Auteur Topic: NOP bezoek  (gelezen 2759 keer)

Ducorps

• Gast
NOP bezoek
« Gepost op: juni 28, 2005, 13:32:02 pm »
Gisteren met mijn vriendin naar het NOP geweest. Was heerlijk rustig en kon alles goed zien. Ik wil zelf graag een papegaai en ben daar al een hele tijd mee bezig.
Echter mijn vriendin wil geen papegaai, vooral omdat ze zo oud worden. Zij heeft geen zin de rest van haar leven rekening te houden met een eeuwige kleuter.
Hoe graag ik ook een papegaai wil, moet ik haar hier deels gelijk in geven.

Het NOP vind ik super. Al die papegaaien, honderd keer beter dan Avifauna als je gek bent op papegaaien. Ben ook wel erg geschrokken van de hoeveelheid vogels en de conditie waarin sommige verkeren. Geplukte vogels, misvormde snavels etc.  Moeilijk om te zien en het zet je ook wel aan het denken op een andere manier als je al die vogels ziet. Laatst zag ik een documentaire op Animal Planet over Ara´s en dat is dan toch wel heel mooi als je ze in de vrije natuur ziet.

Begrijp me niet verkeerd, maar een beetje egoistisch vind ik het wel om een vogel het merendeel van zijn leven in een kooi te stoppen voor je eigen plezier. Zeker als ze zo slim zijn als een papegaai. Ik zeg dit liever niet want ik ben nog steeeds gek op papegaaien en zou er zelf dolgraag 1 willen. Er zijn echter maar weinig mensen die een papegaai de aandacht en omgeving kunnen geven die ze (echt) nodig hebben. En er voor hen kunnen zijn voor de rest van zijn leven.

miekje

• Gast
Re: NOP bezoek
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2005, 13:53:10 pm »
Wat leuk dat je zo´n leuke dag hebt gehad!  :thumbsup:
En ik moet zeggen dat ik het ook wel een beetje met je eens ben hoor, wat papegaaien houden betreft. maar ik denk dat een heleboel mensen ook heel goed voor hun gaai zorgen en dat die genoeg aandacht en beweging en liefde krijgen. Er zijn natuurlijk altijd wel gaaien die een beter leven verdienen, maar ik geloof dat er op dit forum alleen maar echte liefhebbers zijn die goed voor hun diertjes zorgen  :thumbsup:  :hart:

Wickingh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 29, 2005, 18:07:57 pm »
Hai,

ja hoor groot gelijk, laten we een actie groep oprichten die ervoor gaat ijveren , dat het verboden gaat worden om papegaaien in huis te houden,

mvg Frank

Ducorps

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 30, 2005, 09:00:17 am »
Leuk antwoord Wicking! Als je niet normaal kan reageren, reageer dan niet.

Ducorps

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2005, 09:02:52 am »
Of begrijp is het verkeerd en is je opmerking niet sarcastisch bedoeld? Je hebt namelijk zelf ook een aantal papegaaien in huis.

senna

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2005, 10:07:29 am »
Het is maar hoe je het bekijkt.

vroeger werden de vogels in veel te kleine kooien gehouden, en kregen ze alleen zonnepitten. Dan heb je wel gelijk.

Maar tegenwoordig is dat niet meer. De meeste vogels komen in redelijke kooien terecht en er wordt ontzettend veel mee gedaan. Wat ten goede komt voor mens en dier.

En de leeftijd, er zijn ook soorten die niet zo oud worden. En ik denk dat een dier je heel veel plezier kan geven en niet alleen gezien kan worden als een lastige kleuter. Er komt wel heel veel meer bij kijken  :) Met een papegaai hoef je in ieder geval niet drie keer per dag op straat door weer en wind.

gr corina

fujimo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2005, 10:10:05 am »
Of begrijp is het verkeerd en is je opmerking niet sarcastisch bedoeld? Je hebt namelijk zelf ook een aantal papegaaien in huis.

Ik denk dat hij de smiley vergeten is.
Vaak schrijft hij dingen bewust cinisch maar bedoeld hij het tegenovergestelde.

gr Eric

Ducorps

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 30, 2005, 10:22:10 am »
Dat over die drie keer op straat (met een hond) zeg ik ook altijd tegen mensen die het niks vinden :).

Begrijp me niet verkeerd maar......... zoals je kan lezen in mijn begintekst ben ik zeker geen tegenstander van het houden van papegaaien. Je moet wel heel de tekst lezen voordat je mij gaat bestoken met sarcastische opmerkingen etc. Ik kom hier al lang genoeg om te weten dat er ook veel mensen zijn die wel weten hoe ze zoveel mogelijk de wensen van de papegaai in huis moeten benaderen.

