Auteur Topic: nu al eitjes?  (gelezen 10433 keer)

miekje

• Gast
nu al eitjes?
« Gepost op: juli 26, 2005, 12:06:37 pm »
Bij mijn vriend in de voliere zitten twee zebravinken.
Dat zijn jongen van het begin van dit jaar.
Maar ze hebben nu al een eigen nestje met eitjes.
Is dit niet te vroeg?  ???
Ze lijken me nog zo jong om nu al eitjes te hebben  :CENS

Groetjes Marieke

Kimz

• Gast
Re: nu al eitjes?
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2005, 12:47:53 pm »
Tja :CENS ik moet zeggen dat de zebravinkjes bij mijn opa ook al vroeg aan het leggen waren. Ook zo metteen op een nieuwe plaats. Maar weet je wel of de eitjes bij je vriend bevrucht zijn? Dat zou inderdaad wel vroeg zijn lijkt me.
Groetjes, Kim.

miekje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 26, 2005, 12:51:37 pm »
het vorige nestje hebben ze in de steek gelaten, en die hebben de diamantduifjes eruit gegooid om hun nestje erin te maken...
maar ze zijn nu bezig een nieuw nestje te maken, ze vliegen af en aan!

Kimz

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 26, 2005, 12:56:48 pm »
Aha :CENS tja ik weet eigenlijk niet zoveel van zebravinkjes, alleen dat ze nogal actief zijn in eitjes leggen :)

languuuhh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 26, 2005, 16:20:54 pm »
ik weet het niet het is wel vroeg maar wij hadden jongen van nov. vorig jaar en die hebben nu al 2 jongen groot gebracht dus ik weet nie ik denk dat het wel kan

Boeffie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 26, 2005, 23:56:00 pm »
Normaliter duurt het tot ong de 8e maand, dus dat zal wel gaan.  Of ze bevrucht zijn moet je nog maar afwachten. persoonlijk vind ik dat een vogel, in dit geval de zebra, minimaal een jaar moet zijn.

Ingmar

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 27, 2005, 08:01:18 am »
Zeebravinken planten zich al zeer snel voort, ze zijn vruchtbaar vabnaf een maand of 6, maar het is beter te wachten totdat ze minimaal 1 jaar oud zijn. Het beste kun je dus of de nestkasten verwijderen of de jonge vogels mannen en poppen scheiden.

miekje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 27, 2005, 10:52:51 am »
oke is goed.
De nestkasten verwijderen zal wel moeilijk gaan, want ze zitten samen met diamantduifjes, peruduifjes en kanaries in een grote voliere. Dus dan wordt het toch ze scheiden of de eieren verwijderen.
Maar nu heb ik nog een vraagje: waarom is het beter om te wachten tot ze 1 jaar zijn? Is dat omdat ze dan goed volgroeid zijn?

gleisbird

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 27, 2005, 11:39:55 am »
oke is goed.
De nestkasten verwijderen zal wel moeilijk gaan, want ze zitten samen met diamantduifjes, peruduifjes en kanaries in een grote voliere. Dus dan wordt het toch ze scheiden of de eieren verwijderen.
Maar nu heb ik nog een vraagje: waarom is het beter om te wachten tot ze 1 jaar zijn? Is dat omdat ze dan goed volgroeid zijn?

je geeft inderdaat zelf het antwoordt
gr herman

miekje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 27, 2005, 11:41:36 am »
je geeft inderdaat zelf het antwoordt
haha  ;D
ok

mario34

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 27, 2005, 23:20:49 pm »
In het wild is de gemiddelde leeftijd van een zebravink 45 dagen ( Ja u leest goed) en worden de taaiste overlevers zowat 1 jaar. Een vrij korte levenstijd dus. Zebravinken zijn dan ook extreem snel vruchtbaar na zowat 45 dagen zijn de jonge mannen reeds broedrijp de jonge poppen na zowat 60 dagen. Een ander teken van korte levenstijd zijn het relatief groot aantal jongen dat deze vogels hebben. Zebravinken zijn niet zoals de inheemse vogels afhankelijk van de lengte van de dagen om tot kweken over te gaan maar van een periode met neerslag (regen) Als er regens vallen gaan de zebravinken zwermen uit elkaar en maken de paren een nest bij het uitkomen der jongen is er jong groen beschikbaar om de jongen groot te brengen. In gevangenschap is de gemiddelde leeftijd 4

miekje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 28, 2005, 12:18:37 pm »
H

Kimz

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 28, 2005, 12:28:10 pm »
Inderdaad interesant. Ja mijn parkietjes leggen nu ook eitjes bij de vleet zeg!
Groetjes, Kim.

jeroen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 28, 2005, 15:28:20 pm »
In het wild is de gemiddelde leeftijd van een zebravink 45 dagen ( Ja u leest goed) en worden de taaiste overlevers zowat 1 jaar. Een vrij korte levenstijd dus. Zebravinken zijn dan ook extreem snel vruchtbaar na zowat 45 dagen zijn de jonge mannen reeds broedrijp de jonge poppen na zowat 60 dagen. Een ander teken van korte levenstijd zijn het relatief groot aantal jongen dat deze vogels hebben. Zebravinken zijn niet zoals de inheemse vogels afhankelijk van de lengte van de dagen om tot kweken over te gaan maar van een periode met neerslag (regen) Als er regens vallen gaan de zebravinken zwermen uit elkaar en maken de paren een nest bij het uitkomen der jongen is er jong groen beschikbaar om de jongen groot te brengen. In gevangenschap is de gemiddelde leeftijd 4

mario34

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 29, 2005, 12:12:42 pm »
het verschil zit hem in dat ze in het wild zeer veel vijanden hebben die wel een zebraatje lusten plus dat het eten er in het droge seizoen er niet voor het rapen liggen tegenover in gevangenschap ze geen vijanden hebben en eten bij de vleet
ik ken zelf kwekers die in de rustperiode de zebravinken zelf maar 10 minuten per dag kans krijgen om te drinken
en dan tijdens de kweekperiode krijgen ze volop drinken
waarom vraag je je af
simpel in het wild moeten ze in het droge seizoen ook kilometers vliegen om te drinken en dan weer kilometers terug
terwijl ze in het regenseizoen drinken in voorraad hebben
blijkbaar moet dit goed zijn om al de vogels broedrijp te krijgen
maar ikzelf werk zo niet hoor vind het te erg voor de vogels