Auteur Topic: Grasparkieten kweken.  (gelezen 5227 keer)

dylantjuh

• Gast
Grasparkieten kweken.
« Gepost op: juli 23, 2005, 16:41:49 pm »
de eerste regels zijn

Is het werkelijk een paartje?

Als u wilt kweken, moet u er wel zeker van zijn, dat u werkelijk een paartje heeft, dus een mannetje als de neusdoppen boven de snavel blauw zijn. Bij een lutino, albino, geelmasker ino,recessief bonte en een bruinvogel is de neusdop rose met een blauwe waas. U heeft zeker een popje als de neusdop hoornkleurig tot bruin zijn.

Kunnen ze goed met elkaar overweg?

Als u een paartje heeft,  dat met elkaar zit te kroelen en bij elkaar het kopje krabbelt, dan zult u vast en zeker op een dag ook constateren, dat die twee voorbereidingen treffen voor een bruiloft. Dat duurt wel een tijdje, want bij grasparkieten is het niet liefde op het eerste gezicht.
Het is niet goed om bij het paartje een tweede popje te zetten. Popjes rivaliseren om de gunsten van het ene mannetje en zullen elkaar tot bloedens toe bestrijden, als ze niet de kans krijgen zich voor elkaar te verstoppen.

Het leven verandert

In het begin zullen de parkieten niet veel aandacht geven aan het nesthokje. Maar het popje heeft een vermoeden waarvoor het dient. Aarzelend gaat ze er toch op af om door het invlieggat naar binnen te kijken. Al gauw durft ze dan eventjes naar binnen te gaan. Vervolgens gaat ze aan het werk om de nestkuil met haar snavel wat uit te diepen.
Per dag blijft ze langer in de kast, laat zich ook door het mannetje voeren, maar laat hem normaal gesproken nog niet in het nestkastje komen.

Het eerste ei

Ongeveer na 8 dagen na de paring legt het popje haar eerste ei. De uitwerpselen worden papperig en de hoopjes worden veel groter. De neusdoppen worden lichter en platter. Zonder nestkastje wordt er meestal niet meer naar het ei omgekeken.

Het broeden begint

Heeft ze echter haar eerste ei gelegd, dan zal ze niet zo vaak meer het nestkastje verlaten, want dan begint ze gelijk met broeden. Om de andere dag legt ze een ei, tot het legsel uit 3 tot 5 eieren bestaat, zelden meer. In de volgorde waarin ze gelegd zijn komen later de eieren uit.
Het ei weegt 2 gram, precies evenveel als het jong dat uit het ei komt. Het popje verlaat de nestkast maar 3 of 4 keer per dag, om haar uitwerpselen kwijt te raken, en laat haar door het mannetje voeren.

Belangrijk voor de broedperiode

-         Het popje wil haar partner in de buurt van het nesthokje horen. Onrust lawaai of andere storingen kunnen er , met name de eerste dagen, toe leiden, dat het leggen wordt afgebroken.
-         Zit ze echter eenmaal vast te broeden, dan mag je ook af en toe kijken.
-         Na ongeveer 10 dagen kan je de eieren controleren. U houdt de eieren tegen het licht; bevruchte eieren zijn een beetje blauw-achtig en veel donkerder dan onbevruchte eieren.
-         Als de jongen uit het ei zijn, moet het dagelijks gecontroleerd worden, want het kan gebeuren dat

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • Caique freak
Re: Grasparkieten kweken.
« Reactie #1 Gepost op: juli 24, 2005, 17:09:35 pm »
hey.

Buitenvolliere:
Het staat hier wel leuk en aardig maar wat kan mijn probleem dan zijn.
Ik heb in onze volliere 7 grasparkieten. (waren er 8)
Er zitten zeker nu 2 koppeltjes in.
Een licht grijze pop met licht groene man.
Een donkerblauwe pop met licht groene man.
Deze 2 popjes zitten steeds voor een broedblok.
Ze hebben zelf alles al aangepast.
De mannetjes zitten er voor als het popje er in zit.
Steken soms hun kopje naar binnen om te kijken of alles goed is.
Maar verder gebeurt er wijnig.

Binnenvolliere:
Binnen hebben we ook een koppeltje zitten.
Groene pop met blauwe man.
Ze zitten veel in het broedblok.
popje wil alleen niet dat het mannetje ervoor komt zitten als zij erin zit.
popje geeft mannetje vaak te eten en omgekeerd ook.

boven op zolder heb ik ok een koppeltje zitten.
Dit in een broedkooi.
Als ik boven kom schiet het manetje vaak het nestblok in.
popje heeft wel dunne ontlasting en zit veel aan sepia.
heb binnen een week al nieuwe moeten kopen.(zo snel ging het daar.)
popje heeft wel steeds meer intresse in broedblok.

wat kan mijn probleem zijn.
vogels zijn nu allemaal ongeveer 1,5 jaar oud.
wat kan ik hier aan verandere om toch jonge te krijgen?
of is er geen oplossing voor.

gr kilian

dylantjuh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 24, 2005, 18:22:21 pm »
Der is geen oplossing voor.
De grasjes maken zelf uit wanneer ze gaan paren, en je kan ze op geen enkele manier dwingen om te paren.
Het moet dus vanzelf gaan, afwachten dus.
Veel suc6 hoop dat het ooit nog is iets wordt.

