Auteur Topic: Krijsende grijze-roodstaart... help... wanhoop nabij...  (gelezen 9691 keer)

Iris

• Gast
Krijsende grijze-roodstaart... help... wanhoop nabij...
« Gepost op: mei 18, 2005, 19:25:14 pm »
Hallo allemaal!!

Ik heb een "klein" probleempje...
Onze Sjefke -grijsje- is nu ongeveer 1,5 jaar oud...
We hebben hem ontzéttend graag... hij praat... fluit... klimt... sloopt... noem maar op... Ik vind het geweldig!!

MAAAAAARRRRRR........

HIJ SCHREEUWT!!!!!!!!!!!!!  >:(

Tot ik er helemaal gék van wordt!
Ik heb alles al geprobeerd...
Alle stappen van dr. Hooijmeier heb ik braaf doorlopen gedurende ongeveer 2/3 maanden... het is helaas geen stap vooruit gegaan...
Hij krijgt zijn aandacht, speeltjes, mooie kooi, mag zeer regelmatig eruit, noem maar op!
Heeft iemand van jullie dit ook gehad?
Ik wordt knettergek van dat gekrijs... het lijkt wel of het steeds harder wordt...
Ik weet me geen raad meer...

Veel liefs,
Iris

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Krijsende grijze-roodstaart... help... wanhoop nabij...
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2005, 19:39:49 pm »
O jee Iris, dat is niet de bedoeling... Weet je zeker, dat je nóóit enige aandacht aan het gekrijs geeft? Als je bij Hooimeijer geweest bent, zal je wel weten dat je het totaal moet negeren... Is het niet zo, dat je op de één of andere manier laat merken dat je het niet prettig vindt? ???

fujimo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2005, 19:49:51 pm »
Inderdaad , volledig negeren als hij schreeuwt , dus ook niet naar hem kijken
Schreeuwen los je alleen maar op door te negeren want alle aandacht die je er aan geeft ziet hij als een aanknoping om het weer te doen en steeds erger.

Het valt niet mee en gaat door merg en been maar het is een fijt dat negeren het beste helpt op lange termijn.

Wat je ook kunt doen is om heel overdreven ergens mee bezig te gaan zodat jij de aandacht van hem opeist zonder hem maar in het spel te betrekken en zonder hem aan te kijken.

het klinkt raar maar ga maar eens dansend en zingend door de kamer lopen zonder de aandacht op hem te leggen , wedden dat jij zijn aandacht krijgt en dat het schreeuwen stopt.
Je moet niet elke keer hetzelfde toneelstuk opvoeren want anders gaat hij denken " he als ik schreeuw gaat mijn baasje weer zo mooi dansen en zingen" dus verzin iedere keer iets anders.

Succes

Gr Eric

Iris

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2005, 19:53:41 pm »
Hoi Loes,
Naar mijn mening reageer ik totaal niet op het gekrijs.
Meestal draai ik me met mijn rug naar hem toe. In de hoop dat hij zich dan buitengesloten voelt...
Ik ben niet bij Dr. Hooijmeier geweest, maar heb veel over hem gelezen...
Ik heb onze Sjefke zó graag, maar als het zo doorgaat... pff...
Ik vind het héél moeilijk. Vooral omdat al de dingen die ik probeer, niet helpen...

Groetjes!!

Enne Eric...
Ik las nét je reactie...
Misschien dat ik dat inderdaad nog kan doen. Dansen en zingen! hihi!! Wel met de gordijnen dicht... haha...
Bedankt voor de tip!
Ik ga het proberen!!

Groetjes!!!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2005, 19:57:25 pm »
Ik zou als hij krijst bijvoorbeeld ook juist weglopen, desnoods naar boven gaan om iets te gaan doen, zodat je jezelf ook alfleidt en hij zal uiteindelijk de conclusie trekken dat hij er niets mee bereikt... in ieder geval geen aandacht er mee krijgt. Als hij dan stil is, wél aandacht geven en leuke dingen doen! ;)
Geef het niet op hoor!!

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2005, 21:56:57 pm »
Die stappen van hooimeijer moet je steeds maar door doen he? dus eigenlijk bij alles wat je doet stap 1234 en 5.
Doe je dat ook zo?

Verder inderdaad negeren zoals Loes en Eric zeggen ;) Oh ja, kan het ook zijn dat je onbewust een regelmaat hebt gecreeerd en dat nu weer loslaat? Als dat hier zo is wil Guano (aratinga) namelijk wel eens gaan schreeuwen omdat hij dan precies dat wil wat we de vorige dagen op dat moment deden ::) Maar veel last heb ik er niet van.

Veel succes hoor!

Iris

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2005, 22:13:43 pm »
Hey Tommy!

Dat zou inderdaad ook kunnen van die regelmaat... We hebben het de laatste tijd erg druk met z'n tweeen... Mijn vriend doet vrijwilligerswerk en kweekt zelf met vogels... Ik ben momenteel bezig met avondopleiding. Deze hoop ik in Juli af te ronden. We werken er allebei fulltime bij. Nu is Sjefke dit wel gewend. Toen we hem kregen, was ik al bezig met die avondopleiding, en werkte we allebei veel. Maar je kunt wel eens gelijk hebben met die regelmaat! Hij weet natuurlijk niet dat het dinsdag of donderdag avond is en het baasje weer naar school moet! (Misschien moet ik een scheurkalender voor hem kopen.. hihi  :thumbsup:)...
In Juli hoop ik klaar te zijn met de opleiding, dus misschien dat het dan snel beter gaat!!
Ik ga met al jullie tips aan de slag!! TNX!!!!!!
Veel liefs,
Iris

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2005, 23:27:50 pm »
Iris,

mijn grijsje Japie is geen schreeuwerd gelukkig. Hij heeft het jaar dat ik hem nu heb nog nooit geschreeuwd. Orrie mijn amazone daarenteger is wel een schreeuwer. Hij kan heel doordringend schreeuwen. Net alsof er een hond achterelkaar zit te blaffen tot je er dol van wordt.

