Hallo
Je hebt wel gelijk ik heb dus zelf iets verkeerts gedaan.
maardan toch ik ben hier net en ben een 15 jarige jonge.
Ik ben niet overal goed in en jullie zijn toch allemaal ouder.
Iedereen heeft fouten gemaakt en ik de grootste door niet alle info erop te zette.
Nu dan ff een update:
Ik heb dan (06-07-05) een nieuw koppeltje grasparkieten gekocht.
Deze zaten net met 1 eitje.
Deze zaten ze bij de vorige eigenaar al te broeden en heb ze toen overgekocht.
Het nestjeblokje en het eitje heb ik meegekregen.
Deze heb ik dan ook weer de zelfde avond erin gehangen.
De volgende dag zijn ze gaan verkennen en zijn ze het nestblok ingegaan.
Samen hebben ze er ong 12 min ingezeten.
Ik heb ze toen verplaats naar zolder zodat ze alle rust zouden hebben.
Iedere keer toen ik ff ging kijken ging het mannetje het nestblok in.
Waarom weet ik niet.

Toen heb ik aan dilemmy gevraagt waarom ze dit zouden doen.
of dit een soort van broeden was of een soort van angst of zo iets.
Hij zij het volgende:
Dit komt mij niet voor als broedgedrag bij mij broeden de popjes en als de jongen veren krijgen dan pas gaat af en toe het mannetje erbij.
Je zou kunnen kijken of het eitje wel bevrucht is, maar ik denk dat al ze zo'n lange tijd al niet meer broeden dat het jonkie wat er misschien in zat dood is.
Mijn advies is om het eitje weg te halen, want je hebt er tenslotte niks aan. Ik denk dat het popje gewoonweg gestoord is in haar broedgedrag. Ik zou zelf persoonlijk nooit een koppel verkopen dat aan het broeden is, maar das denk ik een keuze geweest van de kweker zelf.
Ik zou ook het nestkastje even een week verwijderen, want ze hebben natuurlijk eerst een verhuizing mee gemaakt en ze moeten nog wennen aan jouw en de andere vogels. Daarna kan je rustig het broedblok terughangen. En kijken wat ze dan doen. Voor als nog zou ik ze niet bij de rest zetten, want je weet nooit wat een vreemde vogel bij zich heeft. Bij mij zitten ze altijd twee weken in quarantaine voordat ze de buitenvoliere in gaan.
Het eitje was bevrucht en vond het zelf heel jammer maarjah dilemmy heeft wel geluik ik heb ze verstoort.
En als ze niet broeden komt het eitje ook niet uit.
Nou maar hopen dat ze het toch gaan doen over een paar weken!!
Nu heb ik het blok eruit gehaalt en wacht een week of 2 zoals dilemmy had gezecht.
Ik wil ze nu wel weer beneden neer zetten zodat ze ons kunnen leren kennen en wij hun.
Omdat wij meer beneden zijn dan boven.
Doe ik hier verstandig aan of niet??
(graag jullie meening)gr kilian