Auteur Topic: vraagje over veel veeruitval  (gelezen 6285 keer)

Kimz

• Gast
vraagje over veel veeruitval
« Gepost op: mei 12, 2005, 18:31:32 pm »
Hoi, ik heb pas een albino grasparkiet die toen al wat kaal was aan haar vleugels en steeds meer veren verliest. In het begin stonk ze ook heel erg, ik heb haar voorzichtig gewassen en ik kon geen rare beestjes ofzo ontdekken.  ??? Weet iemand wat dit kan zijn en of het kwaad kan?  Alvast bedankt!
Groetjes, Kim ;)

senna

• Gast
Re: vraagje over veel veeruitval
« Reactie #1 Gepost op: mei 12, 2005, 19:06:10 pm »
Hoi Kim,

Als ik jou was zou ik even naar de vogelarts gaan. Verenverlies kan veel oorzaken hebben. Van het onschuldigst tot aan een ernstige ziekte. En omdat je hem pas hebt, zou ik hem even na laten kijken.

weet je hoe oud hij/zij is?

gr corina

Kimz

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 12, 2005, 19:21:53 pm »
Neej, dat weet ik niet, ik heb haar via via gekregen, samen met nog een pop die ook een beetje kaal is aan haar vleugeltjes, ik dacht dat ze door andere gepikt waren maar hier pikken ze haar niet. Het andere vrouwtje heeft hoogtevrees ofzo, beetje raar, ze kan wel maar durft niet te vliegen. Ze zit liever de hele dag bij een ander(een kruiper) op de grond. Misschien ziet ze niet goed. Ik denk dat de vorige eigenaar niet veel aandacht aan hun schonk. groetjes Kim

senna

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2005, 15:31:48 pm »
Hoi Kim,

Een kruiper/franse rui/polyoma, behoren tot dezelfde ziektefamilie. De één is alleen voor het diertje de ander is heel besmettelijk. Om zeker te weten welke soort ze hebben, kan je alleen naar een vogelarts gaan. Ze komen veel voor bij grasparkieten. Zijn ze allemaal van het zelfde nest? Broertjes en zusjes?

Ik weet niet of je nog meer vogels hebt maar het kan besmettelijk zijn, dus wees voorzichtig.

gr corina

Kimz

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2005, 19:11:15 pm »
Neej, de vogeltjes uit het nest van die kruiper zijn allemaal doodgegaan, de man van wie ik ze heb zei dat het alleen erfelijk was. gr'z kim

senna

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 14, 2005, 19:51:47 pm »
Franse rui/kruipersziekte KAN veroorzaakt worden door een aminozuur tekort bij het maken van het eitje van de ouders, meestal veroorzaakt door slechte conditie van de ouders. Deze vorm is idd erfelijk en kan je niet meer kweken met de baby's omdat ze de kruipersziekte/franse rui doorgeven. het kan ook veroorzaakt worden door een besmetting de eerste paar dagen in het leven van de baby. Deze vorm is niet besmettelijk. De vogels blijven zwak en zullen bijna nooit kunnen vliegen of een goed evenwicht hebben. Extra vitamine B als ze jong zijn willen nog wel eens een stuk verbetering geven, maar niet altijd.

De grens met de besmettelijke soort is erg dun. Zelfde symptonen. De veren breken af, groeien moeilijk terug, en zijn vaak gekruld. Tot aan de jeugdrui is er weinig te zien, meestal. Daarna gaan ze steeds meer veren verliezen. Deze soort is erg besmettelijk en meestal dodelijk. Degene die niet dood gaan blijven drager. Om zeker te zijn welke soort het is kun je alleen een test laten doen bij een vogelarts.

Verder kun je de voeding aanpassen door bv pellets en fruit/groente te geven, en in het begin extra vitamine. Ze mankeren eigenlijk alle drie iets, en ik zou het toch even na laten kijken.

gr corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 14, 2005, 20:13:23 pm »
Hai,

ik ben erg blij dat jij deze op je genomen hebt Corina,  :-X

mvg Frank

Kimz

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 15, 2005, 12:19:22 pm »
oke, bedankt voor de info
gr's Kim

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 15, 2005, 17:16:14 pm »
Kim,
Hoe zien de verenschacht eruit?
Kun je daar een foto van plaatsen hier.

Kimz

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2005, 18:47:03 pm »
uhm, waar zit de verenschacht? tja ik heb al mijn informatie uit boekjes en dit forum dus ik weet nog niet alles. En dat foto's erop zetten lukt me ook al niet, ik heb geen andere site waar ze op staan dus dat gaat wa lastig. O, en welke van de 3 vogels? Dan kan ik het omschrijven. Alvast bedankt, groetjes, kim

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 15, 2005, 18:55:53 pm »
Kijk eens op de voglende pagina's of de veerpunt ( schacht) er zo uitzien.
http://www.greyparrot.net/tommy2/tommy2pbfd_nl.htm
http://www.avianbiotech.co.uk/PBFD2en.htm

De kruipersziekte oftewel Franse Rui lijkt vaak op PBFD.
Niet om je bang te maken hoor.
Je zult het pas zeker weten als ene vogelarts er heen gekeken heeft.
In de tussentijd, extra vitaminen, vers fruit, etc.

Succes

senna

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 16, 2005, 12:58:04 pm »
Mee eens........daarom verwijs ik altijd naar de Dierenarts in dit soort gevallen. En het is misschien rot omdat je niet op dit antwoord zit te wachten maar alleen hun kunnen bekijken of hier sprake is van franse rui of iets anders......

gr corina

Kimz

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 16, 2005, 17:08:00 pm »
Gelukkig heeft ie niet zo'n verenschacht als op die plaatjes van die sites. Ik heb hem nu al een tijdje en hij is actief en vrolijk, dus op zich zal hij wel geen problemen hebben. Die andere 2 zijn ook actief enzo maar ik wil toch maar zeker weten dat er niets ernstigs is. Ik zou trouwens niet weten waar er hier in de buurt een vogelarts is en hoeveel zo'n test kost, ik ben pas 16 en zit nog op school. Maar daar verzin ik wel wat op. Groetjes, Kim.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: mei 16, 2005, 17:38:35 pm »
Kijk even bij dierenartsen in de forumindex welke vogelarts er het dichtst bij je woont... ;)

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 17, 2005, 12:52:31 pm »
Kim,

Bij jou in de buurt zit:

Dierenkliniek Broerdijk
Limburg, Braband, Gelderland J. Cornelissen
Broerdijk 1, 6523 GM Nijmegen
tel: 024-322 53 31

Bijzondere dierenpraktijk "Den Horst"
mevr.drs. H. van der Horst
Wintelresedijk 51, 5507 PP Veldhoven
tel.: 040 - 2053097
fax: 040 - 2052723

Vogelkliniek Zuid Nederland
dr. Evers
Bogardeind 76, 5664 EK  Geldrop
040-2800377

Ze zijn trouwens niet per definitie duurder dan een gewone dierenarts. Voor vogels wel beter.
Probeer eens een paar foto's te plaatsen, dan kunnen we zien waar we over praten.
Als het plaatsen niet lukt mail je me maar even.