Auteur Topic: op welke leeftijd kortwieken  (gelezen 2973 keer)

Koko

• Gast
op welke leeftijd kortwieken
« Gepost op: augustus 01, 2005, 10:09:27 am »
Hoi,

Op welke leeftijd kun je het beste kortwieken ?
De baby Amazone vloog spontaan gisteren door de woonkamer, geeft niet maar ze wil hem ook mee naar buiten nemen in de klimboom

Groetjes
Boudewijn

Riboet

• Gast
Re: op welke leeftijd kortwieken
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:41:58 am »
Ik laat een jonge vogel eerst goed vliegen. Met het vliegen worden namelijk de borstspieren goed ontwikkeld. De minimale leeftijd voor een grijsje ligt bij mij dus op 16 weken (uitvliegen 12 weken). Volgens mij verschillen een amazone en grijsje daarin niet zoveel, dus ik zou een minimale leeftijd van 16 weken aanhouden.

Koko

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 01, 2005, 21:53:22 pm »
oke alleen Riboet hier advies over, en de rest niet ?

In ieder geval bedankt

Boudewijn

Nanda

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 01, 2005, 21:54:35 pm »
volgens mij sluit de rest zich aan bij Riboet, ik wel in elk geval ;)

jaantje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 01, 2005, 21:57:41 pm »
Wij hebben een grijsje,we kochten haar met 16 weken en lieten haar kortwieken.
Het was in ons geval duidelijk te vroeg want ze kwam steeds verkeerd terecht op haar borstje.
Ik zou iniedergeval ervoor zorgen dat je vogel zijn borstspieren goed ontwikkeld :thumbsup:

Koko

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 02, 2005, 01:49:30 am »
oke bedankt voor alle advies, we zullen hem eerst laten rond vliegen.

Groetjes
Boudewijn

Nanda

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 02, 2005, 02:04:42 am »
 :thumbsup:

verma528

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 07, 2005, 22:57:09 pm »
Ik heb Minou met 3 maanden laten kortwieken
Hij vloog al met 10 weken door de woonkamer en alsmaar tegen de ramen van de woonkamer en mijn glazen kamerdeur. En ook alsmaar weer naar beneden gedonderd.
En ik kon niet meer met idee leven als veel latere leeftijd moest gebeuren

Yvette

alain

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 26, 2005, 20:10:13 pm »
ja vanaf 16 weken is het verantwoord om ze te kortwieken
en tegen een raam vliegen kan rampzalig zijn, blindheid komt vaak voor bij vogels die tegen een raam vliegen, in het slechtste geval hersenbloeding, met de dood tot gevolg
de onze zijn langs beide kant gekortwiekt, als ene kant gedaan was konden ze nog vliegen maar niet sturen en vlogen ze overal tegen aan, nu beide kanten gedaan zijn kunnen ze nog gecontroleerd en op een zachte manier landen, ondertussen leer ik ze op commando "vliegen" en anders moeten ze in de speelboom blijven, en eens de pennen terug zijn wordt het pas echt plezant :P

proppertje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 27, 2005, 16:45:14 pm »
nou de babyamezone proppertje wordt beslist niet gewiekt ,
hij is gek op vliegen nl .komt braaf als je hem roept  vliegt in huis keihard  en krijgt buiten een verblijf van ruim 10 meter ,ook nog te klein vind ik maar hij gaat ook gewoon mee met zijn tuigje om ,naar bos of gewoon wandelen met de honden .
in de eerste instantie dacht ik er ook over hem te kortwieken  maar nu ik zie hoeveel plezier hij in het vliegen heeft mag hij al zijn veren houden
groeten heleen en haar vliegende propper  :)
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2005, 16:48:57 pm door proppertje »

Padrino

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 29, 2005, 17:55:52 pm »
moet een gaaitje per see geknipt worden? Is het niet beter dat ie wat rond vliegt?

Wat ik me ook afvraag is, die grijsjes zijn vaak hartstikke aanhankelijk e.d. die vliegen toch niet zomaar weg als je ff de deur open hebt staan? Of zijn ze zo onbetrouwbaar?

Ronald

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 29, 2005, 17:59:22 pm »
Ga je er mee op stap, is het wel zo verstandig om hem te laten wieken of een tuigje om doen. Het MOET natuurlijk niet, maar wil jij als student het risico lopen dat er een paar honderd euro wegvliegt? Denk het niet toch ;)

Ronald.

Padrino

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 29, 2005, 19:15:34 pm »
haha ja als je er zo naar kijkt :) maar goed, ik zie liever niet dat mijn paar honderd euro wegvliegt, maar ja aan de andere kant, na een te heftige stapavond spoel ik ook enkele tientallen euro's door de wc  ;D

Maar het is dus niet dat als ze de blauwe lucht zien dat ze dan ook echt meteen wegzijn?

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #13 Gepost op: oktober 29, 2005, 20:50:24 pm »
haha ja als je er zo naar kijkt :) maar goed, ik zie liever niet dat mijn paar honderd euro wegvliegt, maar ja aan de andere kant, na een te heftige stapavond spoel ik ook enkele tientallen euro's door de wc  ;D

Maar het is dus niet dat als ze de blauwe lucht zien dat ze dan ook echt meteen wegzijn?

Met ons gaaitje was dit dus wel zo ze was jong en leerde vliegen we hadden niet in de gaten dat ze al zo goed kon vliegen we gingen verhuizen. Het eerste moment dat ze zag heeft ze genomen en weg was ze. Wel kwam ze de volgende morgen weer terug maar wil het nooit meer meemaken.
Heel de avond droevig buiten gezeten en geslapen met storm en noodweer

Padrino

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 29, 2005, 23:10:49 pm »
Oei, das een geluk bij ongeluk dan, toch weer het dierlijke instinct.
Hmm toch maar knippen dan. Moet dat per see bij de dierenarts gebeuren?