Auteur Topic: Jacko op latere leeftijd kortwieken?  (gelezen 7996 keer)

jaantje

• Gast
Jacko op latere leeftijd kortwieken?
« Gepost op: juni 22, 2005, 21:01:18 pm »
mijn amazone jacko is nu 4 jaar.
hij is op zich wel tam maar wil niet op mijn vinger.
hij komt wel bij me op schoot en ik kan hem kroelen en kusjes geven enz... het is verder een heel rustige en lieve vogel.
hij is dus niet gekortwiekt en is altijd los.
jacko vliegt s,morgens als ik opsta naar de keukenkast om me te begroeten.
na een tijdje vliegt hij weer naar zijn kooi en blijft daar meestal totdat ik thuis kom om 18.00
we zijn er al ruim een jaar over aan het piekeren of we hem zullen kortwieken of niet. :CENS
als ik zeker wist dat hij er niet ongelukkig door zou worden zou ik het doen en aangezien hij al 4 jaar is ben ik bang dat hij dat dus word.(ongelukkig)
maar aan de andere kant gun ik het hem zo om ook mee naar buiten te gaan net zoals ons grijsje
mijn vraag is,heeft iemand daar ervaring mee met het op latere leeftijd kortwieken van een blauwvoorhoofdamazone ???
ik had graag de positieve en negatieve verhalen.
ik wil toch op jullie antwoord een keuze gaan maken.
en is het waar dat hij dan volledig tam word,door te kortwieken ???

nog een vraagje,jacko heeft geen voetring.
is het dan meestal  wildvang of iets anders ???

alvast bedankt,grtz Diana.[/img]

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2008, 10:04:40 am door Cosch »

Cosch

• Gast
Re: jacko
« Reactie #1 Gepost op: juni 23, 2005, 09:03:24 am »
Pfff, das een moeilijke.
Je moet er in ieder geval niet perse vanuit gaan dat hij volledig tam word als je hem kortwiekt. Het zal wel wat makkelijker gaan, maar je zult er zelf aan moeten werken met hem!
Als ik het goed begrijp zal hij alleen het stukje vliegen missen wat tie 's ochtends doet! Daarvoor krijgt hij terug dat hij in de niet binnen hoeft te zitten maar lekker mee naar buiten kan enzo! En mee op visite gaan enzo!
En mocht het echt niet goed gaan, kun je de nieuwe veren ook weer laten zitten! Het is niet definitief!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: juni 23, 2005, 09:11:50 am »
Ik zit met hetzelfde dilemma. Sjakko is 7 jaar en nooit gewiekt. Ik kan het nog steeds niet over mijn hart verkrijgen om dat te doen.. Ik zie de voordelen wel, maar eigenlijk gaat het zo als het nu gaat ook heel goed.
Over de (geen) ring, het hoeft niet altijd wildvang te zijn, het kán wel. Maar waar heb je hem vandaan dan? ;)

jaantje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 23, 2005, 11:24:15 am »
heb jacko bij het dierenparadijs in weert gehaald.
hij wist ook niet veel te vertellen over jacko want ze waren daar met 5 papegaaien binnengekomen.
die mensen waren de gaaien moe en moesten weg en toen heeft michel ze overgenomen.
hij wist alleen dat jacko toen ruim  2 jaar was en heel gek op zijn vorige eigenaresse was.
en dat vind ik ook zo jammer dat ik zo weinig weet over zijn voorgeschiedenis.

Pfff, das een moeilijke.
Je moet er in ieder geval niet perse vanuit gaan dat hij volledig tam word als je hem kortwiekt. Het zal wel wat makkelijker gaan, maar je zult er zelf aan moeten werken met hem!
Als ik het goed begrijp zal hij alleen het stukje vliegen missen wat tie 's ochtends doet! Daarvoor krijgt hij terug dat hij in de niet binnen hoeft te zitten maar lekker mee naar buiten kan enzo! En mee op visite gaan enzo!
En mocht het echt niet goed gaan, kun je de nieuwe veren ook weer laten zitten! Het is niet definitief!

Gr Corina
ja ik weet wel dat het niet definitief is als het niet mocht bevallen maar zelfs dat risico durf ik niet te nemen,wil hem absoluut niet ongelukkig maken.
ja blijft moeilijk,pfff

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 23, 2005, 11:27:47 am »
Maar zo snel word tie nou ook weer niet ongelukkig!
De eerste week ofzo zal het wennen en raar zijn maar ongelukkig is wel een heel groot woord!
Vind ik!