Het heeft bij Orrie ook te maken met ritme. De laatste weken heeft hij er weer een handje van om 's ochtends te schreeuwen. Dit altijd op het moment dat mijn wekkerradio afgaat. In het weekend staat de wekkerradio niet aan, maar meneer begint wel op dezelfde tijd met zijn schreeuwuurtje. Orrie heb ik dan ook tot hopeloos geval gecatagoriseerd en heb de hoop opgegeven het schreeuwen af te leren bij hem.

Ik weet niet wat hij overdag doet wanneer ik er niet ben, maar wanneer ik thuis ben schreeuwt hij niet zo veel en laat ik hem maar even gaan. Uitleef uurtje noem ik het maar.

Wat jouw gaai betreft zou ik hem, net als dat ik al in een ander topic van jou zei, gewoon negeren tot je een ons weegt. En dan hopen dat hij het een keer gaat begrijpen. Probeer hem ook eens te belonen wanneer hij niet schreeuwt. Ik ben wel bang dat dit nog wel eens HEEL lang kan gaan duren voordat hij het afgeleerd is. Wat misschien ook nog een optie is, zet zijn kooi eens op een andere plek in de kamer. Dan heeft hij tijd nodig om aan zijn nieuwe plek te wennen. Of deel de kooi eens anders in. Stokken er anders in, speeltjes op een andere plek of zelfs een paar speeltjes vervangen voor andere.

Succes.

Pascal

Cheetah

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 19, 2005, 01:31:49 am »
Hoi,

Ook ik heb hier een grijsje, die enorm hard kon schreeuwen. Dit heb ik hem snel afgeleerd door elk keer dat hij ging schreeuwen er een doek over de kooi te doen en na 10 min eraf. Wel er duidelijk bij vertellen dat hij straf heeft omdat hij geschreeuwt heeft en daarom niet van de gezelligheid mag mee genieten. Als je de doek er af haalt, ook zeggen dat hij niet moet schreeuwen omdat je dat er ander weer op gooit. Omdat papegaaien enorm nieuwsgierig is, gaan ze het helemaal niet leuk vinden dat ze overdag niks kunnen zien. Wat dus ook helpt (bij ons dan) is om de tv aan te zetten op Ketnet ofzo, dan worden ze nog neiuwsgieriger.

Jodie had dat schreeuwen snel overgenomen van Dino, maar dat heb ik binnen 4 dagen weer afgeleerd door met een plantensproeier een keiharde straal op zijn hooft te spuiten. En er ook elk keer duidelijk ging vertellen dat ik het deed omdat hij schreeuwde en ik dat niet wil. Ik hoop dat je wat met deze methodieken kunt doen.

Succes

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2005, 09:01:36 am »
Jodie had dat schreeuwen snel overgenomen van Dino, maar dat heb ik binnen 4 dagen weer afgeleerd door met een plantensproeier een keiharde straal op zijn hooft te spuiten. En er ook elk keer duidelijk ging vertellen dat ik het deed omdat hij schreeuwde en ik dat niet wil.

Ik denk dat dit niet de manier is maar in het begin dat ik Coco (grijze roodstaart) had heb ik dit ook gedaan. Elke keer als hij schreeuwde kreeg hij een harde straal. De kweker raade dat aan en hij deed dat ook. Maar het hielp wel! Coco schreeuwt gelukkig niet (ik klop het af). Nu doe ik dat niet meer. Ten eerste omdat hij nauwelijks schreeuwt en omdat ik daarna nog al problemen met douchen kreeg! Dus ik ben heel snel gestopt met spuiten!

Gr Corina

Koko

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2005, 09:50:21 am »
he waarom mogen ze niet schreeuwen,Koko heeft zo ook zijn dagen, en zit dan langdurig te schreeuwen, moet hij weten, soms zet ik de muziek harder of schreeuw gezelig met hem mee.
Het is een vorm van uiten voor hun en het hoort er nu een maal bij.

Groetjes
Boudewijn

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 19, 2005, 09:51:12 am »
Ook als er visite is?  ;D

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: mei 19, 2005, 10:10:33 am »
Als je het accepteert is het niet erg natuurlijk, maar als je het wél erg vindt, moet je niet mee gaan schreeuwen of zo, dan wordt het alleen maar erger...  ;)

Koko

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 19, 2005, 10:54:02 am »
Ook als er visite is?  ;D

Gr Corina

nee dan is hij rustig

Groetjes
Boudewijn

Koko

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 19, 2005, 10:56:50 am »
Als je het accepteert is het niet erg natuurlijk, maar als je het wél erg vindt, moet je niet mee gaan schreeuwen of zo, dan wordt het alleen maar erger...  ;)

ja dan gaat hij nog harder schreeuwen, maar net wat ik al tikte, het hoort er bij, je weet dat ze het doen, dus ach dat neem je er gewoon bij.
Nu moet ik zeggen dat Koko geen overdreven schreeuwer is, hij heeft zijn buien.

De buurt van zijn vorige woning is blij dat hij weg is, want daar zat hij ook behoorlijk te schreeuwen, werd er verteld.

Groetjes
Boudewijn