Auteur Topic: gras in de voliere???  (gelezen 4261 keer)

gleisbird

• Gast
gras in de voliere???
« Gepost op: juni 01, 2005, 20:32:11 pm »
hallo,
wat vinden jullie de voor en nadelen van het leggen van graszoden in de buitenvoliere :CENS
ik ben van plan om dit in mijn buiten voliere te doen
er zitten nu rosella's en pruimkoppen in
gr herman ::)

Edjuh

• Gast
Re: gras in de voliere???
« Reactie #1 Gepost op: juni 01, 2005, 20:35:26 pm »
Negatief, het ongedierte wat erin kan komen zoals bloedluis, wormen, en larven van vliegen in de uitwerpselen van de vogels.

Voordeel, als er in het voor jaar alles omhoogkomt met de zaadjes en alle pitten die er liggen van het voer dat het de broedstemming vordert!

eddykiprich

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 01, 2005, 21:04:42 pm »
Ik heb het ook gehad in mijn vorige kooi. Voordeel is dat hetmooi is, vogels vinden het te gek, zebras etc gebruiken het gras als nestmateriaal etc.

Maar ook nadelen zoals muizen die hier doorheen kunnen komen omdat er geen dichte ondergrond is, zaadafval kun je nauwelijks verwijderen omdat je niet goed kunt rijven-zeven etc. Ander nadeel ook lastig om dit gras te maaien als de kooi niet groot is.

Dus het heeft wel wat, maar let er ook op hoe je ongedierte buiten je kooi wilt houden en hoe je het lekker schoon wilt houden.

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 01, 2005, 21:13:15 pm »
Ik heb het ook gehad in mijn vorige kooi. Voordeel is dat hetmooi is, vogels vinden het te gek, zebras etc gebruiken het gras als nestmateriaal etc.

Maar ook nadelen zoals muizen die hier doorheen kunnen komen omdat er geen dichte ondergrond is, zaadafval kun je nauwelijks verwijderen omdat je niet goed kunt rijven-zeven etc. Ander nadeel ook lastig om dit gras te maaien als de kooi niet groot is.

Dus het heeft wel wat, maar let er ook op hoe je ongedierte buiten je kooi wilt houden en hoe je het lekker schoon wilt houden.

Hai Eddy,

dan moet je rose's nemen dan heb je echt geen grasmaaier nodig, nu ik erover nadenk weet ik , dat gras dan zowiezo geen kans heeft

mvg Frank

gleisbird

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 01, 2005, 21:19:39 pm »
.

ik wil er zo wie zo gaas onder laten leggen tegen de muizen en voeren doe ik binnen dus bijna geen zaad op het gras ;)
gr herman

rmb

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 02, 2005, 08:16:32 am »
 :CENS Vogelontlasting bevat amoniak. In een voliere creeër je een aantal vaste zitplaatsen, of je kunt er mogelijk een kleine roulatie in aanbrengen. Veel variate heb je niet.

Feit blijft dat ze vaak op dezelfde plek de restanten van een uitgebalanceerde en voedzame maaltijd achterlaten. :o

De amoniakbestandsdelen van de ontlasten verbranden je gras,waardoor je uiteindelijk lelijke plekken overhoudt. De snelheid waarmee dit gebeurt is afhankelijk van de hoeveelheid ontlasting die er geproducteerd wordt. Een condor laat immers wat meer vallen dan een zebravinkje
Het gras maakt de hygiene behoorlijk lastiger,nog afgezien van onderhoud, nee, ik zou mij bedenken.
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2005, 22:46:25 pm door rmb »

eddykiprich

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 02, 2005, 12:10:11 pm »
nog een minpuntje is (bedacht ik me net) is dat je altijd hoeken in je kooi hebt zitten waar weinig licht en of regen valt. Je krijgt hier dan ook snel kale plekken. Als je deze kalen plekken hebt (agv ontlasting of gebrek aan zon/regenwater) dan is het mooie er wel redelijk snel af.