Auteur Topic: !!yes!! !!snel hulp nodig!!  (gelezen 9535 keer)

Wickingh

• Gast
Re: !!yes!! !!snel hulp nodig!!
« Reactie #15 Gepost op: juli 10, 2005, 18:56:01 pm »
hallo mensen,

ik heb een pb-tje ontvangen van Dilemmy en wat dit betreft is de kous voor mij af.
No hard feelings.

Wel is het zo dat het iedereen natuurlijk vrij staat om onderling het een en ander te bespreken ook over topics,maar als de andere leden dan de helft niet meekrijgen daardoor ga je misverstanden krijgen en dat is zonde.
We willen elkaar graag helpen dat staat voorop, daarbij komt ook voor dat mensen niet dezelfde mening hebben en dat mag/moet want dan kan je het van meerdere invalshoeken bekijken.
Daar wringt nu helaas in dit onderwerp dan net even de schoen, onbedoeld en ongewild, dus vind ik dat Nanda wel een punt heeft als het gaat om het bespreken van het een en  ander op het forum zelf of juist per pb.
Probeer dan ook desnoods een samenvatting van een advies ook ff te posten, want dan kan iedereen ervan leren.

Ik zie dit forum als een bron van kennis die 2 kanten op moet werken, we proberen andere mensen te helpen en eventueel iets te leren, maar ook willen we er zelf wat van opsteken.
Daarom probeer zoveel mogelijk de antwoorden op het forum te blijven geven, want ook ik leer graag van anderen, en als iemand met goede argumenten komt kan ik altijd mijn mening over dingen die ik al denk te weten bijstellen.

mvg Frank

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • Caique freak
« Reactie #16 Gepost op: juli 10, 2005, 21:13:54 pm »
Hallo

Je hebt wel gelijk ik heb dus zelf iets verkeerts gedaan.
maardan toch ik ben hier net en ben een 15 jarige jonge.
Ik ben niet overal goed in en jullie zijn toch allemaal ouder.
Iedereen heeft fouten gemaakt en ik de grootste door niet alle info erop te zette.

Nu dan ff een update:

Ik heb dan  (06-07-05) een nieuw koppeltje grasparkieten gekocht.
Deze zaten net met 1 eitje.
Deze zaten ze bij de vorige eigenaar al te broeden en heb ze toen overgekocht.
Het nestjeblokje en het eitje heb ik meegekregen.
Deze heb ik dan ook weer de zelfde avond erin gehangen.
De volgende dag zijn ze gaan verkennen en zijn ze het nestblok ingegaan.
Samen hebben ze er ong 12 min ingezeten.
Ik heb ze toen verplaats naar zolder zodat ze alle rust zouden hebben.
Iedere keer toen ik ff ging kijken ging het mannetje het nestblok in.
Waarom weet ik niet.  ???

Toen heb ik aan dilemmy gevraagt waarom ze dit zouden doen.
of dit een soort van broeden was of een soort van angst of zo iets.

Hij zij het volgende:
Dit komt mij niet voor als broedgedrag bij mij broeden de popjes en als de jongen veren krijgen dan pas gaat af en toe het mannetje erbij.
Je zou kunnen kijken of het eitje wel bevrucht is, maar ik denk dat al ze zo'n lange tijd al niet meer broeden dat het jonkie wat er misschien in zat dood is.

Mijn advies is om het eitje weg te halen, want je hebt er tenslotte niks aan. Ik denk dat het popje gewoonweg gestoord is in haar broedgedrag. Ik zou zelf persoonlijk nooit een koppel verkopen dat aan het broeden is, maar das denk ik een keuze geweest van de kweker zelf.

Ik zou ook het nestkastje even een week verwijderen, want ze hebben natuurlijk eerst een verhuizing mee gemaakt en ze moeten nog wennen aan jouw en de andere vogels. Daarna kan je rustig het broedblok terughangen. En kijken wat ze dan doen. Voor als nog zou ik ze niet bij de rest zetten, want je weet nooit wat een vreemde vogel bij zich heeft. Bij mij zitten ze altijd twee weken in quarantaine voordat ze de buitenvoliere in gaan.

Het eitje was bevrucht en vond het zelf heel jammer maarjah dilemmy heeft wel geluik ik heb ze verstoort.
En als ze niet broeden komt het eitje ook niet uit.
Nou maar hopen dat ze het toch gaan doen over een paar weken!!

Nu heb ik het blok eruit gehaalt en wacht een week of 2 zoals dilemmy had gezecht.
Ik wil ze nu wel weer beneden neer zetten zodat ze ons kunnen leren kennen en wij hun.
Omdat wij meer beneden zijn dan boven.
Doe ik hier verstandig aan of niet?? ??? (graag jullie meening)

gr kilian
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2005, 21:20:55 pm door parkieten-lover »

Wickingh

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: juli 10, 2005, 21:29:44 pm »
Hai Kilian,

ik wil benadrukken dat je niets verkeerd heb gedaan.Wij als ruzienden volwassen moeten ons schamen jij niet hoor.
Volgens mij zijn de problemen al opgelost en hoop ik dat je succes hebt met je kweek.
Veel van wat Dilemmy schrijft is erg verstandig, dus zou ik me daar maar aan vasthouden,

mvg Frank

senna

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: juli 10, 2005, 21:40:25 pm »
Ik zou ze even in een aparte ruimte laten staan. Dit ivm ziektes en andere dingen, voor je het weet kunnen ze andere besmetten.