Gr Corina

jaantje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 23, 2005, 11:32:43 am »
ja ,misschien ben ik wel te overbezorgd :-[
wil alleen maar het beste voor het diertje ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 23, 2005, 11:35:24 am »
Dat is ook het belangrijkste!  ;)

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: juni 23, 2005, 11:38:05 am »
Ja, ongelukkig is zeker een groot woord. Dieren zijn veel lakonieker als mensen. Het is even wennen waarschijnlijk, misschienn ff uit zijn hum, maar dat trekt wel weer bij..! ;)

jaantje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 23, 2005, 11:42:25 am »
ja, ik net de voordelen van het kortwieken gelezen.
en als ik het zo lees zijn er meer voordelen dan nadelen. ::)
als we besluiten te gaan kortwieken doen we dat in de vakantie,heb toch 4 weken vrij dan kan ik hem goed in de gaten houden ;)

Cheetah

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 28, 2005, 22:34:08 pm »
Ik denk dat als de vogel gekortwiekt is en gewoon alle aandacht krijgt die hij wilt en verdient, hij zich sowieso gelukkig zal voelen.

poemke

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2005, 16:03:43 pm »
hallo

mijn amazone is 28 jaar, heeft ook geen ring en toch hier gekweekt....mijn rode ara was wel geringd 10 jaar geleden omdat deze moeilijk te kweken waren schijnbaar toen en dat was bewijs dat ie geen import is. De ring is verwijderd door dierenarts vorig jaar.

2 jaar geleden heb ik haar voor t eerst gekortwiekt...zelf...foutje...beide vleugels gedaan en dus kon ie nog vliegen...je moet een kant doen, dan gaat ie scheef.
Reden kortwieken? altijd in kooi gezeten doch veel eruit, al 6 jaar alleen een standaard en geen kooi meer....ineens meende madam dat ze zich vanalles kon permitteren en ging overal op en naartoe.
Het groeit gewoon weer aan hoor! Vorig jaar niet gekortwiekt, ze was lief, vloog alleen daar waar ze mocht en enkele weken geleden weer geknipt aan 1 kant omdat ze altijd op de lamp zat en aan de kabel had gevreten....voor haar eigen bestwil....alleen....interesseert schijnbaar niet, vliegt toch nog vrolijk rond....heb eens flink gescholden toen ze toch nog op de lamp zat en alsof ie het begreep...gaat daar niet meer op.....maar ja na 28 jaar weet ze wel of ik echt boos ben of niet.
Stel je voor ....kabel doorbijten en doodgaan door stroom....zou ik sterven van verdriet...liever even echt boos en ook haar laten voelen ....

succes he

jaantje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 29, 2005, 16:07:10 pm »
ja, dank je desiree,blijf het heel lastig vinden wat te doen.
moet hem eerst maar eens op mijn vinger zien te krijgen eer ik hem ga kortwieken :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: juni 30, 2005, 08:39:40 am »
hallo

2 jaar geleden heb ik haar voor t eerst gekortwiekt...zelf...foutje...beide vleugels gedaan en dus kon ie nog vliegen...je moet een kant doen, dan gaat ie scheef.

Ben ik het helemaal niet mee eens. Aan één kant kortwieken vind ik helemaal niets, omdat ze dan hun balans kwijt zijn.. Als je góed kortwiekt aan twee kanten, kunnen ze echt niet ver komen hoor. Je moet dat even uitproberen. Vliegt ie nog erg goed, moet er nog wat af...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: juni 30, 2005, 08:41:12 am »
ja, dank je desiree,blijf het heel lastig vinden wat te doen.
moet hem eerst maar eens op mijn vinger zien te krijgen eer ik hem ga kortwieken :CENS

Ik zou er niet om die reden mee wachten. Je kunt doorgaan met je pogingen na het kortwieken en dan trouwens met meer kans.... ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 01, 2005, 10:50:49 am »
Ben het helemaal met Loes eens ;)
Niet 1 kant wieken, maar 2 kanten GOED wieken.

En juist wel kortwieken hoor Jaantje (nou ja, t moet niet, maar toch..)
Dan gaat het ineens een stuk makkelijker. :-*