Ik had al een vermoeden, maar vandaag kon ik het goed zien omdat het betreffende jong nu vooraan zat. Het jongste gaaitje van Pappa- en Mammagaai heeft witte nagels. Ook de bovenkant van de snavel is lichter gekleurd (als een Timneh haha). Broertje heeft het een beetje maar zijn nagels zijn volgens mij gewoon donker (ik heb het idee dat het nestje 2 vrouwtjes en 1 man gaat tellen).
Het kan volgens mij geen calciumgebrek zijn, omdat dat zich bij zulke jonge vogels eerder zal uiten in fouten in de skeletbouw. Op vogelarena zijn ze erover uit dat het toch een vorm van pigmentverlies is. Ik heb nog gedacht aan voedselfouten, maar het gekke is juist dat het broedkoppel eigenlijk nog beter te eten krijgt dan met het nestje van Favo, Middel en Schreeuwlelijk. Het dieet bestaat uit zaadmengsel met eikrachtvoer (Orlux), Nutribird pellets (de gekleurde variant) en een mix van groente en fruit, maar die vinden ze niet zo lekker. Alleen paprika, appel en komkommer zijn favoriet. Desondanks bied ik ze toch ook brocolli en andere groente aan. Ze pakken de mix echter pas als de pellets en het zaad met het eivoer op zijn. Eens in de twee dagen komt er een mespuntje vitamine over het eikrachtvoer en het zaadmengsel en periodiek (dit wisselt een beetje) een mespunt mix van oestergrit en maagkiezel door het zaadmengsel.
De ouders eten veel (ik denk wel drie tot vier keer meer dan wanneer ze geen jongen hebben) en de jongen zijn krachtig en goed vol. Ik heb net tegen Leo gezegd dat als het jong met de witte nagels ook nog een witte staart krijgt dat ie dan nooit weg zal gaan, haha.
Maar eh... kan iemand nog iets zinnigs zeggen over de kleur van de nagels en het snaveltje?
Groeten,
Barbara