Als je ze apart hebt staan dan kijk je kritisch naar hun eet gedrag. Ze moeten goed eten, niet bol zitten en kan je ze bekijken of ze evt ongedierte bij hun hebben. Daarnaast kan je kijken of de ontlasting goed is. Deze hoort, ook afhankelijk van wat je voert, donkergroen met een beetje wit te zijn en niet te dun. Het liefst zet ik nieuwe dieren 4 weken apart en als alles goed gaat dan pas zou ik ze in een ruimte laten waar andere staan en/of bij een ander kunnen komen.

Ook ik had het eitje gewoon laten leggen. Niet omdat er misschien iets uitkomt dat maakt me niets uit, maar meer omdat 1 ei leggen vreemd is en er waarschijnlijk nog meer zouden volgen die ze ophoud omdat ze door de verandering in de stress kunnen komen en vanwege het feit dat als je een eitje laat leggen ze vaak niet direct opnieuw beginnen met leggen. Als een popje een eitje legt dan put het haar ontzettend uit. Weghalen kan bij haar veroorzaken dat ze direct weer wil en dan kan ze vitamine tekorten oplopen of uitputting krijgen. Daarbij speelt ook een rol of ze bij de vorige eigenaar al een nestje hebben gehad.

Ik denk dat de manier van dillemmy ook een goede manier is om dit te doen, en er zijn vele wegen die naar rome leiden. iedereen zal het anders doen. Het is een keuze die je zelf maakt.

Ik wens je veel succes met je koppeltje,

gr corina

Dilemmy

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: juli 10, 2005, 22:12:05 pm »
Wat Senna zegt zo zou je het natuurlijk ook gewoon kunnen doen. Ten slotte doet iedere kweker het weer anders.
Nog een vraag aan Senna; ik heb ook een keer een Catharinaparkiet gehad dat maar een ei legde en daarna kwamen er niet meer, dit eitje was ook lekgeprikt door de vogels. Weet jij misschien waardoor dit komt; hetzelfde popje wil ik nu weer laten broeden, maar krijg ze niet in de juiste stemming; weet je misschien hoe dit komt?

Groeten Cinnemon

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #20 Gepost op: juli 10, 2005, 22:56:38 pm »
Hoi Hoi

Ook ik had het eitje gewoon laten leggen. Niet omdat er misschien iets uitkomt dat maakt me niets uit, maar meer omdat 1 ei leggen vreemd is en er waarschijnlijk nog meer zouden volgen die ze ophoud omdat ze door de verandering in de stress kunnen komen en vanwege het feit dat als je een eitje laat leggen ze vaak niet direct opnieuw beginnen met leggen. Als een popje een eitje legt dan put het haar ontzettend uit. Weghalen kan bij haar veroorzaken dat ze direct weer wil en dan kan ze vitamine tekorten oplopen of uitputting krijgen. Daarbij speelt ook een rol of ze bij de vorige eigenaar al een nestje hebben gehad.

Kun je zien of ze nog moet leggen of is dit niet te zien??
En het popje heeft dit jaar al 1 nestje gehad 6 eitjes.

gr kilian

Ojaa als ik binnen kom gaat het mannetje gelijk in het nestblok zitten.
wat kan dit zijn dan?? ik weet het echt niet. ???

Dilemmy

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: juli 11, 2005, 11:23:29 am »
Dat kan je zien aan de achtereind die dan veel dikker is dan normaal. Maar gewoonlijk leggen grasparkieten om de dag en niet zoals bij veel andere soorten om de paar dagen.
Dat ligt natuurlijk weer aan de grote van de soort.

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #22 Gepost op: juli 11, 2005, 15:42:35 pm »
Hoi Hoi

Oke bedankt
maar hoe zit het dan met het mannetje
die het blok ingaat asl ik binnen kom??

gr kilian

Dilemmy

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: juli 11, 2005, 18:58:15 pm »
Dat gedrag komt mij niet bekend voor.
Het kan ook gewoon komen, omdat ie vreemd is en dat ie zich in het nestblok die hij kent zich gewoon veilig voelt.
Nogmaals mij komt het gedrag niet bekend voor, maar misschien zijn er andere op het forum die het een keer meegemaakt hebben. Die wil ik dan ook vriendelijk verzoeken om even hun mening over het gedrag van het mannetje te geven.