Ik lees echter ook verhalen van mensen die een papegaai aanschaffen waar ik zeker van weet dat deze niet zijn hele leven bij deze mensen zal blijven. Als ik dan het NOP zie, de verhalen van Dennis Papegaaien lees en op marktplaats.nl kijk zie ik ook de slechte kant van het houden van papegaaien. Maar dit is niet de juiste plaats om dit soort berichten te plaatsen, want ik weet dat het merendeel van jullie zich ook boos maakt om deze praktijken.

senna

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 30, 2005, 11:20:29 am »
Zeker, en het was ook niet sarcastisch bedoeld, maar meer over het algemeen als mensen zulke dingen zeggen,  :)

En volgens mij hebben wij ook al diverse keren PM ghad hoor, dit sloeg zeker niet op jou. Maar ik vind het jammer als je zo graag een vogel wil dat je het af laat weten op de leeftijd, of zegt, je leven lang een klein kind. en ik gaf jou alleen maar een woord wat je tegen haar kon zeggen,  :)

Niet elke papegaai wordt heel erg oud. Kijk bv naar een iets kleinere zoals Bont Boertje en meyer papegaaien, die worden lang zo oud niet. Maar vaak, is het toch moeilijk als een vogel komt te overlijden en het jarenlang je maatje is geweest. Dan wil je ze eigenlijk wel weer veel ouder hebben. Dan wordt het een deel van je.

Mijn uitnodiging staat nog steeds, hoor......

gr corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 30, 2005, 15:52:21 pm »

Begrijp me niet verkeerd, maar een beetje egoistisch vind ik het wel om een vogel het merendeel van zijn leven in een kooi te stoppen voor je eigen plezier. Zeker als ze zo slim zijn als een papegaai. Ik zeg dit liever niet want ik ben nog steeeds gek op papegaaien en zou er zelf dolgraag 1 willen. Er zijn echter maar weinig mensen die een papegaai de aandacht en omgeving kunnen geven die ze (echt) nodig hebben. En er voor hen kunnen zijn voor de rest van zijn leven.

Hai ,

begrijp me niet verkeert , maar ik vind het tamelijk ongenuanceerd om zo'n stelling te deponeren.
Hoe je het ook wendt of keert , we kunnen moeilijk parkieten/papegaaien loslaten vliegen, ergo ze zullen in min of meerdere mate in een kooi/voliere hun leven doorbrengen, Dat je onze gevleugelde vrienden daarom een zo goed mogelijk leven zal moeten bieden met veel afleiding en aandacht is wel duidelijk.
Jij stelt echter dat de meesten onder ons dit niet doen ,tja dan kan je van mij een opmerking verwachten, die jou niet welgevallig is .
Het kan maar 2 kanten op of je bent tegen het in gevangenschap in de huiskamer houden van exotische dieren, in ons geval papegaaien of je vind dat het wel kan.
Niet van het kan niet maar ik wil er wel 1 in de huiskamer.

Maar aangezien ik niet egoistisch ben ten opzichte van jou zal ik je verzoek honoreren en voortaan geen reacties meer geven als jij je met een topic bemoeid,

mvg Frank

roodrunner

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 30, 2005, 20:24:30 pm »
Allereerst ben ik er niet op tegen om een papegaai te houden.Vroeger hadden alleen vaak rijken een gaai,Een statussymbool en ja sommige zaten in een rond kopere kooi.Maar tegenwoordig zijn wij hier wel bewust van het houden en het omgaan.We hebben grote kooien het voer is stukken beter en aandacht komen ze niet te kort  met gaaien wat afifauna betrefd hallo dat is echt niet zo slecht als u eigenlijk beweert de vogels hebben het daar ook goed ,En vroeger vingen hun veel gaaien op die iemand gekocht had die zich er niet in verdiept had.Ook heb ik honden en ik loop 4 maal daag,s mijn ronde dat is nog gezond ook. ja als je het er samen niet over eens ben moet je er zeker geen een nemen.maar naar de n.o.p gaan daar zie je inderdaad gaaien waar mensen echt de ballen geen verstand hebben van een gaai.En die daar komt nadat de gaai verziekt is.laat me welzijn ik zie mensen in een winkel die een gaai kopen waar ik al mijn wimpers bij optrek.maar op deze side zitten verwende gaaien freaken die er alles voor over hebben           roodrunner

dylantjuh

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 30, 2005, 20:30:08 pm »
haha mooi stukje rood ;)

