Auteur Topic: Bijterige papegaai  (gelezen 6315 keer)

Tes

• Gast
Bijterige papegaai
« Gepost op: juni 04, 2005, 18:28:55 pm »
Goedenavond,

Sinds gisteren ben ik drie keer flink gebeten door mijn grijze roodstaart papegaai. Flink tot bloedens toe waarbij hij niet los wilde laten. De laatste tijd merkte ik al wel dat hij wat agressiever deed, maar ik dacht dat dit van korte duur zou zijn. Gisteren zat hij bij op schoot en toen gaf hij ook (best veel) over. Normaal deed hij wel net alsof hij overgaf, maar nooit daadwerkelijk. Ik weet niet zo goed wat dit gedrag kan betekenen. Hij heeft dit ook nooit gedaan en ik kon eigenlijk alles met hem doen. Ik ben nu toch wel een beetje bang om hem op te pakken. Wie weet er raad wat er aan de hand zou kunnen zijn? En wat ik het beste kan doen als hij mij zo hard heeft gebeten? Bedankt! Groetjes, Tessa

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
Re: Bijterige papegaai
« Reactie #1 Gepost op: juni 04, 2005, 18:46:32 pm »
Hoi hoe oud is je Papegaai?
Ik vind het wel goed dat je als je 1 keer bent gebeten je gewoon lekker door blijft gaan.

Rob

Tes

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 04, 2005, 18:59:53 pm »
Hij is drie jaar oud. We hebben m sinds baby en zelf met de hand groot
gebacht.

Iris

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2005, 19:01:08 pm »
Hey Tes,

Is hij wel levendig genoeg, niet ziek?

xxx

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #4 Gepost op: juni 04, 2005, 19:18:58 pm »
Vraagje voor Grijsjes kwekers:wanneer is een Grijsje rijp?Misschien zoekt hij/zij wel een partner gezien het feit dat ze ook wat overgeeft?
Het zal me niks verbazen.Wacht maar op grijsjes deskundigen

Rob

Wickingh

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 04, 2005, 19:52:16 pm »
Hallo Rob,

je hoeft geen grijze deskundige te zijn hoor  ;D , dit is een duidelijk teken van broedrijp zijn, 8)

mvg Frank

Freebird

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 04, 2005, 20:30:02 pm »
Mijn gofllin kakatoe Kira heb ik 9 jaar geleden geadopteerd ze was toen 2 jaar oud. Zij was mishandeld, gebroken vleugel en pootje. Zij was erg aanvallend, wanneer ik haar kooi benaderde, siste en krijste zij, de kuif stond recht omhoog. Toch heb ik het deurtje van haar kooi open laten staan zodat zij uit haar kon gaan. Zij heeft mij toen in lippen, oren en vingers gebeten. Met pallets voer heb ik haar zover gekregen dat ze naar mij toe kwam. Beet ze me dan liet ik dat duidelijk merken met AUW! te zeggen. Dan vloog ze weg en ging op een plaatsje zitten, nog steeds met de kuif omhoog. Langzamer hand liet ze haar kuifje zakken en dat beloonde ik met een pelet voer tussen mijn vingers en praatte haar bemoedigend toe. Toen dat goed ging gebruikte ik alleen woorden. Zij is nu een vrolijke, leuke en levendige vogel.  ;)
Ik wil een foto plaatsen, Kijken of het me lukt,
Nee  >:D nog steeds niet ook al heb precies gedaan zoals het Frank me verteld heeft.  :CENS

http://www.mijnalbum.nl/Album=OP73HEH7

Nou ja, hier staat ze op deze site.  :)
 en ook op deze site:
http://www.mijnalbum.nl/Album=77UUN6GV
 :( sorry moet vaker oefenen  :(
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2005, 20:42:40 pm door Freebird »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: juni 04, 2005, 20:49:32 pm »
Hallo Rob,

je hoeft geen grijze deskundige te zijn hoor  ;D , dit is een duidelijk teken van broedrijp zijn, 8)

mvg Frank

Ja en de leeftijd klopt ook... Denk niet dat het abnormaal is dit gedrag, het is dus wel normaal, maar heel vervelend uiteraard. Je kunt er wel 't een en ander aan doen.
In de eerste plaats kun je zorgen dat de tijd van dat het licht is bekort wordt door bijvoorbeeld 's avonds een donkere doek over de kooi te doen, zodat de dagen korten..  Van 20.00 uur tot 8.00 uur donker is een goede toijd. Het licht heeft nl. invloed op de hormonen..
Ook een overmaat aan goede voeding stimuleert de broedsheid. Geef hem wat minder overvloedig (als dat zo is) maar natuurlijk moet hij wel voldoende krijgen..

Ook aaien, vooral over de rug en knuffelen kunnen prikkelingen geven, dus ook dat maar even laten... Je kunt hem wel veel afleiden en dingetjes met hem gaan trainen ofzo... meer of andere speeltjes in de kooi, kooi op andere plek zetten, etc.
Succes!

michiel1981

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 04, 2005, 23:38:51 pm »
de mijne is bijna 2 jaar en die raakt soms opgewonden en dan maakt ie piep geluidjes en gaan ze vleugels iets van ze lijf af  en dan gaat ie ook braken en wil ie het aan mij geven, soort vorm van elkaar voederen. niet echt dat er echt overgegeven word maar hij haalt gewoon een klein stukje noot naar boven, en dan pak ik het aan en eet ik het op hahahahahahaha boeit mij dat nou  :-[

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #9 Gepost op: juni 04, 2005, 23:44:09 pm »
de mijne is bijna 2 jaar

Maak je borst maar nat, Japie is 27 en doet precies hetzelfde. Wanneer hij begint zet ik hem direct terug in de kooi en negeer hem. Hij ziet mij als een maatje, maar ik ben bang dat hij gefrustreerd raakt als hij doorkrijgt dat hij met mij niet kan doen wat hij wil  :CENS

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 04, 2005, 23:44:59 pm »

boeit mij dat nou  :-[

Hallo Michiel,

helemaal geen probleem hoor , zeker niet als je een hybride gaat kweken van Psittacus Erithacus Erithacus met homo sapiens,

mvg Frank

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #11 Gepost op: juni 04, 2005, 23:53:17 pm »
 ???

michiel1981

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 05, 2005, 09:19:24 am »
lol  :P

michiel1981

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 05, 2005, 09:20:49 am »
kan ik trouwens uit dit gedrag nu concluderen dat mijn papegaai een mannetje is of doen vrouwtjes dit ook?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: juni 05, 2005, 10:24:18 am »
Ze doen het allebei... ;)