Auteur Topic: Geslachtbepaling via DNA test  (gelezen 22376 keer)

Eefjuh

• Gast
Geslachtbepaling via DNA test
« Gepost op: januari 02, 2005, 21:33:37 pm »
Dit kan bij http://www.gendika.com

De geslachtsbepaling van vogelsoorten waarbij duidelijke uiterlijke geslachtsgebonden kenmerken afwezig zijn is vaak een probleem. Met behulp van een uiterst gevoelige en zeer betrouwbare DNA-analyse, kan het specifieke stukje DNA op de geslachtschromosomen worden aangetoond, waarin mannelijke (ZZ) en vrouwelijke (WZ) vogels van elkaar verschillen.

Genetisch onderzoek

Het toepassen van genetisch onderzoek in de geslachtsbepaling van vogels heeft een aantal belangrijke voordelen:

De DNA-analyse kan worden uitgevoerd aan veren, bij voorkeur borstveren, waardoor monstername kan plaatsvinden zonder tussenkomst van een dierenarts.

DNA-analyse is onafhankelijk van de leeftijd van de vogel.

De uitslag van de geslachtsbepaling is zeer betrouwbaar (> 99%).

Vroege geslachtsbepaling levert mogelijkheden voor snelle diagnose van geslachtsgebonden eigenschappen.

De kennis van het geslacht vergroot de waarde van individuele vogels.

Monstername

De geslachtsbepaling wordt bij voorkeur uitgevoerd met DNA verkregen uit veren van de vogel.

Voor het onderzoek zijn nodig: ca. 5-7 vers getrokken veren, bij voorkeur uit de borststreek van de vogel.
LET OP De schacht van de veren niet met de handen aanraken.

Benodigde monsterzakjes voor de verzending van de veren kunnen gratis worden aangevraagd, telefonisch via telefoonnummer 0598-619343, via het invul-formulier of via ons E-mail adres.

De gecodeerde zakjes kunnen in de bijgevoegde retourenvelop per post verzonden worden.

Prijzen geslachtsbepaling

Geslachtsbepaling door middel van DNA-analyse, per dier.

1-10 monsters: 22,50 euro, per monster
meer dan 10 monsters: 21,00 euro, per monster

Prijzen zijn inclusief BTW.

Bij een nieuwe soort worden controledieren (bekend geslacht) zonder kosten onderzocht. Zie de soortenlijst.

Binnen 2-10 werkdagen na ontvangst van uw monsters kunnen wij u de uitslag van de DNA-analyse verstrekken, per post of e-mail. Na voltooiing van het onderzoek ontvangt u een analyse-rapport, een certificaat van de geslachtsbepaling en de factuur van de analyse.

Opdrachtformulier

Bent u al klant bij ons en heeft u een klantnummer dan kunt u het opdrachtformulier downloaden en invullen, vergeet niet uw klantnummer te vermelden (dit nummer vindt u rechtsboven op de zakjes-etiketten).

Uiteindelijk krijg je een certificaat van je test, met daarop de naam van je vogel (als je die hebt) de latijnse en nederlandse naam van het soort, je adres en naam, en natuurlijk de uitslag!

Dit is ook wel erg handig mocht er wat gebeuren met je vogel dat je kan aantonen dat hij/zij van jou is, omdat je toch ieta aan bewijs hebt naast je vogel fotoows!

Aaran

• Gast
Re: Geslachtbepaling via DNA test
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2005, 18:40:04 pm »
Aaran en Lolly, word zo snel mogelijk opgestuurd zodra we er geld voor hebben!

