Auteur Topic: Teentje gebroken?  (gelezen 2628 keer)

Pipi

• Gast
Teentje gebroken?
« Gepost op: juni 27, 2005, 22:07:29 pm »
Het achterste teentje van mijn aga is plotseling slap. Ze klemt er niet meer mee en het hangt er los bij. Zou het kunnen dat ze het heeft gebroken. Kan ik hier nog iets aan doen, of is dit niet mogelijk?

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Teentje gebroken?
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2005, 22:59:20 pm »
Klinkt niet goed,ik weet niet precies wat je er wel of niet aan kan doen, ik zou even langs de DA gaan!!!

Dilemmy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2005, 23:49:17 pm »
Als het echt gebroken is dan kan zelfs de dierenarts niets meer aan doen.
Natuurlijk wel als het een pootje is maar bij een teen gaat dat niet.

Als ie los hangt dan kan het zelfs dat het afgestorven is (wat ik natuurlijk niet hoop).
Mocht dat het toch zijn dan zal het er zelf afvallen en daar voelt de vogel niks van.
Ik heb ook een ongelukje gehad met een Catharina man voor mij dat ondertussen is omgedoopt tot kneusje. Hij was achter de kapping van mijn lamp in de voliere blijven hangen en zijn beide poten waren ontveld. Gelijk behandeld met biotex en met speciale zalf ingesmeert. Gelukkig is alles goed gekomen alleen bleek een paar weken later dat het topje van zijn achterpootje net achter zijn nagel toch te zijn afgestorven en hij heeft dat teentje ook een tijdje niet gebruikt nu is dat topje eraf gevallen (gelukkig een klein stukje) nou doet ie er weer van alles mee en is hij weer net zo levendig.
Het blijven toch dieren en ongelukjes zitten in een klein hoekje.

Ik zou het gewoon effe aankijken en misschien blijkt het wel mee te vallen.
Groeten Dilemmy

luc

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2005, 09:18:45 am »
Een van mijn  forpussen heeft ook 1 teentje minder, nadat deze gebroken was en begon af te sterven heeft VA hem geamputeerd. Ze merkt er helemaal niets meer van nu.
Maar wel ff langs de  VA gaan dus.

Pipi

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2005, 21:14:37 pm »
Het hangt niet los, ze lijkt er gewoon geen kracht meer in te hebben. Het ziet er ook gezond doorbloed uit en niet alsof het aan het afsterven is. Ik wil liever niet met haar langs de dierenarts als het niet nodig is. Na een trauma voor handen met haar te hebben overwonnen (ze is bij de vorige eigenaar een paar keer flink lomp vastgepakt) ben ik heel bang dat als een dierenarts haar pakt, ze weer terug bij af is. Natuurlijk zal ik gaan als het echt noodzakelijk is, maar ik wacht het liever nog eventjes af. Ze lijkt er ook geen pijn aan te hebben.

Sofie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 03, 2005, 18:45:01 pm »
Hey!

Hoe is het er nu mee?

Bij één van mijn aga's was ooit het pootje ter hoogte van de enkel (bestaat dit bij vogels?) gebroken. Het pootje bengelde daar maar.
Nu vogels zijn op het gebied van breuken sterke beestjes en herstellen meestal heel goed.
Bij mijn aga was 2 à 4 weken rust in een kleine kooi zonder klimmen,... nodig en inderdaad: hij is volledig in orde en kan zijn poot weer als normaal gebruiken.

Ik zou ze dus veel rust geven, niet teveel laten klimmen, uit de kooi laten,...
Nu als het echt niet beter wordt ga je best langs een dierenarts hé!