Misschien is dit een duidelijke uitleg?
http://www.angelfire.com/az/clickryder/kitdutch.htmlHet gaat daar over paarden, maar komt echt op t zelfde neer. Er is meer te vinden over clickeren met honden en paarden dan met gaaitjes

Hier nog 1 over honden
http://www.kc-delft.nl/artikel/clicktip.htmlHet is ook anders hoor, dan de 5 stapjes,maar t gaat wel goed samen. Je observeert en klikt zodra het maar een piep klein stapje in de goede richting is. De klik moet dus precies op het goede moment komen.
Voorbeeldje waar je mooi mee kunt beginnen.
Leg iets op tafel of hou iets in je hand, een pen bijv. , je vogel zit in de buurt
hij kijkt (toevallig?) in de goede richting...klik! beloon
wachten
hij kijkt weer...klik! beloon
hij kijkt weer (bewust?)...klik! Beloon
nu wacht je tot hij toevallig een stap in de richting zet...klik! Beloon
etc etc
En zo stel je steeds langer uit tot hij t raakt. De stapjes pas je aan op je vogel, dus soms klik je misschien wel 10 keer voor alleen kijken, maar dan wacht je tot hij er naar toe loopt. Ze zullen eerst wat nerveus worden, omdat ze niet snappen waarom ze eerst wel met kijken een klik kregen en nu ineens niet meer, maar dat went hoor.
Ze hebben t echt snel door en gaan dus op een gegeven moment zoeken naar de klik door dingen te proberen.

Het helpt wel als ze al weten dat de klik een beloning is. Daarom heb ik bij mijn dieren de eerste keer de clicker geladen. Dat doe je zo...klik..beloon, klik... beloon etc etc. Dus gewoon voor niets speciaals

Het 1 gaat sneller dan t ander en ik raad je ook aan simpel te beginnen. Zo maak je ze slim en kunnen ze later moeilijker dingen makkelijker begrijpen.
1 Ding, beloon echt altijd voor de klik, ook al deed jij het op het verkeerde moment of perongeluk. Later als ze het op commando kunnen (alleen dan klik en belonen...verder niet meer), dan hou je op met de klik. En het beste leer je ze 1 ding per keer, tot ze het goed kunnen, dus zonder klik, maar af en toe nog wel met beloning als het goed ging. Het draait hun namelijk alleen om die beloning, maar die klik wijst ze de weg.
De beloning bouw je dan pas langzaam af en doe je bv om en om /wel en niet iets geven, zo blijft het dan ook nog spannend voor ze.

Is het een beetje duidelijk? Ik hoop t en anders vraag je maar weer hoor