Auteur Topic: Welke bodembedekker gebruiken jullie ?  (gelezen 61634 keer)

Aaran

• Gast
Welke bodembedekker gebruiken jullie ?
« Gepost op: december 13, 2004, 14:42:14 pm »
Wat gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Ik gebruik beukensnippers, met het absorberen van ontlasting endergelijke bevalt dit mij het beste, Ook ruimt het makkelijk op vind ik.
Moet ook zeggen dat ik nog nooit iets anders heb geprobeert
« Laatst bewerkt op: december 13, 2004, 15:37:04 pm door BirdmAster »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Welke bodembedekker gebruiken jullie ?
« Reactie #1 Gepost op: december 13, 2004, 15:10:17 pm »
Beukensnippers!!! Tot nu toe dan! Ik heb van Corrina gehoord dat ze kranten gebruikt. Die kan je elke dag verwisselen voor nieuwe. Ik ben het gaan proberen en in eerste instantie begon Sjakko eraan te knagen (sloperd!) en dat is natuurlijk niet goed ivm. de inkt. Maar ik moet zeggen dat hij er nu vanaf blijft, het nieuiwtje is er af! En ik vind het best ideaal om zo makkelijk te kunnen verschonen!! Nog een voordeel: Er liggen geen beukesnippers meer op de grond. :D

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 14, 2004, 09:01:22 am »
Klopt. Ik gebruik kranten! Deze kranten worden elke dag of om de dag vervangen!
Fijn dat het bevalt Loes!!!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: december 14, 2004, 09:50:34 am »
Ik kijk het nog wel even aan, want hij gaat er best geregeld aan lopen vreten.... elke dag wel een keer...  :-\

Riboet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 14, 2004, 10:10:20 am »
Riboet speelt en knaagt ook aan de kranten. En vouwen, dat doet ze ook graag. Er wordt soms een hele krant mee naar boven getild om die vervolgens met de poten op te krullen. Ik ben er ook niet blij mee, maar ik wil zien hoeveel pellets er geknoeid worden om de hoeveelheid pellets te kunnen afpassen en aangezien dat bij beukensnippers lastig gaat, dan toch maar even de kranten.

Favo en Middel hebben in de kooi ook kranten op een laag karton, maar dat komt omdat het rooster anders alles doorlaat en ik vind een rooster niet ideaal voor die twee omdat ze graag op de grond lopen, dus vandaar.

Onder hun vrijzitplaats ook kranten, maar dat komt ook omdat die vrijzitplaats achter de bank zit en ik houtnippers daar nooit weg ga krijgen!

Voordeel van kranten is ook het makkelijke en snelle vervangen.

In het nachthok van de voliere basic macro, want dat klontert de drolletjes samen en dan kan ik, zonder om de haverklap de bodembedekking te moeten vervangen, toch zorgen dat de bodem mooi schoon blijft. De ren heeft een betonnen vloer, die spuiten we wel schoon, want er zit een afvoer naar het riool in.

Groeten,

Barbara

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 14, 2004, 10:16:37 am »
 ;D Wat dat betreft is Coco dan weer aardig braaf. Hij blijft wel van de kranten af. Maar zijn kooi is aardig diep. Dus hij moet een eind naar beneden en dat doet tie niet graag!
Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: december 14, 2004, 11:15:29 am »
Mijn voerbakjes zitten onderaan, dus daar moet ie toch al naar toe!! (Jockkooi) dus dat is ook een verschil.. :)

m@m43

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 15, 2004, 13:17:14 pm »
murdock heeft in z'n kooi ook beukenhout-snippers en daarover heen een rooster zodat hij niet in z'n eigen stront loopt. ze hebben mij schelpenzand afgeraden omdat dat niet goed is voor de luchtwegen.(stuift als ie begint te fladderen.)
groetjes, m@m.

Bianca

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 15, 2004, 22:49:21 pm »
ik gebruik ook beukensnippers.

Ik vin het toch eng met kranten want ze kunnen er ook aan gaan zitten als je er niet bent als ze zich gaan vervelen.
Dus ik gebruik gewoon die beukensnippers en ik heb een rooster dus alles blijft lekker in de kooi liggen  ;D

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • The Birdman
« Reactie #9 Gepost op: december 16, 2004, 19:27:49 pm »
Ook de beukensnippers

fujimo

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 16, 2004, 19:50:25 pm »
Hier ook de beukensnippers sinds ik een paar keer oogonstekingen bij enkele vogels had opgelopen.

het bevalt me prima en het oogt ook veel netter

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: december 16, 2004, 20:26:48 pm »
Wat gebruikte je dan vóór de beukensnippers, Eric? :)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #12 Gepost op: december 16, 2004, 20:27:24 pm »
Ik gebruik Reposlin (soort fijne vlas).

Reposlin is een natuurproduct. Het is 100% plantaardig en het is afkomstig van vlas, zeg maar het gemalen stro van vlas, korte stukjes.
Het werkt tegen allergische luchtwegen bij de dieren. Stof, ongedierte, parasieten en andere micro-organismen worden er niet in aangetroffen.
Het oppervlak blijft droog, ook als de vogels gebadderd hebben. Ontlasting pak je makkelijk van de bodem af, even met de hand door de kooi en het is weer klaar. Gemakkelijker kan het niet, En het ruikt ook nog goed.
Buiten in de ren gebruik ik het ook, een ruime laag op de bodem. Eens in de 6 weken verschoon ik alles. Voordeel is ook, dat het licht in gewicht is, milieuvriendelijk, en dat je het zo in de groenbak kunt doen. Het breekt snel af tot uitstekende compost met een neutrale pH-waarde.   .
Je moet er wel aan denken om grit in bakjes te geven.
« Laatst bewerkt op: december 17, 2004, 12:14:49 pm door Neophema Plaza »

fujimo

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 16, 2004, 20:34:46 pm »
Wat gebruikte je dan vóór de beukensnippers, Eric? :)

Schelpenzand en ik had eer roodrug en een bourke met een oogontsteking zitten.
Toen had ik nog een koppel bergparkieten en daar lag in het nachthok ook schelpenzand en ook die hadden geen beste ogen.
Nu heeft een bergparkiet al heel snel iets aan zijn ogen maar toch , ik heb er nu geen last meer van gehad

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: december 17, 2004, 09:08:11 am »
Toch frappant! Ik moet zeggen dat mijn  kanarie, die wel schelpenzand heeft, ook wel eens wat vreemde oogjes heeft, maar ja dat beest is nog steeds niet helemaal oké..  :-\