Auteur Topic: Update Pappa- en Mammagaai  (gelezen 2882 keer)

Riboet

• Gast
Update Pappa- en Mammagaai
« Gepost op: december 24, 2004, 10:04:25 am »
Nou, ik moest een beetje aandringen, maar ik heb dan toch eindelijk kunnen zien dat Mammagaai  in ieder geval op 3 eieren zit. Haar even opzij schuiven is er trouwens niet bij; je moet gewoon geluk hebben, dat ze even wil staan en dat Pappagaai op dat moment niet zijn hele lichaam ervoor gooit ter bescherming van zijn vrouwtje.

Ik zie Mammagaai trouwens ook nog nauwelijks buiten het broedblok. Soms even voor het raam voor een snelle hap, maar ze is behoorlijk fanatiek. Ik kan het me verbeelden, maar het lijkt dat ze ook veel lager en breder op de eieren zit dan toen met Favo en Middel en Schreeuwlelijk (misschien zelfs een 4e ei?).

De temperatuur in het nachtverblijf hangt nu steeds rond de 10 graden, maar het is buiten inmiddels ook niet zo guur en koud meer, dus dat zal wel meewerken.

Ik denk trouwens dat Pappa- en Mammagaai in de afgelopen maanden al aardig aan me gewend zijn (ik ben de enige die ze verzorgd). Waar de vorige keer nog oorverdovend werd geschreeuwd als ik een blik in het nestblok wilde werpen, wordt nu zachtjes gegromd :).

Ik heb trouwens het idee dat Mammagaai bij het vorige legsel pas na het leggen van het derde ei is gaan broeden, maar dat ze nu eerder is begonnen, na het tweede ei.

Groeten,

Barbara

Aaran

• Gast
Re: Update Pappa- en Mammagaai
« Reactie #1 Gepost op: december 24, 2004, 11:21:30 am »
 :) Goed nieuws dus, Ik denk idd. dat pappa en mammagaai aan jou wennen als ze minder geluid maken als je komt kijken. Op den duur zullen ze toch weten dat er als er gelegd is iemand even in het blok komt kijken toch ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: december 24, 2004, 11:34:17 am »
In ieder geval dus drie eieren, wat leuk joh! Het lijkt mij helemaal geweldig zoiets...  :)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #3 Gepost op: december 24, 2004, 16:47:11 pm »
een spannende tijd breekt dus aan

fujimo

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 24, 2004, 17:00:48 pm »
Mooi Barbara en nu maar hopen dat ze bevrucht zijn.
ik zou het niet forceren en ze gewoon laten liggen om de rust in het nest te houden.

Of ze nu wel of niet bevrucht zijn , je moet toch 28 dagen wachten eer ze uit komen.
Mochten ze niet bevrucht zijn zie je het na de 28 ste dag wel zou ik zeggen.

succes

Bozzee

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 24, 2004, 20:09:34 pm »
Dat klinkt goed 3 eieren bij Grijze roodstaarten  :o.

Ben benieuwd hoe het verder gaat.  :D

Riboet

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 25, 2004, 09:48:47 am »
Mooi Barbara en nu maar hopen dat ze bevrucht zijn.
ik zou het niet forceren en ze gewoon laten liggen om de rust in het nest te houden.

Ik heb een pracht van een schouwlamp bij mijn broedkoppel gekregen. Maar ik heb hem nooit gebruikt, ook niet bij het nestje van Favo, Middel en Schreeuwlelijk. Het is inderdaad best stressvol voor Mammagaai als ik die schouwlamp tegen die eieren moet houden. Ik heb zoiets van: ik wacht het wel af.

Ik heb er trouwens best veel hoop op dat ze bevrucht zijn. De verhalen die ik gehoord heb van dit specifieke broedkoppel en de resultaten bij het nestje van Favo en Middel (100 procent uitkomst) zijn hoopgevend dat in ieder geval het meerendeel van de eieren bevrucht zal zijn.

Overigens is het nu best saai in dat hok daar. Pappagaai liet zich toevallig vanmorgen vroeg weer in de buitenvoliere zien, maar hij zit eigenlijk alleen nog maar op wacht op een stok tegenover het broedblok in het nachthok en de kans dat ik Mammagaai nog een keer zie is het grootst een minuut of vijf nadat ik het eten heb gebracht.

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: december 25, 2004, 11:25:42 am »
Zal best wat saai zijn nu, maar na 4 weken des te leuker!!! :)