Auteur Topic: Wit  (gelezen 2236 keer)

Riboet

• Gast
Wit
« Gepost op: juli 26, 2005, 19:53:00 pm »
Ik had al een vermoeden, maar vandaag kon ik het goed zien omdat het betreffende jong nu vooraan zat. Het jongste gaaitje van Pappa- en Mammagaai heeft witte nagels. Ook de bovenkant van de snavel is lichter gekleurd (als een Timneh haha). Broertje heeft het een beetje maar zijn nagels zijn volgens mij gewoon donker (ik heb het idee dat het nestje 2 vrouwtjes en 1 man gaat tellen).

Het kan volgens mij geen calciumgebrek zijn, omdat dat zich bij zulke jonge vogels eerder zal uiten in fouten in de skeletbouw. Op vogelarena zijn  ze erover uit dat het toch een vorm van pigmentverlies is. Ik heb nog gedacht aan voedselfouten, maar het gekke is juist dat het broedkoppel eigenlijk nog beter te eten krijgt dan met het nestje van Favo, Middel en Schreeuwlelijk. Het dieet bestaat uit zaadmengsel met eikrachtvoer (Orlux), Nutribird pellets (de gekleurde variant) en een mix van groente en fruit, maar die  vinden ze niet zo lekker. Alleen paprika, appel en komkommer zijn favoriet. Desondanks bied ik ze toch ook brocolli en andere groente aan. Ze pakken de mix echter pas als de pellets en het zaad met het eivoer op zijn. Eens in de twee dagen komt er een mespuntje vitamine over het eikrachtvoer en het zaadmengsel en periodiek (dit wisselt een beetje) een mespunt mix van oestergrit en maagkiezel door het zaadmengsel.
De ouders eten veel (ik denk wel drie tot vier keer meer dan wanneer ze geen jongen hebben) en de jongen zijn krachtig en goed vol. Ik heb net tegen Leo gezegd dat als het jong met de witte nagels ook nog een witte staart krijgt dat ie dan nooit weg zal gaan, haha.

Maar eh... kan iemand nog iets zinnigs zeggen over de kleur van de nagels en het snaveltje?

Groeten,

Barbara
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2005, 19:55:03 pm door Riboet »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Wit
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2005, 19:57:12 pm »
Ik heb geen flauw idee.. Je ziet in de natuur toch ook wel eens van die vogels met wit.. Hoe noemen ze dat ook alweer? Je ziet bijvoorbeeld zwartwitte kauwen, scholekster etc.
Ik moet zeggen, dat als het geen tekort aan iets is (watik me nauwelijks voor kan stellen), ik het wel geinig vind..  :)

Edjuh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 26, 2005, 19:59:07 pm »
Als ze geen tekorten zijn kan het op bont duiden of op een genetische afwijking.

Heeft 1 van de ouders misschien ook een witte nagel of iets anders wat anders is?

Groeten Ed

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 26, 2005, 20:13:41 pm »
Je ziet in de natuur toch ook wel eens van die vogels met wit.. Hoe noemen ze dat ook alweer? Je ziet bijvoorbeeld zwartwitte kauwen, scholekster etc.

Die zwartwitte kauwen, kraaien en dergelijke, zijn een gevolg van slechte voeding (vuilnisbakken leegvreten, patat friet etc.., te eenzijdig voer). Tenminste dat zegt het vogelasiel hier ook.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: juli 26, 2005, 20:27:23 pm »
Aalscholvers hebben het soms ook, die eten vast niet uit vuilnisbakken..
 ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 26, 2005, 20:29:27 pm »
Als ze geen tekorten zijn kan het op bont duiden of op een genetische afwijking.

Heeft 1 van de ouders misschien ook een witte nagel of iets anders wat anders is?

Groeten Ed

Nee, niet dat me is opgevallen, zeker van Pappagaai niet. Mammagaai laat zich moeilijk bekijken en meestal zijn haar tenen verborgen in het nestmateriaal, ze laat zich in de buitenvlucht moeilijk benaderen, maar ik zal mijn aandacht er eens op richten.
.
Ik kan trouwens nog niets zeggen over het verenkleed van het jong, want dat is nog niet zo ver ontwikkeld (ziet in ieder geval lichtgrijs en het oog ziet ook niet rood, dus ik heb niet met een albino te maken denk ik. Broer en zus (tenminste dat denk ik dus hihi) krijgen in ieder geval wel een rode staart.

