Auteur Topic: Goede Kwekers  (gelezen 13471 keer)

Geke

• Gast
Re: Goede Kwekers
« Reactie #15 Gepost op: februari 11, 2005, 07:14:51 am »
Hallo ik zal mij even voorstellen ik ben geke ik ben 34 jaar en ik woon in assen. ik ben een echte dieren liefhebber samen met mijn man wij hebben 8 katten en 2 hondjes, wij willen graag een papegaaitje grijze rootstaart in ons gezin op nemen, maar waar vind ik nou een goede kweker????

Wickingh

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2005, 20:43:25 pm »

Ik kan niks anders zeggen dat ALS je een kaketoe gaat kopen, dat je het echt bij HEM moet doen (hij heeft helaas geen geelkuiven)

De vogel word vanaf ei bij de ouders weggehaald en met de hand vanaf jongs afaan opgevoed.

Gewoon weg een geweldige kweker, en het resultaat hebben jullie allemaal kunnen zien met Kera ;)

Hai ik heb hier toch wat moeite mee.
Deze kweker haalt eieren bij de ouders weg om nog een ronde eieren te krijgen.
Dit beslist niet omdat dat in het belang van de vogel is.
Het is voor jonge vogels nl. belangrijk om de 1ste week voedsel uit de krop van de ouders te krijgen hier zit een stof in die de vogels weerbaarder maakt tegen ziektes ed. Dit is een klein beetje vergelijkbaar met de eerste moedermelk van zoogdieren en mensen.
Deze kweker is een commerciele kweker en hij wil graag verkopen.
Als de jongen na 3 of 4 weken uit het blok worden gehaald worden ze net zo tam.
Goede kwekers zijn kwekers die hobbymatig en met verstand van zaken hun vogels kweken.

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2005, 20:49:28 pm door Neophema Plaza »

senna

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2005, 23:18:50 pm »
Hoi Wickingh,

Volgens mij maak jij je zo niet echt populair.  ;D Je kan er niet vanuit gaan dat iemand per definitie een commercieële kweker is als hij de eitjes meteen weg haald. Het kan wel maar hoeft niet.

Het zegt ook niet alles over of iemand een goede kweker is als hij kleintjes met drie, vier of vijf weken eruit haald. Ik ben echt van mening als je 10 kwekers op een rij zet, ze het alle tien anders doen. En ik denk dat een goede kweker iemand is die hart voor zijn dieren heeft, en dit met mondreclame door geeft.En zoals jij het verwoord"hobbymatig en verstand van zaken". Kan ik het helemaal mee eens zijn. maar zo zijn er nog wel een paar. Kijk maar eens naar de topic Wat is nou een goede kweker.

En als Eefjuh een goede ervaring met hem heeft dan neem ik dat maar aan. Anders zou ze het niet neerzetten. Zij is er geweest en zij heeft een jong van hem. Het is haar mening.

Groetjes corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: februari 14, 2005, 00:48:04 am »
Hai Corina,

Ik wilde alleen een nuance aan te brengen.
Naar klanten toe is hij inderdaad beter dan ""Dennis "" , maar ja wie niet.
Ken deze kweker toevallig een beetje. Zeg ook niet dat hij slecht is maar mijn persoonlijke mening blijft overeind dat het in het belang van een kuiken is dat ze minimaal een week door de ouders gevoert worden.
Tja als mijn mening me niet populair maakt is dat jammer maar gelukkig is dit topic geen populariteits contest. ;)
Met commercie is in principe niets mis maar ik vind dat je bij papegaaien het belang van de vogel niet uit het oog mag verliezen.
Dat is zodra je je brood ermee gaat verdienen iets wat wel eens op de 2de plaats kan komen vandaar mijn reaktie.
Bedoel niet om iemand in verlegenheid te brengen , ik vind alleen dat commerciele kwekers vaak de verkoop iets te belangrijk vinden.
Dus kan je niet vaak genoeg mensen waarschuwen. De papegaaien opvangcentra zitten nl. overvol.

mvg Frank

senna

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: februari 14, 2005, 11:14:01 am »
Hoi frank,

Gelukkig . . . . . ben het helemaal met je eens.

