Auteur Topic: Welke bodembedekker gebruiken jullie ?  (gelezen 61813 keer)

cosch

• Gast
Re: Welke bodembedekker gebruiken jullie ?
« Reactie #285 Gepost op: augustus 11, 2008, 19:24:42 pm »
KLinkt inderdaad ideaal zeg!
Hier word het af en toe wel een zooitje met de poepjes en hulsjes van de zaadjes enzo!

Riboet

• Gast
« Reactie #286 Gepost op: augustus 12, 2008, 09:23:00 am »
Riboet had de laatste tijd bijzonder veel lol (of is ze bezig met broedgedrag) met de krantjes onder in de kooi en Favo deed natuurlijk dapper mee (volgens mij Chico af en toe ook). Scheuren, schrapen, nou jullie kennen het wel. Maar mijn jongste Franse bulldogjes vonden dat krantje scheur gedrag ook leuk en als Riboet een van de krantjes net boven de lade door de kooi naar buiten schoof, dan pakten de honden die krant en verscheurden deze buiten de kooi. Gevolg: altijd een rommelige vloer en overal krant.

Dus ik dacht: ik stap weer over op de Basic Macro. Riboet zal die korreltjes niet zohoog weg schrapen dat ze over de opvangbakken vliegen en de honden kunnen de bodembekekking niet uit de kooi halen.

Verkeerd gedacht. Nou, niet wat de honden betreft, maar wel wat Riboets vaardigheden aangaat...

Nu ligt mijn hele vloer vol met korreltjes en die rollen natuurlijk nog makkelijker overal heen dan krantjes.

Dus als deze bodembedekking op is, gaan er weer mooi krantjes in.

Ik heb trouwens het idee dat het krantje scheurgedrag hier een beetje aan het samenvallen is met het geslachtsrijp zijn/worden van de vogels.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #287 Gepost op: augustus 12, 2008, 11:43:46 am »
In de voliere heb ik nu beuken snippers maar ben ze al goed zat, dat er uitscheppen van door de regen natte snippers. Loodzwaar zijn ze dan!
Straks in de binnen vogelkamer ga ik het anders doen, eerst heel glad zeil, zodat poepjes gemakkelijk los te steken zijn en alleen onder de echte zitstokken waar meeste poep valt papier, ik heb zo'n grote rol bruin papier wordt wel gebruikt als inpakpapier. Ik heb het nog van de mts, patroon-tekenpapier.
Geen snippers of schelpenzand meer, wel in een bakje nog ergens voor speel en schelpenzand voor maaggrit natuurlijk.
Ben benieuwd hoe dat dan gaat bevallen. En ik wil een soort mega kruimeldief gaan kopen met goede zuigkracht voor de zaadschilletjes en losgestoken poepjes.
Aangezien de voliere groot genoeg is om in te wandelen.  ;)

Lotus

• Gast
« Reactie #288 Gepost op: augustus 13, 2008, 20:34:04 pm »
Ik gebruik gewoon wit A4 papier. Of papier uit een schrijfblok.  Elke ochtend verschoon ik dit. (en soms ook sávonds. ligt er maar aan of er veel kruimels/ stof/etc op bodem ligt).
Natuurlijk heb ik wel een gritblok in de kooi hangen.
ik ben trouwens ook op zoek naar een goede kruimelzuiger. Maar dan eentje die niet alles weer even hard naar buiten blaast.
Ik vraag me af of er kruimelzuigers met een hepa-filter bestaan...

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #289 Gepost op: augustus 13, 2008, 20:45:38 pm »
geef maar op met je kruimelzuiger, de enige die ECHT goed is is van bosch en dat is een bedrag van 3 cijfertjes voor de komma,
daar begin ik iig niet aan! heb nu een soort klein stofzuigetje op t lichtnet, maar handiger als de echte stofzuiger!

Offline Marijke

• Net zelfstandig
« Reactie #290 Gepost op: augustus 13, 2008, 21:17:03 pm »
ik ben trouwens ook op zoek naar een goede kruimelzuiger. Maar dan eentje die niet alles weer even hard naar buiten blaast.

Ik veeg het altijd bijelkaar en gooi het dan in de valbak. de laatste kruimels kruimel ik op met mijn kruimelzuiger.
Anders kan mijn kruimelzuiger het niet aan.... :angry:

congogrijsje

• Gast
« Reactie #291 Gepost op: augustus 18, 2008, 13:59:36 pm »
Ik gebruik Reposlin (soort fijne vlas).

