Auteur Topic: Een ramp voltrekt zich  (gelezen 14110 keer)

rmb

• Gast
Re: Een ramp voltrekt zich
« Reactie #75 Gepost op: juli 08, 2006, 11:43:56 am »
Hm, klinkt erg bekend.

Heb recent de volledige kweek 2005 Bourkes en een deel Turqoisines  in de buitenvlucht zien overlijden.

Binnen 2 a 3 dagen is het bekeken. een dag bolzitten, en dan is het zeer snel afgelopen.

Heb ontworming toegepast, vogels apart gezet. mocht allemaal niet baten.
Na overlijden bleken de vogels mager, het borstbeen is dudelijk waarneembaar, dus ze teren al enige tijd in op de vetreserves.
Inwendig is er niet iets duidelijk waarneembaar.

Er zijn wat medicijnen in de handel. Ik kreeg zelf ESB3 van mijn hofleverancier mee, edoch het mocht voor een van de recent aangekochte Turqoisenes niet baten. De pop van dit koppel is er wel boven opgekrabbelt, nadat ik contact heb opgenomen met een dierenarts in Hulst die zelf ook liefhebber is van vogels.
Een meststaal toegezonden per post, en de volgende dag had ik per fax de conclusie dat er geen sprake was van wormen of anderzins. Men dacht aan een bacterieele infectie, en daarvoor heb ik later een flesje Baytrill toegezonden gekregen.
Dit is een sterk antibioticum (sterker dan ESB3). Deze arts gaf ook aan dat ESB3 niet erg aanslaat bij neophema's aangezien dit meer gericht is op coccidiose en atoxoplasmeose en daar zijn onze soorten minder vatbaar voor.

Ingmar

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: juli 08, 2006, 12:55:49 pm »
Komt nu toch wel erg vaak voor dit probleem, hoe zou dit dan toch kunnen ???

rmb

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: juli 08, 2006, 13:15:23 pm »
het laatste koppel wat ik gekocht had, een koppel gele Turqoisines was , mijns  :CENS inziens,  al besmet bij binnenkomst. De vogels zijn in quarantaine gezet namelijk....en niet in contact geweest met andere vogels bij mij.

Dus moet er een bacterie rondwaren denk ik. ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #78 Gepost op: juli 08, 2006, 13:15:44 pm »
Ach.... Ronald, wat erg...  :(

rmb

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: juli 08, 2006, 23:26:27 pm »
had ook behoorlijk de P er in.

Heb nagevraagd of een sectie nog een optie was, edoch de timing was niet echt handig. men zou er dinsdag pas wat mee kunnen doen, en dat is in het lijk niet meer te gebruiken voor onderzoek.

dutchgerard

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: juli 09, 2006, 09:50:08 am »
Je kan het lijkje toch invriezen?

rmb

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: juli 09, 2006, 15:20:04 pm »
in mijn ogen was dat ook een mogelijkheid, maar de vogel had al 1½ dag in de koeling gelegen alvorens de dierenarts bereikbaar was.
Verder kan ik mij voorstellen dat als je dan een bevroren vogel opsturen moet naar een dierenarts ...................... dat je dat zakje liever niet meer open wil maken ..........