Auteur Topic: Kunnen cavia's in de voliere?  (gelezen 5172 keer)

Riboet

• Gast
Kunnen cavia's in de voliere?
« Gepost op: juni 26, 2005, 12:47:14 pm »
Ik was vandaag de caviabak aan het verschonen en ik vond dat ze toch eigenlijk wel wat weinig ruimte hebben. Nu kunnen cavia's buiten gehouden worden. Maar zouden ze in de voliere van Pappa- en Mammagaai kunnen met de nodige schuilruimte? Mammagaai komt weinig buiten en Pappagaai eigenlijk alleen 's ochtends vroeg en 's avonds. Hij komt nooit op de bodem van de voliere.

De voliere is dus een L-vorm met twee poten van dik 2 meter lang en 2 meter hoog. De cavia's krijgen een nieuw buitenhok dat niet zo hoog zal zijn en dat naast de schuur, dus uit het gezichtsveld van de gaaien zal staan. Bovendien wil ik op sommige plaatsen in voliere wat schuilgelegenheid plaatsen en langs de randen een plank bevestigen waar ze onder kunnen zitten.

Ik weet dat er vaker cavia's in een voliere worden gehouden, maar bij grijzen? Persoonlijk denk ik dat Pappagaai er niets van maakt. Als de kat over het dak loopt, kijkt ie niet eens meer op. Als de honden al spelend en grommelend langs het gaas stuiven, doet ie ook niets. Op de grond komt ie niet.

De bodem van de voliere zal ik dan wel gedeeltelijk met beukensnippers of grasmatten bedekken, da's leuker voor de caafjes dan dat beton.

Als het de gaaien niet van streek maakt, lijkt het me een prima iets. Heb ik een aangeklede voliere, is leuker om naar te kijken en de caafjes meer ruimte. Iemand ervaringen, suggesties, opmerkingen?

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2008, 16:29:34 pm door Cosch »

Ronald

• Gast
Re: Zou dit kunnen?
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2005, 13:41:01 pm »
Brengen die niet enorm veel ongedierte met zich mee? :CENS

Ronald.

Riboet

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2005, 14:58:36 pm »
Bedoel je het minuscuul kleine ongedierte zoals luis ofzo? Of de muizen en dergelijke? Als dit doorgaat, ga ik de cavia's natuurlijk wel helemaal nakijken, ik doe niet zomaar iets.

Koko

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2005, 21:05:36 pm »
caafjes hebben gauw en makkelijk last van schimmelinfectie en schurft

Groetjes
Boudewijn

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: juni 26, 2005, 21:13:07 pm »
Het lijkt mij prima kunnen.. Ik heb juist gehoord dat als je cavia's in je volière doet, de muizen verdwijnen!!  En ik geloof echt niet dat de grijzen een cavia gaan aanvallen ofzo, ik neem aan dat ze het geen gevaar vinden!! ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 26, 2005, 21:22:34 pm »
Voor die schurft ben ik niet zo bang meer. Ik weet precies hoe ik het moet herkennen, want het zijn cavia's die ik heb opgevangen en de kleinste had toen schurft en ik had het al eerder bij tijdelijke opvangcavia's genezen.

Het caviagedeelte van de voliere is aan de zijkant van de garage waar Pappagaai eigenlijk nooit komt, ja, als ie ergens van schrikt.

Leo vroeg vanmiddag: hee, Barb, wanneer gaan nu de vissen naar buiten? Hihi, we hebben de fretten in het buitenhok zitten, Beau en Nala komen buiten, de katten leven buiten en de gaaien waren vandaag ook de hele dag buiten. Alleen de vissen zaten nog binnen!

Nou, ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het in deze voliere wel kan. Ik houd jullie wel op de hoogte van de plannen en de uitvoer!

