Tja lege eieren is toch een verschijnsel wat voor komt, maar waar niet altijd van te achterhalen hoe dit kan.
bij jonge vogels is het zelfs zo dat ze het eerste nest veel lege eieren leggen, om in een volgende kweekronde weer allemaal bevruchte eieren te leggen. dit is heel verschillend per vogel en per broedronde. Zo brengen jonge vogels meestal een klein nest van zo'n vier eieren groot, maar het kan ook voorkomen dat als de vogel enige ervaring heeft dat ze er dan negen grootbrengen, maar dit laatste is een uitzondering op de regel normaal gesproken zal een ervaren pop een legsel van zes jonkies grootbrengen en als je de eieren laat liggen (dus op natuurlijke wijze broed) dan kan het voorkomen dat er een aantal jongen dood gaan door verdrukking.
Ik heb de laatste keer de eieren geraapt (dan wel een nepei terugleggen en de eieren in watten leggen en twee keer per dag draaien) en toen had ik geen enkele dode jong, wel kwam een ei niet uit, maar alle jonkies zijn heel mooi geworden. Het voordeel voor mij was dat ik geen dode jongen had terwijl de ronde daarvoor had ik toch zeker 3 dode jongen uit een nest van negen en de ronde daarvoor had ik ook enkele dode jongen. Vandaar dat ik ze heb geraapt en pas bij het laatst gelegde ei alles weer netjes teruggelegd.
Dit was voor mij een succes, maar niet echt een aanrader voor een beginnende kweker.
In ieder geval veel succes met jouw nestje en wel foto's plaatsen van de eventuele jonkies he.
Groeten Cinnemon