Auteur Topic: Hoe kan ik een grijsje "straffen"?  (gelezen 3095 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Hoe kan ik een grijsje "straffen"?
« Reactie #15 Gepost op: mei 20, 2005, 11:01:12 am »
Maar de opmerking was wel in beide topics op zijn plaats! Dus het maakt niets uit! :thumbsup:

Ronald

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: mei 20, 2005, 13:45:25 pm »
Wat wij gister hebben geprobeerd met onze edel Tjickie.

Ze was tot vervelens toe aan het zeuren om aandacht. Maar dat kon niet want ik was met het eten bezig en maria was met de afwas bezig. We waren dus allebei in de keuken en zij in de kamer. Dat beviel haar niet denk ik dus schreeuwde ze om aandacht.

Negeren hielp dus niet. Ik kon me toen iets herinneren over iemand die werkte met het geven van time-outs. Dus Tjickie bleef maar zeuren en schreeuwen. Op een gegeven moment waren we er dus echt mee aan. Ik heb haar uit kooi gepakt en gezegd: "Time-Out" en vervolgens in de donkere gang op de grond gezet. 2 minuten, langer niet. Daarna weer uit de gang gehaald, in de kooi gedaan en ze heeft nog 1 schreeuw gegeven maar daarna was het voorbij. Voor de rest van de avond was ze zo mak als een lammetje.

Waarschijnlijk had dit dus een aardige impact gemaakt bij haar.

Nou zeg ik niet dat dit de manier is, maar het hielp bij ons blijkbaar wel.

Borging en discipline zijn ook hier weer 2 belangrijke steekwoorden.

Ronald.

Riboet

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: mei 20, 2005, 15:51:08 pm »
De gang is hier een 'straf' voor Favo als ze aan de inmiddels tot stompjes gereduceerde gekortwiekte veren bijt. Het effect was tot nog toe nihil. Maar vVanmorgen echter zag ik het haar ook doen en ik ben boos kijkend op haar afgelopen (voliere was dicht) en met heel lage stem gesnauwd Faaaavoooooo! En ze keek naar mijn idee toch verschrikt op. Plukte aan een nagel (een teken van onzekerheid, doet ze momenteel veel) en na enige aarzeling klom ze terug op de stok in plaats van achterstevoren aan de tralies te blijven hangen. Toen ze op stok zat en niet meer plukte en enige seconden 'normaal' deed, was het natuurlijk weer een ongelooflijk lief en mooi  :hart: gaaitje en toen pas heb ik de deur geopend. Het zonder te zeggen in de gang zetten, is blijkbaar niet de juiste methode. De lage stem (en hij is dan echt laag hoor, de hond Beau wil ook wel eens niet luisteren en tegen hem grom ik dan op een heel lage toon en nou meteen dat ik zijn aandacht weer heb hihi) en de dreiging van de gang lijken nu toch vruchten af te werpen.

Uiteraard zijn ze voor de rest van de dag alweer vrij...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #18 Gepost op: mei 20, 2005, 18:26:04 pm »
Ik ben benieuwd hoor, wat een strijd.. misschien dat dit vruchten af gaat werpen.. ;)
Sjakko zet ik ook op de grond als hij ongewenst gedrag vertoont.. Maar hij kan nu dus ook al goed opstijgen naar zijn kooi en is dus steeds minder onder de indruk..  ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #19 Gepost op: mei 20, 2005, 22:16:08 pm »
Ik hoef Orrie ook maar te waarschuwen als ie weer eens onderin de kooi rotzooi zit te maken. Ik hoef dan alleen maar zijn naam op een boze toon te roepen en meneer weet niet hoe snel hij weer op zijn onderste stok moet gaan zitten. Echter is dit nooit voor langeduur. Orrie is een gewoonte beest. Dat wil zeggen dat wanneer ik iets anders dan anders doe, meneer zenuwachtig wordt omdat hij mij niet begrijpt en dus niet weet wat er van hem verwacht wordt. Ik krijg bij Orrie dus ook niets afgeleerd  ??? Helaas  :(