Riboet

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 26, 2005, 21:24:20 pm »
Het lijkt mij prima kunnen.. Ik heb juist gehoord dat als je cavia's in je volière doet, de muizen verdwijnen!!  En ik geloof echt niet dat de grijzen een cavia gaan aanvallen ofzo, ik neem aan dat ze het geen gevaar vinden!! ;)

Hihi, de caafjes moeten wel gaaien gewend zijn. Ze kwamen geregeld samen met de gaaien op de bank. Ik zie de gaaien de caafjes ook eerder minachten. Bang zijn ze er niet voor (andersom misschien wel een beetje, hoewel ik hier daar niets van gemerkt heb).

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: juni 26, 2005, 21:26:27 pm »
Nou dan, ik zou het gewoon doen hoor, hoewel ze nu wel jongen hebben natuurlijk.. maar dan nog denk ik niet dat de gaaien er gevaar in zien, omdat ze op de grond zitten. ;)

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2005, 08:01:41 am »
Voor de Cavia's moet het qua temperatuur zeker kunnen. Zomer en winter. Wel genoeg stro geven. Als je inderdaad schuilmogelijkheden genoeg geeft, ook geen probleem.
Je merkt trouwens snel genoeg hoe ze op elkaar reageren. Wel even in de gate houden.

Het verjagen van muizen zou ik niet te veel hoop op zetten. Is al eens in een of een ander topic een ervaring verteld dat de muizen net zo lustig bij de cavia's gaan buurten.

Cheetah

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 28, 2005, 21:55:05 pm »
Het lijkt mij prima kunnen.. Ik heb juist gehoord dat als je cavia's in je volière doet, de muizen verdwijnen!!  En ik geloof echt niet dat de grijzen een cavia gaan aanvallen ofzo, ik neem aan dat ze het geen gevaar vinden!! ;)

Ik zou hier toch mee uitkijken. Jodie moest namelijk niks hebben van onze hamster. Die liep echt te jagen op dat beest.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: juli 01, 2005, 09:20:09 am »
Proberen kan altijd hè? ;)

brendah

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 02, 2005, 10:43:48 am »
Luizen en schurftmijten zijn bij mijn weten diersoortspecifiek dus voor de parasieten hoef je niet echt bang te zijn, verder natuurlijk geen idee hoe de gaaien op caafjes reageren....maar daar ben je volgensmij ook snelgenoeg achter.... ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 02, 2005, 11:24:19 am »
Nou, ik heb het geprobeerd hoor. De caafjes zitten nu al een aantal dagen in de voliere. Zal straks fotootjes plaatsen. Ze zitten in de L naast de garage. Ze kunnen, als ze willen door de hele voliere heen wandelen, maar dat doen ze niet. Ik heb een gedeelte afgezet met een tak en het gedeelte voor de caafjes ingericht met beukensnippers en flink veel hooi en een nachthokje en wat speelgoed. De rest van de bodem van de voliere is gewoon kaal, zonder bodembedekking, zodat de afvoer niet verstopt raakt met bodemmateriaal. Oh ja, we hebben ook een golfplatendak geinstalleerd boven de L naast de garage. Niet over de hele voliere want Pappagaai moet natuurlijk in de regen kunnen blijven douchen  ;).

Volgens mij is Pappagaai zich niet bewust van de caafjes. Maar hij verblijft ook meestal in het gedeelte voor de garage. Hij is al wel boven het caafjes gedeelte geweest, maar reageerde nergens op. Andersom zijn volgens mij ook de cavia's zich niet echt bewust van de gaaien. Het gaat dus lekker vreedzaam in de voliere. Het is wel grappig dat de cavia's in hun eigen gedeelte blijven, terwijl ze over de hele volierevloer kunnen en mogen lopen. Maar ik vind het zo ook goed.
Ze moesten wel even wennen, maar ze beginnen hun vrijheid steeds beter te waarderen.

Groeten,

Barbara

Ronald

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 02, 2005, 13:26:26 pm »
Toppie! :thumbsup: Hopen dat het zo goed blijft gaan toch? En de foto's zijn van harte welkom!

Ronald.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: juli 03, 2005, 09:29:32 am »
Hartstikke leuk zeg! Ja, welk dier wil nou geen méér vrijheid! Is wel even wennen natuurlijk.... ;)