Ik heb liever dat mensen drie keer terug komen als dat ze impulsief een vogel aanschaffen. Mijn kleintjes haal ik altijd tussen de twee en drie weken uit het nest. Sommige mensen vinden dat ook vroeg . . . . en ja dat maakt mij ook niet uit. Ik doe wat ik denk dat ik moet doen en dat ik het goed doe.

Als jij die kweker kent dan trek ik mijn woorden terug. Dan is dat jou mening over die kweker en dat mag je natuurlijk vertellen. Waar het mij om ging is dat je stelde dat een kweker per definitie een commercieële is als hij zijn kleintjes bij geboorte of eieren bij leggen, meteen weg haald. En daar ben ik het niet mee eens. Al zal je voor 90% gelijk hebben, hoor!  ;)

Zal je een voorbeeld geven. Ik had een mooi stel kakarikies forse cinnamon X bont. Van kleins af aan al bij elkaar. Jaar wachten en ja eitjes. 7 stuks. Ik heel blij. Mag ze vervolgens twee weken broeden om vervolgens door hem tot bloedens aan toe uit het nest te worden gejaagd. Hij vertrapte de eitjes en de kleine embryo'tjes lagen verspreid over het broedhok. Dit gebeurde drie keer achter elkaar. Omdat het hele mooie waren en een mooie lijn kan je vervolgens twee dingen doen. Je geeft toe dat hij niet geschikt is voor kweek. Of je raapt de eieren voor de twee weken en je broed ze uit.

Zal je misschien verbazen ??? maar ik heb een goed tehuis voor ze gezocht. Ze zitten nog steeds bij elkaar in mijn grote huiskamer voliere zonder broedhok gewoon voor de mensen. Het gaat heel erg goed met ze. Ze hebben het heel erg naar hun zin. Ik heb gekozen voor de vogels maar een ander had misschien wel een broedmachine gekocht. ;D

gr corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: februari 14, 2005, 12:09:19 pm »
Hai Corina,

Zodra er problemen zijn bij de kweek zal ik de laatste zijn die zegt dat je niet in moet grijpen.
Bij mijn 1ste nest lori's liet moeders het jong na uitkomst in de steek ik heb het jong bij een andere kweker onder laten leggen.
Om het jong te redden heb ik daar geen probleem mee. Mijn stelling is dat als je eieren raapt om nog meer jongen te kweken is dat niet goed voor het jong of de pop. De pop leert niet meer hoe ze jongen moet groot brengen en je loopt het gevaar dat de pop uitput.Ik twijfel ook geen moment dat je niet naar eer en geweten handelt. Wil ook niets zeggen over het tijdstip dat je de kuikens weg haalt ik zelf doe dat bij 4 weken ,maar wil wel een keer een jong laten opvoeden door de ouders om die later voor de kweek te gebruiken. Als je eieren raapt met als oogmerken zoveel mogelijk kuikens te kweken doe je dat volgens mij alleen omdat je er veel aan wilt verdienen en dat is in mijn ogen commercieel. En nogmaals iedereen is vrij om het te doen zoals hij/zij het goed acht ;). Ik ben een liefhebber maar ook ik vind het niet verkeerd om mijn hobby betaalbaar te houden door verkoop van mijn jongen. Dan weet je ook niet altijd hoe ze het verder gaat in hun leven je kan alleen zoveel mogelijk voorlichting geven over de vogels met de nodige waarschuwingen.
Ik zal bijv. onder geen voorwaarde lori's met de hand groot brengen om als huiskamervogel te laten opvoeden , want daar komt alleen maar ellende van.

mvg Frank