Auteur Topic: Update Favo's plukgedrag  (gelezen 1116 keer)

Riboet

• Gast
Update Favo's plukgedrag
« Gepost op: mei 15, 2005, 11:29:19 am »
Favo plukt nog steeds. Dat wil zeggen als ze in de voliere zit. Er buiten de voliere is er niets aan de hand, geen noemenswaardig raar gedrag.

Het is manipuleergedrag besef ik en ik ben er buitengewoon gevoelig voor  :'(. En dus mag de kooi weer open. Ik heb geprobeerd Favo te negeren, maar dat kost ze haar (gewiekte) veren. Wat ik ook heb geprobeerd is Favo isoleren zodra ze dat gedrag vertoonde. In de gang, alleen. Voor een paar minuten. Riboet snapt het allang. Als Favo plukt en ik kom bij de kooi om Favo te halen, dan roept die al: Wegwezen!; het stopwoordje voor alle correcties die hier aan hond, kat of anders gegeven worden. Favo snapt het nog nauwelijks. De isolatie in de gang vind ze wel heel erg alleen de link met het plukken wil nog niet zo lukken. Soms lijkt ze het door te hebben en is ze na terugkomst in de voliere gewoon rustig, maar soms begint het meteen opnieuw.

We moeten het nog even controleren met een camera maar het lijkt er op dat het plukgedrag echt alleen vertoont wordt als wij er zijn, en als we dus weg zijn en de gaaien zijn in de kooi dan lijkt er toch niets te gebeuren.

Buiten de kooi is er niets aan de hand. En dus zitten de gaaien hier nu vrijwel de gehele dag los (heb ik daarvoor een binnenvoliere gekocht  ???). Wat dat betreft heeft Favo tot nog toe de strijd gewonnen  >:(.

Ik kan momenteel ook geen betere oplossing vinden, vooral omdat er niet geplukt lijkt te worden als wij niet thuis zijn en de gaaien alleen zijn.

Dan maar zo, hoor. Het is ook wel gezellig, die losse gaaien in huis.

Overigens gaat het dus nog steeds om de gewiekte veren. Er is nog geen ongewiekte veer aangepakt. Je kan dus aan de buitenkant van de gewiekte gaai niet zien dat er een plukgedrag plaats heeft.

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Update Favo's plukgedrag
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2005, 11:34:54 am »
Jeetje Barbara, hij heeft je goed te pakken! :P  Ik begrijp wel dat het moeilijk is om hem te negeren als hij dat doet...  :(

Paco

• Gast
Re: Update Favo's plukgedrag
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2005, 10:04:19 am »
Ik vind het erg goed van je om dan toch maar even "gas terug te nemen" op dit moment!! :thumbsup:
Er zijn ook erg veel mensen die toch hun "gelijk"willen halen, terwijl het duidelijk ten koste van de vogel gaat!!
Ter vergelijking.....er zijn ook kinderen die werkelijk bloed zenuwachtig worden en daardoor een bepaald (ongewenst) gedrag gaan vertonen.
Bovendien......de ene papegaai is echt wel slimmer als de andere!! :-*