Auteur Topic: Karakterverschillen  (gelezen 1332 keer)

Riboet

• Gast
Karakterverschillen
« Gepost op: mei 15, 2005, 11:37:39 am »
Door het plukgedrag van Favo heb ik me de laatste tijd meer verdiept in de karakters van mijn drie huiskamergaaien.

En het lijkt wel, dat hoe ouder de gaaitjes worden, hoe groter de karakterverschillen worden. Favo is een adhd gaai, er zit geen rust in dat lijfje. Is de hele dag krantjes aan het verscheuren, klieren, dingen zoeken om te vernielen, op de grond aan het banjeren en mij achterna aan het lopen. Riboet kliert af en toe ook, doet wel eens wat niet mag maar is met een boos RIBOET! te corrigeren en kan uren op een plek blijven om gewoon wat aan je repertoire te oefenen en te verbeteren en dan is er nog de alleraardigste, liefste, vriendelijkste en stabielste papegaai Middel  :hart:. Als alle gaaien zouden zijn zoals Middel, zou iedereen een grijze hebben, echt waar. Van zulke gaaien zou je er wel tien in je woonkamer kunnen hebben! Maar met 10 Favootjes ren je gillend weg  :o.

De verhouding Middel en Favo wordt trouwens ook iets losser. Ik houd er rekening mee dat ik met een jaar of twee wel eens een nieuw koppel in mijn bezit kan hebben. Namelijk Riboet en Middel. Weliswaar zoekt Middel duidelijk meer toenadering naar Riboet dan andersom, maar mijn gevoel zegt me dat Middel eerder voor Riboet dan Favo zal kiezen als hij een partner gaat waarderen. De combinatie Middel en Favo is leuk voor spel- en kliergedrag maar een levenspartner is iets anders (of zouden ze beseffen dat broer/zus combinatie niets waard is?

Nou we zullen het zien.

Favo lijkt trouwens net als mijn bulldog scheidingsangst te hebben en daar waar ik ga daar volgt Favo vaak ook snel. Niet altijd maar wel buitengewoon vaak. Is een rare gewaarwording hoor. Sta je in de keuken je broodje te smeren, struikel je bijna over een grijze die aan het kijken is, wat je aan het doen bent.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Karakterverschillen
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2005, 11:46:07 am »
Die karakters zijn idd. heel verschillend bij jou!  Ik heb ook zo'n rustige gaai. Zit ook rustig op zijn kooi en vliegt er maar weinig van af.. Houdt álles in de gaten en reageert dan ook meteen op uitspraken, voorvallen etc.

Dat Favo en Middel elkaar niet als partner kiezen, komt ook omdat als ze ouder worden toch een andere partner kiezen dan waar ze mee opgroeien en de reden dat ze dat doen heeft volgens mij ook te maken met die bloedband. Maar zelfs als het geen familie was en wel samen als jongen opgegroeid,  zou dat gebeuren, volgens mij... Heb daar wel eens iets over gelezen. ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2005, 15:11:14 pm »
Wel heel leuk om zo over die karakter verschillen te lezen ;D

He loes? Dat wat jij daar aanhaalt over bloedband enzo Beter gezegd niet de bloedband ::), maar het een andere partner kiezen.
Daar heb ik ook eens ietsover gelezen. Het zou volgens dat verhaal ook zo zijn dat de gaai later meer wegtrekt van de gene die hem gevoerd heeft toen hij jong was en dat dus op lange termijn de band juist NIET beter is met handopfok door jezelf. Klinkt vrij aannemelijk omdat ze in de natuur ook niet aan hun ouders blijven hangen...maar weet jij hier meer van?

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2005, 16:52:43 pm »
Ja, als je kan achterhalen waar je dat ergens gelezen hebt, dan hoor ik dat ook graag. Overigens zullen Middel en Riboet dan waarschijnlijk toch ook geen koppel gaan vormen. In feite groeit Middel nu ook verder op met Riboet.

Tommy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2005, 17:45:20 pm »
Oke, ik heb me helemaal rot gezocht en ik denk dat dit er op lijkt :P

African Greys are a good example of single-species flock birds.  There are only Greys within their flock.  Observations made in the mid-1990's in Africa by Dr. Irene Pepperberg’s student, Diana May, showed Grey Parrots in many separate groups of five or six birds within flocks consisting of hundreds of Greys.  This observation presents a possibility that African Greys may have a longer maturation period, where juveniles stay in FAMILY GROUPS for as long as several years, before going into the flock to find a mate.  

Should that be the case, it would explain why Grey Parrots often change their bond from the human who took care of them as juveniles to someone else in the family when the bird is between two and three years old.  In order to keep the species gene pool strong and prevent inbreeding, a wild parrot would have to reject its family group and find a mate elsewhere within the flock; therefore, they reject the initial primary caregiver (who represents a ‘parent’) and pair-bond with someone else in the family (flock).

Bron: http://www.africangreys.com/articles/behavior/flocks.htm

Het was een ander verhaal dan dit, maar ik kan t nog niet vinden...helaas :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2005, 09:35:56 am »
Nou, maar dit is toch wel waar ik het over had.. Misschien dat ik geluk had dat ik Sjakko met 2,5 jaar kreeg.. Hij had namelijk een baasje!Zijn vrouw kon niks met Sjakko.  En aangezien ik een vrouw ben, dacht ik dat kan wel eens moeilijk worden. Maar nee hoor, hij werd meteen stapel op me en ik ben de voorkeurspersoon en niet mijn man bijvoorbeeld. Het zou kunnen dat  hij net in de periode zat dat hij een maatje zou kunnen gaan zoeken... :CENS

Tommy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2005, 10:54:15 am »
Zou heel goed kunnen dat dit in jou voordeel is ja ;D
En eigenlijk klinkt het verhaal toch ook heel aannemelijk. Zou niet best zijn als de papegaai zn leven lang het meest aan zn ouder hing :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2005, 10:55:44 am »
Net als bij mensen lijkt me dat bij vogels ook niet gezond! ;)