Auteur Topic: verlies van gekortwiekte veren  (gelezen 6191 keer)

Reina

• Gast
Re: verlies van gekortwiekte veren
« Reactie #15 Gepost op: juli 24, 2005, 12:40:28 pm »
oke, dan is het goed ;)

Koko

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: juli 24, 2005, 22:04:11 pm »
Hai,

ik ben wel voor het knippen aan 1 kant hoor  :thumbsup: , dat is elke keer weer lachen als de vogel op zijn snavel pleurt  ;D

mvg Frank

:)

Groetjes
Boudewijn

Tommy

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: juli 25, 2005, 11:25:40 am »
Hoi Reina..is hij nu niet goed gewiekt?
Anders kun je zelf gewoon zn veren bijhouden. Dat gaat eerst misschien met wat gegil ;D Maar ik vind het erg handig! Misschien kun je het ook met een goed voorbeeld van internet ? Hij neemt het je heus niet lang kwalijk hoor ;) En uiteindelijk went het ook dat jij het doet en hij zn vleugels moet uitvouwen.

Ik kijk regelmatig of alles nog goed is en zo niet, dan knip ik direct bij...ideaal en voorkomt plotselinge wegvlieg acties!

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #18 Gepost op: juli 25, 2005, 13:16:58 pm »
Hoi Reina..is hij nu niet goed gewiekt?
Anders kun je zelf gewoon zn veren bijhouden. Dat gaat eerst misschien met wat gegil ;D Maar ik vind het erg handig! Misschien kun je het ook met een goed voorbeeld van internet ? Hij neemt het je heus niet lang kwalijk hoor ;) En uiteindelijk went het ook dat jij het doet en hij zn vleugels moet uitvouwen.

Ik kijk regelmatig of alles nog goed is en zo niet, dan knip ik direct bij...ideaal en voorkomt plotselinge wegvlieg acties!

Ja, zelf bijhouden is erg handig. Ook hier ging dat met het nodige gegil en zielig gepiep  :) en soms nog wel eens, maar dat is dan hartstikke pech voor de dametjes en heertje  :), maar ik kan het zo prima bijhouden, voor hun ook beter als er eens een veer harder groeit dan de rest en uitsteekt.

Reina

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: juli 25, 2005, 17:59:12 pm »
ik zal wel willen dat ik het zelf doe, maar ik durf het niet :-[ ben veel te bang dat ik haar pijn doe of erger nog dat het tot bloedens toe gaat, en ze laat het ook niet echt toe om alleen al haar vleugels te bekijken.
en ik weet ook niet hoe ik haar moet vast houden, want als ze iets niet wil of als ze bang is gaat ze hard bijten, vorige keer gingen we haar nageltjes vijlen en beet ze mijn man erg hard tot bloedens toe.
ik weet dus echt niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. ???

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #20 Gepost op: juli 25, 2005, 18:12:07 pm »
Ik heb het van een ervaren kortwieker geleerd, dus misschien kun je een goede kortwieker proberen te vinden en vragen of die het je leert?
Je moet er even goed handigheid in krijgen.

Tommy

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: juli 25, 2005, 18:14:53 pm »
Ja dat klopt ;)
Je kunt het de 1e keer ook samen met je man doen misschien?
1 houdt hem vast in een handdoek en de ander vouwt de vleugel uit en knipt.
Dat gaat eerst met veel gedoe, maar als je zelf rustig blijft...dan gaat t wel ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #22 Gepost op: juli 25, 2005, 18:21:13 pm »
Ja dat klopt ;)
Je kunt het de 1e keer ook samen met je man doen misschien?
1 houdt hem vast in een handdoek en de ander vouwt de vleugel uit en knipt.
Dat gaat eerst met veel gedoe, maar als je zelf rustig blijft...dan gaat t wel ;)

Zo deed ik in het begin ook, samen met iemand. Je moet dan wel vertrouwen hebben in jezelf, dat je weet wat je doet en tot waar je kunt knippen. Zo lang je dit niet hebt, doe het dan echt samen met iemand die het echt weet, om ongelukken te voorkomen.

Reina

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: juli 25, 2005, 18:29:18 pm »
Ik weet wel dat je de eerste 7

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #24 Gepost op: juli 25, 2005, 18:43:27 pm »
Ik ben voor het knippen van de voorste 2/3, omdat mijn aga's vaak ongelukjes hebben gehad met langere veren. Als ze vallen, ( wat hier nogal eens gebeurt, slapend op hun stok en ineens boing....) breken ze hun val met hun vleugels, zit er een langere veer, dan wil die nogal eens pijnlijk breken. Vandaar dat ze hier om de dag worden bekeken en zonodig bijgeknipt.
Maar of dat voor grotere papegaaien ook geld? Aga's zijn volgens mij wel wat meer klunziger, of zijn de mijne dat alleen maar  :CENS :)

Ik weet eerlijk gezegd het nut niet van het laten zitten van de voorste 2/3, wie wel?

En nogmaals, ga niet knippen als je er echt geen vertrouwen in hebt, maar laat het je leren!.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2005, 18:46:44 pm door Janina »

Reina

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: juli 25, 2005, 18:47:34 pm »
dus met die 2 voorste veren kom je dus op de 1e 7 a 10 pennen?

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #26 Gepost op: juli 25, 2005, 18:52:38 pm »
Volgens mij knip ik de 1e 9

Reina

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: juli 25, 2005, 18:53:57 pm »
oke, maar wanneer kun je zien wanneer ze genipt moeten worden, ik bedoel als een veer volgroeid is, hoe zie je dat dan?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #28 Gepost op: juli 25, 2005, 23:03:19 pm »
Reina,

kortwieken is een zorgvuldig en verantwoordelijke taak. Ten eerste moet je weten tot waar je de pennen mag knipppen. Je mag bijvoorbeeld niet knippen in het deel wat doorbloed is.

Bij jou is er ook nog eens het geval dat ze aan het ruien is, dus krijg je te maken met veren die nieuw gaan groeien. Knip nooit veren die nog niet volgroeid zijn.

Ik zou zeker nog 2 keer het wieken door iemand anders laten doen die er ervaring in heeft en goed meekijken hoe het gedaan wordt. Vraag hem/haar het hemd van het lijf. Daar leer je van. Je kunt bijvoorbeeld het laatste bezoek aan die persoon zo indelen dat jij degene bent die knipt en dat hij/zij met jou meekijkt of je het goed doet.

Je hebt wel een hele verantwoording voor je vogel he, tijdens het wieken.  ;)

Pascal

Tommy

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: juli 25, 2005, 23:19:45 pm »
Ik knip de veren wel gewoon tijdens de groei bij. :CENS En ik weet dat vele anderen dat ook doen...soort bijpunten ;D Voorkomt ook nog breken van de nieuwe veren. Volgens mij knip je wel ERG kort als dat mis moet gaan toch? ???

Maar ik ben het er wel mee eens dat je anders een ervaren persoon moet vragen...of knip kleine stukjes per keer. Te veel weghalen is ook niet nodig. 2 Buitenste pennen knip ik trouwens ook ;)