Auteur Topic: ruien van de pennen.  (gelezen 1729 keer)

Nanda

• Gast
ruien van de pennen.
« Gepost op: mei 14, 2005, 08:58:48 am »
Tatoo is al een tijdje aan het ruien en nu zijn schijnbaar de pennen van zijn vleugels aan de beurt.

Toen ik vanacht net in bed lag dacht ik iets te horen. Gepiep en gebonk. Ik naar beneden om te zien of de kat in de kamer was. Maar nee, hoor. Tatoo zat niet op stok maar op zijn schommel, bijzonder ongewoon.
Toen ik naar bed ging zat ie gewoon te slapen.
Ik kijk even bij hem om te zien of er iets is zie ik op de bodem van de kooi 3 veren liggen en op de grond ook nog eens 2. 3 daarvan waren gewiekt en 2 zijn staartveren.

Gaat dit altijd zo plotseling? en met vele veren tegelijk?  De buitenste pennen zijn wel al geruid en tussen die en deze van nu zit best wel een hele tijd.
De veren zijn niet afgebroken, zit ook geen bloed aan ofzo.

Ook is ie een beetje kribbig, hoort dat erbij?

Wickingh

• Gast
Re: ruien van de pennen.
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2005, 09:32:34 am »
Hai Nanda,

het is net een ongestelde vrouw ja  :P ,bij de ene vogel loopt de rui geleidelijker dan bij de andere.
Ook hier hoef je je niet gelijk zorgen te maken , je kan wel proberen om de rui wat makkelijker te maken door wat extra vitemines te geven door het water.
Doordat Tatoo waarschijnlijk wat last had van min of meer los zittende pennen heeft hij zelf een handje geholpen vandaar dat je diverse pennen aantrof,

mvg Frank

Nanda

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2005, 09:36:31 am »
Dank je Frank :thumbsup:

ik zal hem ook weer dagelijks een bolletje Juvenile geven, dat hielp eerder tijdens de rui ook heel goed.

Enne, geen lelijke dingen over ongestelde vrouwen he >:( >:D :-X >:(
(oeps, moet ik soms ongesteld worden????? :CENS)

Edjuh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2005, 23:16:54 pm »
Ik weet niet hoe je tattoo ( heeft ze ook een tattoo?) heb zitten maar als ze binnen zit en nu naar buiten gaat dat gaat ze vaker veren verliezen.

Maar het heeft ook weer te maken met hoe oud ze is, is het een jonkie dan zit ze in een rui dat alle veren worden verplaatst, anders gaat het geleidelijk aan.

Je kan haar ook komkommer geven, versnelt de rui ook.

Groeten Ed

Nanda

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2005, 15:43:54 pm »
Dank je voor de tip.

Tatoo heeft geen tatto hoor ;) hij/zij is nog jong, het is de eerste echte rui en gaat nu wel meer naar buiten met het mooie weer.

Ik had wel begrepen dat de eerste rui de meeste lastige is.
Maar hoe bedoel je dat alle veren worden verplaatst?

Cheetah

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 19, 2005, 02:14:44 am »
Ik zie bij dino nu elke dag een grijze veer in de kooi. Ik vraag mij af waar die vandaan komen en wanneer pennen aan de beurt zijn ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 19, 2005, 09:12:44 am »
Bij Coco zijn nu juist de pennen aan de beurt!  ;D
Laatst lieten er 3 van die grote los!
Waarvan er 1 door lomp doen en vallen los ging!

Gr Corina

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2005, 12:42:22 pm »
Ik denk dat Coco nu wel echt in de rui zit! 's Avonds als ik thuis kom liggen er toch wel een hoop kleine veertjes op de grond!

Gr Corina