Auteur Topic: Hoe krijg ik mij senegalpapegaai terug normaal???  (gelezen 1653 keer)

filip71

• Gast
Hoe krijg ik mij senegalpapegaai terug normaal???
« Gepost op: juli 20, 2005, 18:24:08 pm »
We zijn net terug van vakantie,
We hebben een senegalpapegaai die bij buren logeerde.  Hij is er verzorgd zoals bij ons thuis, misschien zelfs wel beter.  Toen we terug thuiskwamen herkende hij ons en was terug heel vriendelijk net als vroeger.

Een dag later beet hij heel hard in mijn vinger (bloedde), na een tijdje zelfs in mijn oor (bloedde ook).  Door de pijn had ik hem van mijn schouder geduwd.  Sindsdien moet hij niet meer van mij weten.  Als ik in zijn buurt kom en ik toon mijn handen wordt hij agressief, hangt zich bovenaan zijn kooi en begint te zwaaien met open bek. Tegenover mijn andere leden van het gezin doet hij normaal, zelfs tegen mijn oudste zoon, waartegen hij tot voor de vakantie nog agressief was, aanvaardt hij volledig.

Hoe kan ik terug maken dat hij tov mij terug de oude wordt?
Dank bij voorbaat
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2005, 17:50:57 pm door BirdmAster »

fujimo

• Gast
Re: hoe krijg ik mij senegalpapegaai terug normaal???
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2005, 18:57:35 pm »
Hallo Flip.

Je hebt op een verkeerde manier gereageerd op het foute gedrag van je Senegal.
Op zich wel logisch dat je na een beet een veeg geeft want dat is een reactie maar wel de verkeerde.
Beter is om hier totaal niet op te reageren en hem compleet te negeren daar straf je ze veel harder mee.
Nu is het vertrouwen dat hij in je had weg en dat zul je weer terug moeten winnen en dat is moeilijk en vergt veel geduld.
Laat hem zien dat jij de baas bent en laat hem op je hand stappen , bijt hij , probeer hier helemaal geen aandacht aan te geven
Het is moeilijk want het doet zeer maar als jij niet reageerd weet hij op zeker moment dat het voor hem geen nut meer heeft om je te bijten.
Stapt hij op en bijt hij niet beloon hem dan dmv je stem of een zonnepitje of een nootje.
Bijt hij wel zet hem dan op een plek waar hij niet graag zit (als hij geknipt is teminste) . Op de grond vinden ze vaak niet leuk.
Laat hem na een minuut of 10 weer op stappen en dan geld weer hetzelfde, niet bijten belonen en bijten , niet op reageren maar op die plaats zetten .

Het allerbelangrijkste blijft dat je niet reageerd op zijn bijtgedrag want dan heeft hij zo in de gaten dat het werkt en zal hij het blijven doen.

Gr Eric

filip71

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2005, 19:01:51 pm »
mijn papegaaitje is niet geknipt, en bij mij komen wil hij nu zeker niet, als ik zijn kooi opendoe krijg ik er hem niet meer in, dus zal moeilijk worden

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2005, 19:09:27 pm »
Ja inderdaad, dan word het een stuk lastiger. Want vogels die iets niet willen en weg willen zullen weg vliegen, wanneer een vogel gekortwiekt is, moet hij bij je blijven zitten.
Misschien iets om over na te denken om hem 1 malig te wieken om zo de schade te herstellen?
Kortwieken kan namelijk een prima oplossing zijn wanneer er gedragsproblemen zijn.
Op die manier leert hij, opnieuw, met geduld en training, wie de baas is.
Wat ik deed als ik wel eens gebeten werd, is de vogel neerzetten, meestal op de grond, en naar een andere ruimte waar de vogel me niet hoorde en ging daar even staan vloeken en tieren van de pijn  :) ;)

Aan het prima verhaal van Fujimo heb ik verder niks toe te voegen!  :thumbsup:

Tommy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2005, 21:03:51 pm »
Sluit ik me helemaal bij aan.
Maar nog 1 dingetje...
Ik zou hem niet meer op mn schouder laten ;)
Zeker niet zolang dit soort dingen gebeuren.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2005, 21:29:16 pm »
Ja, helemaal waar Tommy (hoe kon ik het vergeten  :-[ )

Inderdaad, de vogel niet meer hoger dan borsthoogte houden. Een vogel die een hoge plaats opzoekt, op een hoge plaats zit, is dominant, dus de baas.
Dat zijn situaties die je nu even moet vermijden.

Heel veel succes, hopelijk heb je hier iets aan!!!

speeltie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 21, 2005, 12:19:30 pm »
ik heb ondertussen een andere kleur van t-shirt aangedaan, en hij reageert terug zoals vroeger, weliswaar met wat voorzichtigheid, maar hij komt terug op mijn hand, wordt niet meer hysterisch als ik in zijn buurt kom

Faraday

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 21, 2005, 12:47:42 pm »
welk T-shirt had je dan? :s

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: juli 21, 2005, 14:01:39 pm »
ik heb ondertussen een andere kleur van t-shirt aangedaan, en hij reageert terug zoals vroeger, weliswaar met wat voorzichtigheid, maar hij komt terug op mijn hand, wordt niet meer hysterisch als ik in zijn buurt kom

Heb je het nu over dezelfde Senegal als Filip71?

speeltie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 24, 2005, 05:39:21 am »
ja, idd, heb 2 accounts, want onder het ene geraakte ik moeilijk binnen.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: juli 24, 2005, 11:36:30 am »
ah ok, ik begrijp het.

Maar dat van het tshirt begrijp ik niet helemaal?