Groeten Cinnemon

senna

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: juli 12, 2005, 11:20:32 am »
Wat Senna zegt zo zou je het natuurlijk ook gewoon kunnen doen. Ten slotte doet iedere kweker het weer anders.
Nog een vraag aan Senna; ik heb ook een keer een Catharinaparkiet gehad dat maar een ei legde en daarna kwamen er niet meer, dit eitje was ook lekgeprikt door de vogels. Weet jij misschien waardoor dit komt; hetzelfde popje wil ik nu weer laten broeden, maar krijg ze niet in de juiste stemming; weet je misschien hoe dit komt?

Groeten Cinnemon

Dit zie je vaker bij jonge onervaren vogels. De eerste nesten zijn vaak moeilijk omdat ze het zelf ook moeten leren. Sommige koppels doen het gelijk goed, maar anderen hebben wat meer tijd nodig. Ik heb zelf twee koppels met Rosella's waarvan de ene eitjes legt en vervolgens er niet naar omkijkt en de andere die eitjes legt en er vervolgens mee gaat voetballen. Beide soorten zijn natuurbroed. Je hebt kans dat het volgend jaar een stuk beter gaat. Deze koppels zijn niet jong meer, maar bij te jonge vogels zie je het ook. Het enige wat je kan doen is zorgen dat het broedhok, huisvesting, voeding en hygiëne optimaal zijn. Daarna is het afwachten.

Kilian,

Als je ooit weer een koppel neemt, en ik weet dat het soms moeilijk is  :) , probeer dan geen koppel aan te schaffen die op eieren zitten. Normaal leggen ze misschien om de dag een eitje maar dit kan ook opgehouden worden als ze zich niet veilig voelen. Daarbij komt dat elke vogel uniek is, net als de mens. Ik zou je dan ook willen aanraden om eens een boekje aan te schaffen over grasparkieten of lenen via de bibliotheek en je wat meer te verdiepen in de soort.

Het broedhokje is iets wat ze veilig vinden. Jij bent niet veilig voor ze want je hebt ze net. Dus ik denk dat dat de reden is dat het mannetje als je binnen komt naar het broedhokje toe gaat. Ik zou me hier geen zorgen over maken. Tenzij er straks eitjes leggen en hij iets met de eitjes doet, maar dat verwacht ik nu nog niet. Je schrijft dat ze al 6 eitjes hadden gehad, zijn deze ook uitgekomen?

gr corina

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #25 Gepost op: juli 12, 2005, 20:01:40 pm »
Hoi corina

Deze zes eitjes zijn ook allemaal uitgekomen.
Het raarste vindt ik toch wel dat het mannetje het nestblok ingaat als ik binnen kom.
Het vrouwtje blijft gewoon rustig kijken wat er allemaal gebeurt.
Ik heb nu zelf ong 3 jaar parkieten maar heb me een week of 12
geleden verdiept in het kweken van parkieten.
Het koppeltje heb ik gekocht omdat ze bij mij buiten niet willen broeden.
De vrouwtjes gaan alleen maar het nestblok in en doen verder niets.
jah ze passen het volgens mij wel aan.
Maar dit doen ze al 2 maanden lang.
Ik denk dat ik gewoon iets verkeerts doe.
maar dit komt vanzelf wel weer goed.

gr kilian

Dilemmy

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: juli 12, 2005, 21:05:46 pm »
Het vergt geduld en meestal broeden de parkieten alleen als ze in de juiste conditie zijn.
Bij mij krijgen ze in het kweekseizoen naast het gewone voer dagelijks eivoer met extra kalk erin en af en toe wat lekkers in de vorm van of een snoepstaaf of fruit of snoepfruit.

Het is wel met fruit zo dat je gewoon moet proberen wat ze lekker vinden, want ze eten niet alles en ze mogen ook niet alles.
Heb je wel meer broedblokken hangen, want je moet altijd meer broedblokken hebben dan koppels zodat ze kunnen kiezen. Als ze eenmaal beginnen blijven ze vaak bij dezelfde broedblokken, maar dat hoeft niet altijd.

Groeten Cinnemon

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #27 Gepost op: juli 16, 2005, 15:01:10 pm »
Hoi Hoi

Het is weer een tijdje geleden.
Maar hier een nieuwe update.

Het is me vandaag zaterdag 16-07-05 opgevallen dat het
vrouwtje ook intresse begint te krijgen in het nestblok.
Ze zitten er soms samen in.
Ik zet ze nu met het warme weer buiten in de schaduw.
En het is me ook opgevallen dat het vrouwtje veel aan de sepia zit.
Misschien dat dit vals alarm is maar ik denk dat het vrouwtje door gaat met leggen!!

gr kilian

Dilemmy

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: juli 16, 2005, 18:02:59 pm »
Ik hoop het. Zou natuurlijk wel leuk zijn.
Vergeet dan ook niet eivoer met gistocal te geven is zowel voor de pop als de eventuel jonkies goed.

Groeten Cinnemon

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #29 Gepost op: juli 16, 2005, 22:57:34 pm »
Hoi

Dat gistocal zal ik zeker niet vergeten!!

gr kilian