminste bij mij.
Ik bemerk dat de vogels beter in conditie blijven en zodoende is de algehele gezondheid ook beter, met als gevolg betere nesten en gezondere jongen.
Afgezien dat ik een goed zaad mengsel gebruik en geen 1,2,3 grabbelzak koop van merk onbekend, 5 euro goedkoper dan de rest waar de motten in zitten met veel stof.
De vogels krijgen bij mij elke dag eivoer verstrek met fruit en groente, vers drinkwater enz... zoals het hoort te zijn.
Wat ik nu dus even duidelijk wil maken is:

De conditie wordt beter en blijft beter, tijdens en na de kweek, betere rui.
Het is mij namelijk opgevallen dat ondanks de beste verzorging, de vogels toch ergens een extraatje nodig hebben.

Breedmax gebruik ik dus niet om de vogels broedrijp te maken, wat sommige dus waarschijnlijk wel doen. Dat noem ik de boel forceren en dat wreekt zich tijdens de kweek.
En dat geforceer met de kweek is in mijn ogen de boosdoener. Veel te vroeg kweken, kunstmatige verlichting, geen of onvoldoende rust (periode) geven aan de vogels , met te jonge vogels kweken en dan nog eens zoveel mogelijk nesten met jongen uit een koppel proberen te kweken.
Er zullen zonder twijfel nog meerdere factoren meespelen.
Dan word het wel erg makkelijk om een voedingssuppliment (en dat zijn er meerdere) als boosdoener aan te wijzen.
Als er geen vraag meer naar of verkocht werd, zouden ze allang met de productie en verkoop gestopt zijn.

Het is voor mij dus niet wie er wel en wie er geen gelijk heeft, dat is ieder zijn eigen .
Het is zoals ik het ervaar en toepas.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2009, 23:39:30 pm door peter wauben »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #36 Gepost op: juli 23, 2009, 16:31:39 pm »
Wel interessant om ervaringen te horen! ;)