Auteur Topic: Kweken met de Senegal papegaai en blokmaat  (gelezen 2341 keer)

ER-Merinda

• Gast
Kweken met de Senegal papegaai en blokmaat
« Gepost op: mei 26, 2005, 21:20:52 pm »
Mijn vraag is pleite. :'(
Dan maar opnieuw.

Ik heb sinds april 2 Senegal papegaaien samenzitten. Omdat het mannetje avances maakte naar het popje toe, heb ik ze deze week een natuurbroedblok gegeven. Het popje schuift zich soms onder het mannetje in. De maat van de blok is Ø 22 cm en de hoogte is 45 cm. Onderin heb ik een laagje beukensnippers met daarop zaagsel. Er wordt geschreven dat ze een blok van Ø25 cm. nodig hebben en 50 cm hoog. Is 22x45 cm te klein of zouden die paar cm niets uitmaken?

Jongen die hieruit geboren zullen worden, wil ik handvriendelijk/tam maken.
Ik heb hier de het volgende over in gedachte;
Tot de jongen de leeftijd van zo'n 4 á 5 weken hebben neem ik ze, als ma het blok even heeft verlaten, in de hand en zet ze snel weer terug. Na zo'n 5 weken wil ik ze tussen de voedingen door iets langer uit het blok nemen en er mee 'spelen'. Op tijd weer terug voor de voeding en ieder keer een ander jong. Na het uitvliegen wil ik ze wegnemen en nog 1 á 2 keer met de hand bijvoeren.

Is dit een beproefd systeem of heeft iemand een suggestie die ook werkt. Ik wil ze perce niet vroegtijdig uit het blok halen.

Verder zou ik nog willen weten of jullie bijzonderheden zijn tegengekomen bij de kweek van Senegalpapegaaien?

Alvast dank je wel.  ;)

Wickingh

• Gast
Re: Kweken met de Senegal papegaai en blokmaat
« Reactie #1 Gepost op: mei 27, 2005, 00:09:43 am »
Hai,

ik kan je er niet veel over vertellen maar Riboet wil ook zo laat mogelijk haar grijsjes uit het nest halen misschien heb je daar wat aan,

mvg frank

fujimo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 27, 2005, 08:44:39 am »
De blokmaat is wel goed hoor
Ik zou aan de binnen kant wel een trapje maken van gaas of tralies zodat de pop niet van bovenaf op de eieren neerploft

Mochten ze eieren hebben stoor ze dan niet te vaak want senegal's zijn nog al fel als ze eieren en jongen hebben.
Ik vind jou manier van tam maken wel in orde.
Zo blijven ze gevoerd worden door de ouders en wennen langzaam aan de mens en een jong wat pas uitgevlogen is kun je ook heel makkelijk tam maken

Gr eric

senna

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2005, 10:48:09 am »
Hoi,

Het plan ziet er goed uit, maar je zal in de praktijk moeten ondervinden of het ook werkt. Als ik dit zou doen met mijn meyerpapegaaitjes (broertje van de BB) dan vind ik de volgende dag dode jongen in het blok. Zij willen absoluut geen inmenging van mensen. Staan ook niet open voor zo'n plan als wat jij hebt in gedachten. Het is eruit of erin. Je koppel spreekt dus ook een woordje mee.

Maar nogmaals gewoon proberen en dan kun je zelf je plan aanpassen aan je ondervindingen met het koppel. Elk koppel reageerd anders.

gr corina

Dennis

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2005, 17:27:56 pm »
ben indd ook bang dat je plannetje niet werkt .bonte boeren hebben een inprenting wil je ze goed tam maken zul je ze met 4 weken eruit moeten halen(moeten is een erg groot woord)(uit eigen ervaring bijten jongen van 6 weken al daarom als ik handopfok doe haal ik ze al met 4 weken uit).of kiezen voor natuurbroed.of zoals gezegd word gewoon proberen..

Groeten Dennis