Riboet

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 26, 2005, 20:31:38 pm »
Aalscholvers hebben het soms ook, die eten vast niet uit vuilnisbakken..
 ;)

Hmm, maar meeuwen hebben er weer heel veel en die doen het wel whahaha, grapje. Toch een vorm van pigmentverlies dan denk ik.

De eerste vorm van domesticatie van wilde dieren is trouwens vaak ook een bontverschijning. Zou de grijze roodstaart dan uiteindelijk toch een ECHT huisdier worden  ;)...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: juli 26, 2005, 20:39:02 pm »
Wie weet... ! ;D

Riboet

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 27, 2005, 19:30:41 pm »
Even verder gegoogled op de witte nagels bij een grijze. Het komt volgens mij toch vrij vaak voor. Ik vond nogal wat sites waarop weggevlogen grijze roodstaarten vermeld stonden en er waren er opvallend veel waarbij als kenmerk een wit of gedeeltelijk wit nageltje werd aangegeven.

Een site vermeldde dat het een genetisch kenmerk was wat waarschijnlijk voor de bontheid in grijzen verantwoordelijk gehouden kon worden. De staartveren van het jonkie komen nog niet echt door dus ik weet niet of het gaaitje nog meer bontheid gaat vertonen.

Ik neem trouwens terug dat ik denk dat het twee vrouwtjes en 1 man zijn. Ik gok nu op 2 mannen en 1 vrouwtje waarbij het grijsje met de witte nagels het vrouwtje zal zijn.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: juli 27, 2005, 20:33:16 pm »
Haha, en dat baseer je op... ? ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 27, 2005, 21:18:05 pm »
De kleur  ;) van de dekveren van de vleugels. Het vogeltje met de witte nagels is net zo licht als Favo toen was en de andere twee zijn donkerder, net als Middel en Schreeuwlelijk. Oke, ik heb van Middel en Favo nog geen dna onderzoekje gehad, maar de karakters, de bouw van de vogels dan kan het niet anders zijn dan man en vrouw.

Het grootste verschil tussen Pappagaai en Mammagaai is ook de kleur. Mammagaai is lichtgrijs, Pappagaai is mooi donker.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: juli 28, 2005, 09:59:00 am »
Ok

senna

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 30, 2005, 23:09:06 pm »
het komt idd meer voor, witte nagels bij grijsjes, en voor zover ik weet is als je goed voert er helemaal niets aan de hand. Het kan een teken zijn voor slechte voeding maar het hoeft niet pers

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: augustus 01, 2005, 16:02:20 pm »
Het gaat toch wel heel vaak op, dat lichtgrijze voor een popje en het donkere voor een mannetje..  ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 01, 2005, 17:09:25 pm »
Ja en je kan het al snel zien, dat kleurverschil. Kijk, dit is een foto van het drietal op 31 juli:

De voorste (volgens mij het tweede jong) is duidelijk anders gekleurd dan de achterste (de eerste). Overigens zijn Middel en Favo aan het wisselen van verenkleed en het verenkleed van Middel wordt nu een stuk donkerder, blauwer ook. Dat van Favo wordt ook iets intenser maar het verschil is heel duidelijk. Zelfs tussen Middel en de volwassen Riboet.

En het zoeken naar de oorzaak met de witte nageltjes heb ik maar opgegeven. Het broedkoppel krijgt echt gevarieerd te eten en volgens mij ook veel beter nog  dan bij de vorige eigenaar (en alles wordt ook opgegeten, want je kan wel gevarieerdheid aanbieden maar dan moet het wel gegeten worden) dus ik weet het niet meer. Ik denk dat het wel verstandig is dat ik ze de jongen zelf laat grootbrengen, zodat ze misschien deze winter gewoon overslaan en dat er tussen de nestjes dus wat meer dan een half jaar tijd komt te zitten. Want de vorige eigenaar zei ooit eens tegen mij: het zijn  net kippen! maar ik begrijp nu wel waarom ie dat zo zei.