Auteur Topic: Hoe kan ik mijn grijsje kleuren leren herkennen?  (gelezen 1636 keer)

Iris

• Gast
Hoe kan ik mijn grijsje kleuren leren herkennen?
« Gepost op: mei 16, 2005, 18:37:48 pm »
Hallo!
Onze Sjefke is nu 1,5 jaar oud... hij praat al aardig wat weg!!  ;D
Ik heb eens gelezen dat je grijsjes ook kleuren kunt leren...
Weet iemand van jullie hoe dit moet? En wat kun je er dan mee??

Groetjes
Iris

Tommy

• Gast
Re: Hoe kan ik mijn grijsje kleuren leren herkennen?
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2005, 22:28:49 pm »
Ja dat kunnen de mijne ;D

IK heb het ze geleerd met lego blokjes. 3 van dezelfde vorm in verschillende kleuren. Nml rood geel en blauw.
Eerst ging ik de kleur zeggen en t blokje laten zien. Dat herhaal je verschillende keren. Daarna hou je de blokjes stevig vast en zeg je...pak de gele maar. Je laat alleen los als hij de gele pakt. Zo ga je door tot hij het goed weet en iedere keer laat je hem als beloning met het blokje spelen.

Als die van jouw heel goed praat (de mijne nog niet ;) ) Kun je zeggen welke kleur is dit? en dan zelf het antwoord geven. Dat herhaal je steeds maar weer met de verschillende blokjes tot hij het zegt. Ik zou het combineren met de bovenstaande oefening, ik denk dat het dan interessanter blijft. Ik denk trouwens dat ze het met de eerste oefening ook wel leren zeggen. Later kun je er meer kleuren bij doen.

Je kunt ze ook vormen leren ;D Ik doe dat met papieren vormen in dezelfde kleur. Wel heel veel, want als beloning bij het pakken van de juiste mogen ze het hebben en gaat het altijd stuk :thumbsup: Dus ik heb steeds weer nieuwe nodig.

Verder kun je op deze manier vanalles leren. Ook wat voor ding iets is enzo. :) Of hard en zacht, groot en klein ,etc etc

Tommy en Guano vinden dit een prachtig spel, ik hoop dat jij en Sjefke er net zoveel plezier aan beleven! ;) Succes!

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2005, 22:32:04 pm »
Owh nog iets...wat kun je er mee? vroeg je. Je kunt hun stimuleren zelf te gaan kijken welke kleur iets is of welke vorm etc etc. Zodat ze dat dus ook doen als ze bijv. in hun kooi zitten te spelen ofzo. Daardoor gaan ze anders naar dingen kijken en zichzelf ook meer vermaken. Ik vertel ze zo wie zo heel veel, net zoveel als mn kinderen toen ze klein waren. Ze leren graag hoor!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2005, 08:30:12 am »
Ja, dat is ook waarom het zo leuk is dit soort dingen te doen.. Ze zijn zeer intelligent (te vergelijken met een 5 jarig kind) en worden graag gestimuleerd daarin. Sjakko weet de kleuren best, maar ik zou nog steeds graag willen dat hij het zégt, als ik het vraag.. Hij pikt wel de goede kleur er uit als ik drie of vier kleuren omhoog hou.. Hij praat ook zelden als ik vlak bij de kooi sta, dus is het niet zo gek dat hij geen antwoord geef. Ik zou ook iets meer moeten oefenen, maar daar ben ik toevallig de laatste week weer veel mee bezig..
Als aanvulling op wat Daphne zei heb ik dan nog dat ik de kinderen betrek hierin. Sjakko wil namelijk ook graag de gekleurde dingen (gekleurde sleutels van bijtringen bijvoorbeeld) die ik omhoog hou hebben en doordat ik de kinderen zo'n sleutel geef als ze het goede antwoord zeggen, ziet hij dat je als je het goed zegt, dat ding krijgt... Ik blijf stug doorgaan, al heeft ie het nog nooit gezegd... Hij geeft sinds kort wel antwoord op één vraag die ik stel, dus dat is al weer hoopgevend.. :) Als ik vraag: wat wil Sjakko van het vrouwtje? Zegt ie: "Kusje!".

Tommy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2005, 12:13:29 pm »
Ohh wat goed zeg! Ik hoop dat Tommy ook ooit antwoord geeft ;D
Hij doet het alleen als ik aan t schoonmaken ben en schreeuw (van de 1e naar de andere kamer) WAT ZEGT DE POES!
Dan schreeuw hij net zo hard terug MIAUWWWWWWW ;D

Dat met de kinderen is ook een goeie ja. Wij doen dat ook wel. Ik heb ooit gezien dat ze Alex op die manier dingen leren ;)
Bij ons heeft t tot nu toe helaas geen effect. Maar ach, alle goede dingen komen langzaam toch? En ik weet zeker dat ze t wel opslaan

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2005, 12:52:06 pm »
Ja, ik ook! Het zit allang allemaal in dat koppie!!! Maar het antwoorden was een probleem omdat hij het gewoon niet doet als je bij de kooi staat. Maar dat "kusje" riep ie al wel tussendoor (zonder de vraag)... En ik heb hem nog nooit "rood, geel of blauw" horen zeggen, helaas. Hij weet het wel degelijk, want ook hij pikt de goede kleuren eruit...

Iris

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2005, 19:19:18 pm »
Dank je wel allemaal!
Ik ga er zeker wat mee doen!! lijkt me erg leuk!!
In juli ben ik klaar met mijn (avond)-opleiding, en dan heb ik weer wat meer tijd voor mijn sjefke.. Dan ga ik er helemaal voor!! Ik ga alvast lego-steentjes kopen!! hihi!!
Groetjes,
Iris

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2005, 19:42:27 pm »
Kijk ook even in het topic Babyspeelgoed, dat vind je hier De sleutels van de bijtringen haal ik eraf om de kleuren te leren.... dat zijn mooie primaire kleuren!!