Ben nu toch te nieuwschierig geworden!  :D

fujimo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2005, 18:41:49 pm »
Heb je van Gendika gisteren een opstuur pakketje meegenomen met zakjes

Aaran

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 17, 2005, 18:46:35 pm »
Nee, die heb ik nog thuis liggen  ;D
Had hem uit hengelo al mee genomen, maar deze scheiterd durfde steeds niet  ::)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: januari 17, 2005, 19:34:13 pm »
Ik heb zo'n pakketje ook al lang thuis liggen. Durfde het steeds niet, zat in mijn hoofd met 5 x mijn vogeltje pijnigen.... Maar we hadden gisteren een gesprek daar aan die stand en die vrouw vertelde dat je met één keer trekken al 3 a 5 veertjes te pakken hebt op de borst en dat verandert voor mij de zaak. Eén keer pijnigen is toch heel wat minder als meerdere keren... Denk dat ik binnenkort toch maar een ruk geef aan die borst! :-";"xx

Aaran

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2005, 20:07:14 pm »
Denk dat ik binnenkort toch maar een ruk geef aan die borst! :-

Ja idd, zo denk ik ook, vind het wel zielig, want ik mocht nooit aan aaran zijn buik komen, nu beloon ik hem steeds als ik daar mag strelen, met de achterliggende gedachte van, straks mag dat niet meer :'( blijf het wel zielig vinden, maar juist omdat ze elkaar niet zo giga leuk vinden ben ik benieuwd naar het geslacht van beide!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: januari 17, 2005, 20:48:43 pm »
Ik ook!  :) En ook naar dat van Sjakko, zal het toch maar eens gauw doen...  :-";"xx

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 18, 2005, 08:39:47 am »
Heb je van Gendika gisteren een opstuur pakketje meegenomen met zakjes

Ik heb zondag ook een pakketje meegenomen! Ooit zal ik zo nieuwsgierig worden dat ik het gewoon doe!

Gr Corina

Riboet

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 18, 2005, 11:15:33 am »
Ik heb ook zo'n pakketje meegenomen. M'n zus ook omdat ze een partner zoekt voor de blauwe personata en als je weet wat je hebt zoek het beter. Ik wil gewoon toch eens weten of mijn vermoeden dat Riboet een vrouw is juist is.

Die vrouw vertelde trouwens dat ze opvallend vaak horen dat de eigenaren van hun vogels er compleet naast zitten met hun vermoedens! Blij dat mijn vogels geen echte jongens- of meisjesnamen hebben (met uitzondering van het broedkoppel).

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: januari 18, 2005, 12:03:16 pm »
Ja, inderdaad bij jou zou het geen enkel probleem zijn.... Als Sjakko een pop blijkt te zijn, zou hij eigenlijk Sjakka moeten gaan heten!  hihi  ;D
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2005, 15:22:57 pm door Loes »

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: februari 18, 2005, 00:32:22 am »
Das wel zielig ja. Veren trekken. Is Japie eindelijk bijna dicht op de borst (verenpikken) ga ik het er weer uittrekken. Ik denk dat ik toch maar even wacht totdat het helemaal dicht is.

Wickingh

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: februari 18, 2005, 10:06:39 am »
Hoi,

Als je vogel handtam is kan hij het je erg kwalijk nemen als je zijn veren uittrekt.
Als je je vogel pakt kan je dan ook beter een doek over zijn koppie leggen zodat hij niet kan zien wat je met hem uitspookt.
Dan snapt hij niet wat er is gebeurt of zij natuurlijk

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: februari 18, 2005, 10:41:28 am »
Nou, dat is ook één van de redenen die me nog steeds tegenhouden... Ik zin al steeds op een manier om te trekken zonder dat hij het in de gaten heeft... en heb nog steeds de moed niet gevonden om hem pijn te doen.. :(

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: februari 18, 2005, 11:10:12 am »
Hai Loes,

Ik kan me wel voorstellen dat je  er zelf huiverig voor bent, je kan het altijd nog laten doen door de dierenarts.

mvg Frank

ps Te zijner tijd komen die foto's ook wel
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2005, 11:11:59 am door Wickingh »

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #14 Gepost op: februari 18, 2005, 11:20:10 am »
Loes, ik heb hetzelfde. Moet het een vers getrokken veer zijn? Of mag het ook een veer zijn die ze er zelf hebben uitgetrokken?