Hallo, tijdens het zoeken op internet kwam ik dit onderwerp tegen waar ik ook, meer over wilde weten , daar ik bij deze zaak in 2005 de datum 10-09-2005 een naaktoogkaketoe gekocht hebt van toen 16 weken oud.
Deze is helaas op 09-04-2007 overleden , wat een grote schok was voor mij, ik was stapel gek op haar, daar ik nog een grijzerood staart hebt, had ik geen goed gevoel erbij dat het zo snel en onverwachts gebeurde, heb haar zelf via het dierenziekenhuis , naar de Universiteitskliniek voor gezelschaps dieren in Utrecht gebracht, voor onderzoek, op 19-04-2007 kreeg ik de uitslag, daar was geconstateerd dat de kaketoe door PDD ( Proventricular Dilitation Disease) was overleden, bij nadere informatie blijkt dit een dodelijke ziekte te zijn, waar geen medicijnen, en test voor bestaat, en de bron zit altijd bij de kweker, en het het hele vogel bestand besmet kan raken.
En wat inderdaad, bevestigd wordt is dat de zaak een paar maanden erna niet meer bestond, ik ben ervan overtuigd dat dit de reden is geweest.
En wat ook zo is dat alle vogels in de winkel los bij elkaar zaten, en deze ziekte besmettelijk is, en bij mij duurde het bijna 2 jaar voor dat de ziekte dodelijk werd ,wat zeer treurig is, ik hoop dat de mensen die in die periode een papegaai gekocht hebben dit niet mee zullen maken ik heb er nachten wakker van gelegen, en nu loop ik nog het risico dat mijn grijzeroodstaart besmet is, waar het om gaat is dat het niet meer terug te draaien is wat er gebeurd is, ik had ook een goede indruk van deze zaak, maar indrukken tellen niet, al zou je je vogel testen, dan sluit wel een aantal ziektes uit maar deze dodelijke ziekte is niet te testen en begint of woord verspreid bij de bron (kweker).
Daar komt ook nog dat alleen met een sectie de doodsoorzaak te constateren is wat meestal door de mensen niet gedaan word vanwege de kosten, ik was 135 euro kwijt.
Een van de verschijnselen die mijn kakatoe heeft gehad van het begin tot het eind is dat zij te licht van gewicht was(260 gram, normaal 300 t/m 550gram).
Ik geloof ondanks alle ellende dat de zaak goed is met de nieuwe eigenaar, die kan hier niets aan doen, maar de vorige eigenaar is gewetenloos.
Groetjes Ruud.