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #3 Gepost op: augustus 01, 2005, 23:50:18 pm »
help  :CENS :CENS

ik heb een vraag

waar kan iemnd me vertellen of er iets bestaat over pastel witvleugel viloet  kleurslag

ik hoop van wel .

het komt uit een opaline viloet pop x witvleugel voilet

hoe moet het pastel er uit zien , ik kan er weinig over vinden , of is het gezoom of is het spangle , maar wat is het er zit heel weinig tot nix op de vleugel tegen het witte

wie kan mij uity de brand helpen

kan iemand me ook uit leggen wat gezoom en spangle is

dank je wel groetjes rolf

Dilemmy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 05, 2005, 17:19:30 pm »
Hi,

De kleurslagen die jij hebt vindt je bijna nergens op het internet. Het lijkt wel of er met deze kleurslag niet geshowd wordt. Tenminste in de omschrijving van de parkiet worden deze kleurslagen niet genoemd en er zijn toch een hoop kwekers die in deze kleurslagen kweken.
Waarom dit zo is dat weet ik ook niet :(

Ik voeg een plaatje bij van een pastel kleurslag welke pastel het is weet ik ook niet. Je kan ook hier kijken en dan klikken op knopje grasparkieten. Daar staan nog meer parkieten die niet genoemd worden in de standaard waaronder een violetblauwe man.

Dit is de beloofde foto:

Hopelijk heb je hier wat aan.
Groeten Cinnemon

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2005, 18:44:37 pm »
Hi,

De kleurslagen die jij hebt vindt je bijna nergens op het internet. Het lijkt wel of er met deze kleurslag niet geshowd wordt. Tenminste in de omschrijving van de parkiet worden deze kleurslagen niet genoemd en er zijn toch een hoop kwekers die in deze kleurslagen kweken.
Waarom dit zo is dat weet ik ook niet :(

Ik voeg een plaatje bij van een pastel kleurslag welke pastel het is weet ik ook niet. Je kan ook hier kijken en dan klikken op knopje grasparkieten. Daar staan nog meer parkieten die niet genoemd worden in de standaard waaronder een violetblauwe man.

Dit is de beloofde foto:

Hopelijk heb je hier wat aan.
Groeten Cinnemon

hallo

ik ben er er wat voor kleurslag het is , het is een grijsvleugel hemelsblauw wat ik kan zien 

groetjes the wolf

Dilemmy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 10, 2005, 14:05:04 pm »
Het parkietje van de foto is geen grijsvleugel, want dan zou hij grijze vleugels moeten hebben.
Heb er namelijk zo eentje wel gehad een popje was dat.
Deze man heeft creme vleugels met grijze tekening dus toch echt een pastel. Zal een keer een betere foto op zetten, want ik vind zelf de foto wazig. En aangezien het ook nog een toverbal is; hij wordt namelijk groenig. Misschien dat ik dat zelfs in een aparte topic zet.

Groeten Cinnemon

dylantjuh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 10, 2005, 14:07:18 pm »
Is die van mij wel een grijsvleugel?
Die nieuwe die ik heb...

Dilemmy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 10, 2005, 14:28:20 pm »
Zover ik op de foto kon zien is het een hemelsblauw pastel... ben er niet helemaal zeker van.  ???
Ik kan natuurlijk de plank ook volledig misslaan hiermee, maar om eerlijk te zijn heb ik me er nooit echt in verdiept, moet dit zeker wel een keer gaan doen.

Dit is een groene grijsvleugel:

Groeten Cinnemon

dylantjuh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 10, 2005, 14:35:38 pm »
nee hij is niet zo grijs ::P

Dilemmy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 10, 2005, 14:39:06 pm »
wat moet het volgens jouw dan zijn????

dylantjuh

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 10, 2005, 14:40:54 pm »
Mijn parkiet?

Dilemmy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 10, 2005, 14:41:29 pm »
De vogels op de foto; die volgens mij een groene grijsvleugel is.

dylantjuh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 10, 2005, 14:44:59 pm »
poeh, dunno allleen de punten zijn grijs of is dat bij elke grijsvleugel?

Dilemmy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 10, 2005, 14:50:25 pm »
Volgens mij hoort alleen de pennen van de vleugels grijs te zijn gevolgd door een tekening in het grijs over het hele lichaam.