Inderdaad er zitten verwende vogels op deze site ;)

Koko

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 01, 2005, 02:27:01 am »
je kan ook in overweging nemen om zo'n verschoppeling over te nemen die toch niet op zijn plek zit en weg moet.

dan heb je dus al een oudere gaai, net als ik, heb er 1 van 40 jaar, baas was overleden, en 1 van 18 jaar.
en een pleeggaai :), hoe oud deze is, ik zou het niet weten, maar jong is hij zeker niet.
hij woont bij een vriendin van me, omdat mijn wederhelft zeker geen derde gaai er bij wil :'(
deze stond bij een dierenarts in een te kleine kooi, zonder speelgoed, heeft moeilijke pootjes, maar kan best redelijk goed klimmen.
ze heeft hem nu 1 week en hij zag er niet uit, hij zat stil in een hoekje en is nu redelijk levendig en begint al aardig op te knappen.

dus ik heb er 2 en een half en ik heb er net zoveel plezier van als van een jonge vogel, en als het geluk mee zit overleef ik ze alle 3.

maar als je niet je hele leven een kleuter wil, ja dan zou ik er zeker niet aan beginnen.

Groetjes
Boudewijn

Ducorps

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 01, 2005, 09:22:15 am »
Bedankt Wicking, jij neemt toch de moeite niet om te begrijpen wat ik eigenlijk wil zeggen, en schiet gelijk in de verdediging (je bent of voor of tegen) en schuwd daarbij het gebruik van een sarcastische ondertoon niet. Op zo een reactie zit ik toch niet te wachten. Als je iemand niet precies begrijpt kan je dit ook vragen.

Roodrunner, ik bedoel met de tekst "veel beter dan Avifauna" dat als je papegaaien wil bekijken je beter naar het NOP kan gaan, aangezien je daar als papegaaien liefhebber veel meer te zien hebt. Ik bedoel daar niks mee omtrent de verzorging etc.

Nogmaals ik ben niet tegen het houden van papegaaien in de huiskamer! En ook zeg ik niet dat jullie slecht zijn voor jullie papegaaien, maar niet alle papegaaien eigenaren komen op een forum (ik denk een overgroot deel niet!) en als ik dan die kaalgeplukte kaketoes etc. zie dan denk ik niet dat die in een ver verleden daar zijn gebracht toen de mensen nog ronde kooien hadden en alleen nootjes gaven.

Tommy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 01, 2005, 17:11:09 pm »
Ik snap het dubbele van je gevoel heel goed hoor ;)
Als ik het lees op de manier van een gaaien liefhebber die het beste voor haar vogels wil....dus gericht op mijn gaaitjes en veel mensen hier met hun vogels...dan kan ik best pissig om zo'n stelling worden. Ze hebben het immers goed ;)

Maar als ik het lees met in mn achterhoofd het beeld van de vele advertenties op oa marktplaats, de domme ondoordachte opmerkingen van mensen die er "ineens" ook 1 willen voor de leuk, of impulsieve aankopen van bv schattige babytjes die verkeerd uitpakken, of juist eigenwijze mensen die absoluut een foute keuze maken en daar nooit van lijken te leren, maar gewoon een andere gaai kopen omdat het altijd aan het dier ligt :'( etc etc...dan ben ik het helemaal met je eens! Voor die dieren is het vreselijk!

En nee, dat is niet alleen uit een ver verleden. Dat zal waarschijnlijk nog heel lang zo blijven :'( Als je dat beeld in je hoofd hebt....dan kan ik me voorstellen dat je zegt"het moet verboden worden"

Maar als jij als echte gaaien liefhebber toch graag 1 een fijn leven wilt geven en niet  je lief er levenslang mee wilt opzadelen (hoewel ik denk dat die wel bijtrekt na verloop van tijd :) )...neem dan een oudere. Ze zijn er zat! En misschien zaten die jaren weggestopt in een hoek zoals het niet hoort. Ik denk dat zo'n vogel bij jou...met veel aandacht, een beter leven heeft dan in welke opvang ook ;) En dan zul jij je echt niet rot voelen hoor! :-* Kijk maar naar Boudewijn met zn amazones...prachtig toch hoe die wat oudere gaaien hun leven nu pas ECHT begint! :hart: Ik denk dat Boudewijn daar enorm van geniet...en terecht! Samen met zn vogels :thumbsup: