Auteur Topic: verlies van gekortwiekte veren  (gelezen 6192 keer)

Reina

• Gast
Re: verlies van gekortwiekte veren
« Reactie #30 Gepost op: juli 26, 2005, 09:20:36 am »
hier heb ik nog geen ervaren iemand gevonden die kortwiekt, ik vind alleen personen die alleen aan 1 kant wiekt en de 2 voorste pennen laten zitten,  bij de vorige die jojo gewiekt heeft ga ik ook niet meer terug, die heeft het totaal niet goed gedaan >:(
dus die vertrouw ik niet meer.
Ik weet wel dat je niet verder mag knippen tot de dekveren.
maar nog ff een vraagje, hoe kun je zien dat een gedeelte doorbloed is?
en hoelang duurt het voor dat er weer nieuwe veren aangegroeit zijn?

Cosch

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: juli 26, 2005, 09:27:54 am »

Reina

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: juli 26, 2005, 09:37:28 am »
toen bij die man heb ik zelf niet gekeken,vond het allemaal maar eng, ze krijsde ook erg hard, en daar kon ik niet zo goed tegen. en om haar verder niet te laten merken dat ik bang was heb ik niet gekeken. wat erg dom was achteraf. :-[
Ik weet wel hoeveel veren je mag knippen dat zijn de eerst 7 a 10 veren, maar het gaat er mij om, van wanneer zie je of een veer volgroeid is en hoe kun je zien waar het doorbloed is.
Uit de vorige ervaring wil ik het liever zelf doen, maar dan moet ik wil eerst wat goeie informatie hebben om het te doen. want ik ga natuurlijk niet zelf aan modderen als ik niet weet hoe ik het moet doen. vandaar al die vragen.

Cosch

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: juli 26, 2005, 09:45:15 am »
Je maakt het moeilijker dan dat het is.
Als er een veer doorgroeit knip je die af op de zelfde hoogte als de andere afgeknipte veren. Je knipt gewoon elke veer die gegroeid is. Je wacht alleen even totdat hij uitgegroeid is. Dat kun je ongeveer wel inschatten aan de positie in de vleugel. Mocht je per ongeluk te vroeg knippen dan zul je zien dat het geknipte stukje doorgroeid en kun je die later alsnog bijknippen. Het stuk wat de dierenwinkel geknipt heeft en wat dus eigenlijk niet had gemoeten laat je gewoon zitten!
Als je de veer laat groeien hoef je niet bang te zijn dat je knipt in het doorbloedde gedeelte!

Gr Corina

Reina

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: juli 26, 2005, 09:50:43 am »
die man heeft de eerste 2 pennen niet geknipt maar mag ik die nu wel knippen dan, dan kan ik even uit proberen hoe het gaat.

Cosch

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: juli 26, 2005, 10:15:01 am »
Ja. Die kun je knippen op dezelfde hoogte als de veren erna!

Gr Corina

Reina

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: juli 26, 2005, 10:17:02 am »
Ik heb net de 2 buitenste veren ook geknipt, het ging wel gepaart met krijsen en bijten, maar het is mij gelukt ;) heb haar gewoon op mijn schoot gezet met haar kopje naar mij toe en een handoek over haar kopje ( want ze begon te bijten ) en zo heb ik dus die 2 buitenste geknipt. ik moet zeggen dat het er zo veel beterder uit ziet. :thumbsup:

Cosch

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: juli 26, 2005, 10:38:10 am »
Toppie! Goed gedaan!  :thumbsup:
Coco vind het ook nog steeds een ramp als ik zijn vleugels uitvouw. Maar als je het snel doet is het voorbij voordat ze er erg in heeft!
Op zo'n manier krijg je er zelf handigheid in en ook meer vertrouwen dat het wel goed gaat!

Gr Corina

Reina

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: juli 26, 2005, 10:41:53 am »
Toen ik klaar was, gaf het mij een goed gevoel, ik was echt trots op mij zelf dat ik het toch maar gedaan heb.
vanaf nu ga ik het zelf ook bijhouden, als een veer langer is dan die andere veren dan knip ik het gewoon weer bij.
heb nu een goed gevoel over ;) en nu hoeft er ook geen vreemde aan haar vleugels te zitten. :thumbsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #39 Gepost op: juli 26, 2005, 10:49:23 am »
 :thumbsup:

Cosch

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: juli 26, 2005, 10:52:37 am »
En een veer groeit best hard hoor. Dus je kunt best even wachten todat hij uitgegroeid is, anders blijf je aan de gang natuurlijk! Dan moet je elke dag knippen!  ;)

Goed gedaan joh!  :thumbsup:

Gr Corina

Reina

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: juli 26, 2005, 10:58:50 am »
Ik dacht eerst dat een veer moet uitvallen en dat er dan een nieuwe veer zou aan groeien.

Cosch

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: juli 26, 2005, 11:08:05 am »
Dat is ook zo! Maar nu is ze vast in de rui en dan gaat het wat sneller! Het wisselen. Vallen wat meer veren uit en groeien er dus ook weer wat meer! Maar straks in de winter zal het vast wat minder zijn! Zul je ook niet zo vaak hoeven te knippen!

Gr Corina

Reina

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: juli 26, 2005, 11:08:30 am »
hieronder zie je een foto waar ik  net de eerste 2 pennen heb geknipt.

Cosch

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: juli 26, 2005, 12:46:14 pm »
Ja en als dan straks die dekveren in de rui zijn geweest, vallen die heel mooi over de eerste 7 a 10 slagpennen. Tot aan de rode staart ongeveer. En dan heb je een mooi gekortwiekt grijsje!

Gr Corina