Ik was vandaag de caviabak aan het verschonen en ik vond dat ze toch eigenlijk wel wat weinig ruimte hebben. Nu kunnen cavia's buiten gehouden worden. Maar zouden ze in de voliere van Pappa- en Mammagaai kunnen met de nodige schuilruimte? Mammagaai komt weinig buiten en Pappagaai eigenlijk alleen 's ochtends vroeg en 's avonds. Hij komt nooit op de bodem van de voliere.
De voliere is dus een L-vorm met twee poten van dik 2 meter lang en 2 meter hoog. De cavia's krijgen een nieuw buitenhok dat niet zo hoog zal zijn en dat naast de schuur, dus uit het gezichtsveld van de gaaien zal staan. Bovendien wil ik op sommige plaatsen in voliere wat schuilgelegenheid plaatsen en langs de randen een plank bevestigen waar ze onder kunnen zitten.
Ik weet dat er vaker cavia's in een voliere worden gehouden, maar bij grijzen? Persoonlijk denk ik dat Pappagaai er niets van maakt. Als de kat over het dak loopt, kijkt ie niet eens meer op. Als de honden al spelend en grommelend langs het gaas stuiven, doet ie ook niets. Op de grond komt ie niet.
De bodem van de voliere zal ik dan wel gedeeltelijk met beukensnippers of grasmatten bedekken, da's leuker voor de caafjes dan dat beton.
Als het de gaaien niet van streek maakt, lijkt het me een prima iets. Heb ik een aangeklede voliere, is leuker om naar te kijken en de caafjes meer ruimte. Iemand ervaringen, suggesties, opmerkingen?
Edit Cosch: Titel verduidelijkt