Reposlin is een natuurproduct. Het is 100% plantaardig en het is afkomstig van vlas, zeg maar het gemalen stro van vlas, korte stukjes.
Het werkt tegen allergische luchtwegen bij de dieren. Stof, ongedierte, parasieten en andere micro-organismen worden er niet in aangetroffen.
Het oppervlak blijft droog, ook als de vogels gebadderd hebben. Ontlasting pak je makkelijk van de bodem af, even met de hand door de kooi en het is weer klaar. Gemakkelijker kan het niet, En het ruikt ook nog goed.
Buiten in de ren gebruik ik het ook, een ruime laag op de bodem. Eens in de 6 weken verschoon ik alles. Voordeel is ook, dat het licht in gewicht is, milieuvriendelijk, en dat je het zo in de groenbak kunt doen. Het breekt snel af tot uitstekende compost met een neutrale pH-waarde.   .
Je moet er wel aan denken om grit in bakjes te geven.

waarom moet je grit in bakjes geven?
Ik ben hier nieuw en ben even alles aan het lezen   voordat ik (volgend jaar) hoogst waarschijnlijk een grijze roodstaart neem.
gr. natanja

cosch

• Gast
« Reactie #292 Gepost op: augustus 18, 2008, 14:25:47 pm »
Ik denk niet dat grijsjes de grit van de bodem zullen eten. Hier scharrelen ze wel van de bodem maar ik denk dat als ik grit zou strooien dat ze dat zouden laten liggen. Dus je kunt beter 1x in bijv 2 weken wat door hun pellets of zaadjes strooien.
Het is ook niet aan te raden om grit altijd beschikbaar te hebben voor ze!

jet

• Gast
« Reactie #293 Gepost op: september 21, 2008, 10:09:50 am »
ik heb een vraagje, de meeste van jullie weten wel dat ik dit in de kamer heb staan

nou heb ik daar op advies van de kweker van lotje zaagmeel in gedaan maar ik word er helemaal gek van.
heb een langharige kat wat er wel eens doorheen gaat en dan ligt het overal.
Lotje en pim maken natuurlijk ook de nodige capriolen dus het ligt echt door het hele huis heen.

van te voren had ik er steeds beuken snippers in liggen  maar de kweker zei tegen mij dat hij een keer een jong heeft gehad omdat hij een beuken snipper in de krop heeft gekregen, niet verteerd en dus eraan overleden was.

is dit nou een geval van 1 op de miljoen, of kan ik gewoon beukensnippers erin doen.

krant is ook geen optie omdat dan de poepjes aan zijn pootjes blijven plakken en dat vind ik wel erg smerig  :angry:

vind het echt niet erg om een keer met de stofzuiger rond te gaan maar ik kan er nu net zo goed naast blijven staan.

dus help  :nailbiting: :nailbiting: toch maar beukensippers?

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #294 Gepost op: september 21, 2008, 10:18:50 am »
 :CENS Het is tijdelijk dat je met dit probleem zit toch?  :CENS Ik zou even doorbijten. Ik zou me geen raad weten als zou gebeuren waarvoor je gewaarschuwd bent. :o

Ik kan nu wel zeggen "neem dan de allerfijnste houtsnippers" maar ook dit blijft denk ik aan de vacht van je kat hangen. Ook is het zo licht dat het met wat flinke wiekslagen rondvliegt. ;)

jet

• Gast
« Reactie #295 Gepost op: september 21, 2008, 10:26:31 am »
maar wat is tijdelijk? pimmetje knabbelt ook nog wel eens op de beuken snippers, dus in principe blijft dat risico er altijd inzitten

cosch

• Gast
« Reactie #296 Gepost op: september 21, 2008, 10:32:18 am »
Nou ik kan je niet helpen met advies over Lotje, maar over pimmetje hoef je je mijn inziens geen zorgen te maken.
Kaya ziet die beukensnippers ook echt als speelgoed. Tenslotte hebben ze ook houten speeltjes in de kooi hangen. Ook daar kan pimmetje splinters van binnen krijgen. Heb ook ooit es een verhaal gehoord van een gaai die katoen van de touw speeltjes had doorgeslikt. Ook dat was niet goed afgelopen.
Maar ik zie dat dat niet als reden om geen touw en hout meer op te hangen.
Ook van plastic kunnen ze stukjes binnen krijgen.

Ik zou me over pimmetje en straks als Lotje ouder is, geen zorgen maken.

Ik ben het wel met Nel eens dat ik nu ook even zou doorbijten tot ze wat groter is en op stok zit.
Maar ik heb nooit een kleintje groot gebracht dus ik heb geen idee hoe ik dat zou aanpakken en wel bodem ik er onder zou doen.

chantal

• Gast
« Reactie #297 Gepost op: september 21, 2008, 10:37:50 am »
Voor een jong grijsje moet je Corbo korrels gebruiken. Dit is gedroogd mais.

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #298 Gepost op: september 21, 2008, 11:05:30 am »
Zolang hij pap krijgt zou ik zaagsel in de bak doen, neemt ook veel beter op als beukensnippers.

Maar misschien kan je een oude handdoek erin doen en daarop het zaagsel dan blijft het volgens mij wat beter op zijn plaats

jet

• Gast
« Reactie #299 Gepost op: september 21, 2008, 11:15:33 am »
ik heb even op die corbo korrels lopen zoeken maar dat lijkt me wel wat en ook niet zo stoffig, ik kan het natuurlijk altijd proberen  :dance: