Auteur Topic: Kijk uit voor roofvogels !  (gelezen 4512 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Kijk uit voor roofvogels !
« Gepost op: januari 27, 2005, 11:56:54 am »
Ik hoorde onlangs het verhaal van iemand die in de buurt van het bos woonde. Ze had haar gaaitjes onbeheerd buiten op een standaard. (5 minuten maar!!) Toen ze terugkwam was haar edelpapegaai weg!! Hij was gewiekt dus kon niet ver zijn... Maar nergens meer te vinden dus. Twee dagen later hebben ze haar gevonden: ze was ten prooi gevallen vaan een roofvogel, alleen de kop was er nog... Ze is dus gewoon weggegrist door een roofvogel, van de standaard af. Later hoorde ik steeds meer van dat soort diingen: duiven waarmee hetzelfde gebeurde, zelfs een grote haan, meegepikt door een roofvogel...
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2005, 14:42:06 pm door BirdmAster »

polytelis

• Gast
Re: Kijk uit voor roofvogels!
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2005, 12:44:14 pm »
Ben in het verleden al verschillende sierduiven aan ze kwijt geraakt.
Ik stond er bij en keek ernaar.
Had zoiets alleen nog maar op tv gezien, van die mooie aktiebeelden waarop een rover een vliegende duif uit de lucht pakt.
De eerste keer in het echt was ook een mooi gezicht, klinkt raar misschien want het was een duif van mezelf.
Maar later begin je dat toch zat te worden en heb toen alles maar weggedaan.

Aaran

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2005, 12:48:08 pm »
Had jou verhaal zondag al gehoord van je Loes, en het heeft mij echt even wakker geschut.
Voor dat mijn papegaaien nu van het zomer de boom in gaan, komt er een net boven/omheen.
dan is de kans al relatief minder denk ik :-\

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2005, 12:51:03 pm »
Ja maar zou dat nu echt zo'n vaart lopen?
Jonge katjes worden toch ook niet zomaar van de grond gepikt en opgegeten? Of die scharrel kipjes/kuikentjes die los buiten lopen enzo!

Gr Corina

polytelis

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2005, 12:54:07 pm »
Het is een kwestie van vraag en aanbod.
Als er veel roofvogels zijn in een bepaald gebied zal het voedsel aanbod kleiner zijn.
Krijgen al die roofvogels ook nog eens jongen moet er dus ook daarvoor nog weer extra voedsel komen.
En als een roofvogel eenmaal een kip, duif of wat an ook ergens vandaangehaald heeft zal hij net zo lang blijven komen tot er niets meer is.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2005, 13:01:10 pm »
Ja, het loopt dus echt zo'n vaart als je in een gebied woont waar bos is of veel roofvogels in de buurt zijn. Ik heb er nu steeds meer verhalen over gehoord. En een kat pakken ze niet zo snel is toch een natuurlijke vijand van vogels...  Maar het kan geen kwaad om eens in je buurt te informeren of het daar soms wel eens gebeurd is. Zoals Natascha, die woont ook in de buurt van bos en dan zou ik er zeker rekening mee houden..... Er zijn er echt bij die gewoon uit je achtertuin de vogels van je voedertafel roven...  En de scharrelkipjes Corrina, worden ook gepakt!!

Aaran

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2005, 13:31:20 pm »
We hebben ze hier idd, zitten. Ze pakken vaak de muizen en de wezels/fretten.
Nooit eigenlijk over nagedacht dat ze mijn vogels ook zouden kunnnen zien als prooi  ::)
Lekker naief he!

Nee zekerheid voor alles nu!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2005, 14:16:03 pm »
Had het er net weer over met iemand,  tijdens het honden uitlaten. En ook zij had het meegemaakt met duiven van de buren, die steeds verdwenen. Ze gaven de schuld al aan de kat, tot ze op deen dag een roofvogel zo'n duif mee zagen meenemen... Ze wonen hier midden in het dorp..  :-\

marianne

• Gast
Re: Kijk uit voor roofvogels !
« Reactie #8 Gepost op: januari 31, 2005, 21:15:29 pm »
en toch zitten ze af en toe in woonwijken, wij hebben het 1x buiten meegemaakt dat we allen buiten zaten in de achtertuin, een stel cavia s los in een met gaas omrande kooi op het gras en ineens rakelings over een van de bezoekers hoofden heen vliegende roofvogel

We hadden toen ook nog kippen in de voliere die sloegen al eerste aan en zijn zeker een half uur niet meer in de buitenvoliere geweest, dus ze kennen dit gevaar wel degelijk
(bij ons verdwenen steeds onverklaarbaar jonge eendjes, nu was dat duidelijk)

Dat is net zoals die reiger die op een gegeven moment vissen uit onze vijver( ik woon in een drukke woonwijkmiddenin de stad)  stond te halen, als ze weter dat er ergens iets te halen is komen ze er vaker......

Marianne.

Asura

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 31, 2005, 21:50:07 pm »
Bij ons is een keer een vink door een roofvogel door de tralies van de kooi heen getrokken :'(

Maar we hebben nu geen buitendeel aan de voliere meer (helaas, maar wel veiliger) en m'n schatteboutjes zitten binnen.

Paco

• Gast
Roofvogels...
« Reactie #10 Gepost op: juni 01, 2005, 12:00:55 pm »
Hallo,

Hoever gaat en durft een roofvogel om een prooi te pakken?
Bij kennissen haaalde hij kuikens van de begane grond (erf)!!!
Mijn vogel gaat vaak met me mee naar buiten....... en niet alleen achter het huis.......risico?????
We wonen  aan de rand van een dorp, met verder weilanden en bos. :CENS :CENS

Groetjes.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: juni 01, 2005, 12:07:30 pm »
Bovenstaande geeft je al een beeld denk ik: laat hem nooit alleen in de tuin op een klimboom of iets dergelijks....  ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 26, 2005, 14:22:15 pm »
Afgelopen zaterdag waren we in het bos. Ik weet dat er in de buurt wel eens roofvogels vliegen. Heb er weleens eentje gezien! Maar we hebben het in de gaten gehouden en goed opgelet. Aan het eind van de middag zaten we op een stukje open hei. En we hoorden wel allerlei vogelgeluiden die niet van een klein musje af kwamen  :o. Dus zeer waarschijnlijk zat er wel een in de buurt! Toen zijn we maar snel gegaan! Maar dan voel je je echt niet meer op je gemak!

Het is gelukkig goed afgelopen!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: september 26, 2005, 14:41:08 pm »
Ik zag pas ook boven me een enorme roofvogel vliegen, wat het was weet ik niet, maar ik schrok ervan.. Ik liep met Sjakko op de hand en ik realiseerde me wel dat er niks zou gebeuren met mij erbij. Maar ik dacht wel: ik laat hem veel te vaak even alleen als hij in de tuin in een klimboom zit!

jaantje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 26, 2005, 14:45:04 pm »
 Ik was laatst met de honden aan het wandelen.
Toen ik weer richting huis ging zag ik een enorme vogel achter een duif aangaan :o
 Ik zag allemaal veren naar beneden dwarrelen,ben er erg van geschrokken.
 Sindsdien let ik ook erxtra goed op als ik met de gaaien naar buiten ga.