Auteur Topic: Wond  (gelezen 2286 keer)

Uxor

• Gast
Wond
« Gepost op: juli 04, 2005, 08:56:36 am »
Hallo,
'K heb een probleempje:
We hadden als advies gekregen van een kweker om een Catharina koppel te vangen en in een blok zetten en dan weer zoveel tijd later ze weer uit het blok laten, dit u de band van de koppel moeten versterken + het zou ze laten weten dat dat hun blok is.
nou dit hadden wij gedaan, en toen we net keken zagen we dat het wijfje een verse wond had een haar poot ???En ze bloede toch erg :CENS Nu hebben we haar uitgevangen en jodium op haar poot gedaan en toen weer inhet blok gezet voor wat rust. Nu vraag ik me af, hoe kan dit?

P.S. Ik denk dat het het manetje niet was want die is erg rustig n zorgzaam ook tegenover haar dus :CENS

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Wond
« Reactie #1 Gepost op: juli 04, 2005, 10:38:37 am »
Ik vind het een vreemd advies van de kweker. Met blok bedoel je toch een broedblok en niet een kooi?
Als dat zo is zou ik ze lekker in de kooi laten. Vinden ze elkaar ook wel en zal alles waarschijnlijk wel goed komen.

Uxor

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 04, 2005, 10:41:29 am »
Neej ze zitten in een voilere :)
En hij zij dat je ze in een blok in de voleire kon zetten ;)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2005, 10:52:45 am »
Ik zou ze lekker in de voliere laten en het blok op een makkelijk te vinden plek ophangen.

Uxor

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 04, 2005, 10:56:28 am »
Ja ze blijven wel in de voleire maar hij zei dat we in de voleire een blok moesten hangen (duh :)) en dan ze es een nachtje in het blok zetten (In de voleire dus) :CENS

senna

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2005, 10:45:48 am »
Vogels in een wat kleinere ruimte die net overgezet zijn of vervoerd worden willen wel eens naar elkaar toetrekken in zo'n situatie. Maar van opsluiten in een broedhok heb ik ook nog nooit gehoord. Dat zou ik ook niet zo snel aanraden.

Laat ze gewoon lekker los of zet ze tijdelijk in een kleinere kooi. Maar niet in het donker opsluiten. De kleinere kooi wordt ook vaak gedaan om vogels de eerste tijd te observeren voor ziektes, eet gewoontes en ontlasting te bekijken. Als ze eenmaal in de voliere zitten dan is deze controle vaak moeilijk.

Veel succes met het koppel,

gr corina

Uxor

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 05, 2005, 11:01:59 am »
Wat raar dat hij dat dan zei :CENS
'K zal het hem nog es vragen.

marty

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 06, 2005, 16:22:49 pm »
Wond insmeren met Betadine zalf of candulazalf(drogist verkrijgbaar)
Vreemd advies van die kweker!

Uxor

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 06, 2005, 16:30:02 pm »
'T heeft wel wat geholpen want ze waren erna nog in het blok geweest, maar toen waren de valkparkieten in gekropen en ingepikt >:( :CENS
Was Yodium trouwens ook goed?

senna

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 07, 2005, 15:01:01 pm »
Natuurlijk is jodium ook goed. Het ontsmet in ieder geval de wond. En als je niets anders hebt dan is dat prima.

Wij gebruiken voor kleine wondjes of schrale plekken uierzalf en voor wondjes Acederm wondzalf. Gelukkig komt het niet zo heel veel voor maar we hebben het wel in huis. We hebben ooit eens een valk gehad die zich behoorlijk open gehaald had aan een braampje in het aluminium van de voliere. Met Acederm was hij zo weer genezen terwijl het een behoorlijke wond was.

Je hebt meerdere goede merken zalf, maar zorg wel dat je iets in voorraad hebt. Is altijd makkelijk.

gr corina

Nanda

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 07, 2005, 19:10:24 pm »
Was Yodium trouwens ook goed?

Even voor de duidelijkheid.
Bethadine is gewoon jodium,. het is alleen langer houdbaar ;)

Uxor

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 09, 2005, 07:22:58 am »
;DLoL ;D

esined

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 18, 2005, 11:34:21 am »
dus calendulazalf gewoon van de drogist is ook goed? mijn parkiet heeft een klein wondje op zijn rug en ik heb wel calendulazalf in huis van vsm. Dat er op smeren?