Auteur Topic: Remedie tegen plukken/kaalheid?  (gelezen 12187 keer)

ronaldenmiranda

• Gast
Remedie tegen plukken/kaalheid?
« Gepost op: juni 08, 2005, 15:11:28 pm »
Luna was helemaal kaal op haar borst en rug en kreeg Harissons, nu na het overzetten naar zaad en regelmatig in plaats van water , brandnetelthee met knoflook zit ze weer helemaal in de veren.
Komt dit door de omschakeling ,of door de thee,  ik weet het niet maar het heeft goed uitgepakt.

eric graag zou ik van jou wat meer uitleg willen hebben over die brandnetel thee met knoflook als dat kan

mijn moeder haar grijsje van 13 jaar is hier een vreselijke plukker ziet er dan ook echt niet uit
is onder behandeling geweest van hooimeyer is ook op de harrisons gezet ook de nodige injecties enz enz gehad maar niets heeft geholpen
sjacko van ons is 8 jaar die leeft op zaadmengsel al zijn hele leven en is om door een ringetje te halen zo mooi

maar om het kort te houden dan zouden wij dit willen proberen zolang hij hier is dus graag een duidelijke uitleg en als dit niks is voor coco hoor ik dit natuurlijk ook graag

alvast bedankt groetjes miranda

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Remedie tegen plukken/kaalheid?
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2005, 15:21:28 pm »
Ben hier ook erg benieuwd naar! Niet dat Sjakko plukt ofzo, maar om door te kunnen geven aan anderen. Sjakko was ook net zo mooi op zaad mengsel, maar ik wil gewoon het beste voor hem. Dus ik doe nu half om half... Half Harrisons en half zaad..  ;)
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2005, 15:54:01 pm door Loes »

fujimo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2005, 15:50:37 pm »
Brandnetelthee met knoflook
Ik kan u vertellen dat wij hiervan een thee maken samen met de knoflook. Waarom? Nu een vogel wil zich wel eens plukken. Dit kan verschillende redenen hebben maar vaak ook is dit een gewoonte die ontstaat na stress. Zoals mensen nagels bijten, kunnen vogels gaan plukken. Maar het vervelende is dat de vogels de zoetige smaak van zijn veren wel eens lekker zou kunnen gaan vinden en dus blijft plukken. Wij geven hiervoor een thee van brandnetels en knoflook. Ten eerste omdat het gezond en bloedzuiverend maar het geeft de huid en de veren een ‘smaakje’ waardoor de vogel van de veer afblijft! Het is bij ons getest, het is gezond en het werkt. Tenminste bij ons. En omdat het een gezond product is, telt de regel baat het niet dan schaadt het niet.
Het recept:
20 brandnetelkoppen (jong blad zit altijd bovenaan de brandnetel deze hebben we dan ook nodig)of een zakje brandnetelthee  en 1 vers knoflookteentje. Advies: draag een handschoen. Doe de brandnetelkoppen in een pan met circa 2 liter water. Het knoflookteentje in schijfjes snijden en erbij doen. Laat deze samenstelling circa 30 minuten trekken net als een bouillon. Dan afkoelen. Dan zeven om het vocht te scheiden van de overige bestanddelen. Dit vocht kunt u nu zo aanbieden i.p.v. water. Het overige vocht bewaar ik in de koelkast in een fles met schroefdop. Het waterbakje van de vogel kunt u dan dagelijks verversen met deze ‘thee’.

Geef dit 6 weken in plaats van water en daarna weer 3 weken gewoon water en wederom 6 weken de thee.

Succes Ronald en Miranda

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: juni 08, 2005, 15:54:44 pm »
Ik ben erg benieuwd! Als ik een kale vogel had zou ik het zeker uitproberen, inderdaad baat het niet dan schaadt het niet!! ;)

fujimo

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 08, 2005, 15:59:26 pm »
Ik ben erg benieuwd! Als ik een kale vogel had zou ik het zeker uitproberen, inderdaad baat het niet dan schaadt het niet!! ;)

Zo is dat , wij dachten er ook zo over
Naast de thee hebben we ze weer op zaad gezet en verplaatst in de huiskamer.

1 van de 3 veranderingen heeft geholpen , of een samenhangsel van alle 3.
dat van die thee heb ik al vaker gehoord van Hedwig dat dit goed kan werken maar het heeft 1 nadeel.
je gaai gaat ontzettend uit zijn murf stinken  :o

Gr Eric

ronaldenmiranda

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2005, 16:10:28 pm »
heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg eric  :-*
ik ga het hier zeker proberen met coco hij is hier nog tot 26 juni
hoop alleen wel dat ik mijn moeder zover krijg dat ze dit dan ook gaat doen als die weer thuis is
weet niet of je ook resultaat ziet op 1 of andere manier

en die lucht ach ja ik kan er niet veel mee dus mij kust die niet whahahahah :) ;)

ik laat je wel weten hoe het hier gegaan is

nogmaals bedankt groetjes miranda

fujimo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 08, 2005, 16:53:55 pm »
Succes  :thumbsup:

Tommy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 08, 2005, 20:38:58 pm »
Jee wat een goede tip zeg! Ik heb geen plukker gelukkig ;)
Maar Eric, denk je dat het door harrisons kwam? Plukte hij daarvoor niet?
Ik vraag dit omdat ik  iemand weet die denkt dat haar gaai erdoor is gaan plukken.
Ze dacht dat het misschien allergie was ofzo voor Harrisons. Maar ze durft dat ook weer niet te geloven omdat het zulk "goed" voer is.

fujimo

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 08, 2005, 21:03:31 pm »
Nou Tommy of het door de Harissons komt weet ik niet, wij kochten ze toen ze 2 jaar was vorig jaar september en toen had ze zaad
Wij hebben haar toen over gezet op Harissons en in november begon ze plots te plukken en in februari was de borst geheel kaal en de rug flink toegetakeld
Waarom ??
je gaat je dan afvragen wat hebben we veranderd en dat was de plaats van de kooi en de voeding.
We zijn dat weer terug aan het draaien gagaan en kregen van Dr Hedwig vd Horst de tip van de thee.
Nu 4 maanden later is alles weer bijna terug en ze heeft nu een week of 6 al geen thee meer op en ik houd het voor de zekerheid ook maar bij het zaad en voldoende fruit.

Gr Eric

Tommy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 08, 2005, 21:13:02 pm »
Nou dat kan ik me goed voorstellen. Waarom weer veranderen als het nu goed gaat :thumbsup:
Ik zal je tip van de thee doorgeven, hopenlijk werkt het. ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2005, 09:56:18 am »
Het is wel jammer dat er bij jullie een paar dingen veranderd zijn. zodat je niet zeker weet waardoor het nu opgehouden is: door het teruggaan naar zaad, door het teruggaan naar de oude plek of door de thee. Elke verandering zou het kunnen veroorzaken. De overgang op pellets kan ook vaak wat humeurveranderingen geven, evenals het veranderen van plek. Ik las net weer even over die vogel die na een brandje is gaan plukken.. het blijven gevoelige vogels natuurlijk... ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2005, 10:00:58 am »
Om er achter te komen zou je eerst al die dingetjes moeten uitsluiten en dan 1 voor 1 weer terug invoeren.
Maar ik snap goed dat je niet zit te wachten op een "weer plukkende vogel" ;)
Die thee werkt iig niet altijd...iemand heeft het een jaar geprobeerd, maar t hielp niet :(

Moeilijk hoor, iedere vogel is ook weer anders en stel dat het een allergie is, dan is het bij pellets vrijwel onmogelijk om uit te zoeken WAT die reactie veroorzaakt.

fujimo

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2005, 10:31:01 am »
Nee het is geen garantie dat de thee werkt maar de kofflook en brandnetel smaak gaat in de veerschachten zitten waardoor ze er vanaf zouden kunnen blijven.
Je moet het zien als iemand die nagels bijt en dat ze er dan van dat vieze spul opsmeren.
De 1 bijt vrolijk door terwijl de andere er afblijft.

Niet geschoten is altijd mis zou ik zeggen  ;)

Gr eric

rocko

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 01, 2005, 16:22:43 pm »
Ik ben nu een week of twee met de brandnetel-knoflookthee bezig.
M'n grijsje stinkt uit z'n bekje of ie flink aan de babi pangang heeft gezeten.

Maar hij blijft even vrolijk en plukt tot nu toe nog gewoon verder.

Moet ik maar gewoon stoppen of duurt het een paar weken voordat het enig effekt heeft.
Misschien helpt het ook wel helemaal niet maar hij wordt er in ieder geval niet minder vrolijk van.

gr. Rocko

fujimo

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 01, 2005, 17:23:16 pm »
Ik ben nu een week of twee met de brandnetel-knoflookthee bezig.
M'n grijsje stinkt uit z'n bekje of ie flink aan de babi pangang heeft gezeten.

Maar hij blijft even vrolijk en plukt tot nu toe nog gewoon verder.

Moet ik maar gewoon stoppen of duurt het een paar weken voordat het enig effekt heeft.
Misschien helpt het ook wel helemaal niet maar hij wordt er in ieder geval niet minder vrolijk van.

gr. Rocko

Pas 2 weken , dan duurt het nog even
Onze Luna heeft 2x een kuur van 6 weken gehad voordat ze er mee stopte  ;)

Gr Eric