Auteur Topic: Witte vlekjes op de veren?  (gelezen 10600 keer)

Wickingh

• Gast
Re: Witte vlekjes op de veren?
« Reactie #105 Gepost op: april 06, 2006, 17:38:03 pm »
Hai Corina,

ik zou het ook in de voeding of misschien in verhouding van voeding zoeken.
Maar aangezien Barbara het zelfde fenomeen heeft als jij en geen Eco geeft , en ik het niet heb terwijl ze bij mij wel Ecobird krijgen ,is jouw theorie dat het aan Ecobird ligt niet logisch.

Je reageert helaas niet op mijn voorstel om eens wat minder pellets tegeven en daarnaast wat meer kwaliteitszaad.
Misschien dat Barbara kan aangeven hoe zij voert? Vrijwel uitsluitend pellets of ook een evenredig deel zaad?

mvg Frank

Riboet

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: april 06, 2006, 18:21:03 pm »
Fify fifty ongeveer. De pellets zijn groter en zwaarder dus als ik vier eetlepels zaad pak, dan krijgen ze in de andere bak 3 eetlepels pellets.
Als de gaaien deze maaltijd eerder op hebben dan ik gepland heb (ik voer meerdere keren op een dag) dan geef ik extra zaad bij.
De verhouding ligt hier dus ook wel 60:40 in het voordeel van het zaadmengsel (Witte Molen Premium Plus).

Ik reken hierbij even niet het groente/fruit mixje of parrot diner mee.

Cosch

• Gast
« Reactie #107 Gepost op: april 06, 2006, 18:56:49 pm »
Als ik zoveel zaad zou geven, leven ze alleen op zaad! En eten ze de pellet niet meer! maar zoals ik al zei: ik weet het niet!

Wickingh

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: april 06, 2006, 19:02:31 pm »
Ok Corina,

de laatste mogenlijkheid.

Kan het zijn dat je vogels gek zijn op Michael Jackson  en hem willen imiteren ???

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: april 06, 2006, 19:15:06 pm »
Ja ik denk het!

Riboet

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: april 06, 2006, 19:18:27 pm »
Als ik zoveel zaad zou geven, leven ze alleen op zaad! En eten ze de pellet niet meer! maar zoals ik al zei: ik weet het niet!

Ha, ja, maar ik ben uitgegaan van mijn eigen 4 huiskamergaaien bij die aantallen eetlepels voor de eerste maaltijd  ;).

Cheetah

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: april 07, 2006, 19:36:31 pm »
Beste Corina,

Ik geloof er in dat elke vogel anders reageert met het zelfde voer. Jodie en Dino doen het beiden goed met ecobird, alleen stinkt het bij Dino zo erg en is het zo papperig dat wij bij hem besloten hebben om weer Harissons te voeren.

Wat die witte vlekken betreft...
Jodie krijgt elke dag 60% eco, 30% zaad en 10% eivoer. Dit eet ze helemaal op. Daarnaast krijgt zij dagelijks wel een palmnoot en wat cedernoten. Ook eet ze zeker 2 x per week met de pot mee en krijgt zij soms dagelijk wel groente en fruit. De vogel is zelfs veel drukker dan mijn Amazone (van wie gesproken word, de drukste papegaaien te zijn).

Voedingsstoffen te kort? Ik denk het niet nee...

Zo lang de vogel het goed doet maakt ik mij geen zorgen. Witte vlekken of niet.

Cosch

• Gast
« Reactie #112 Gepost op: april 07, 2006, 19:44:34 pm »
Heee,

Ik maak me absoluut geen zorgen, maar vind het wel frappant!

Gr Corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: april 07, 2006, 20:09:01 pm »
Hai ,

Corina je moet doen wat je denkt dat zelf het beste is  :thumsup: ,

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: april 07, 2006, 20:22:09 pm door Wickingh »

Wickingh

• Gast
« Reactie #114 Gepost op: april 08, 2006, 19:32:06 pm »
Hallo,

ben vandaag bij een collegakweker op bezoek geweest en heb met hem het een an ander besproken.
Volgens hem zijn die witte vlekken het gevolg (van zon) gebleekte oude veren en het contrast met donkerdere nieuwe veren. Het lijkt mij een logische verklaring,

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #115 Gepost op: april 08, 2006, 19:33:56 pm »
Ok. Dank je wel!  :thumsup:
Ik zal het in de gaten houden als hij nieuwe veren krijgt!

Gr Corina

Cosch

• Gast
« Reactie #116 Gepost op: mei 07, 2006, 09:54:35 am »
Er is net een veer bij Coco uitgevallen met witte vlekjes!

Ik dacht: ik ga es vanalles proberen om te kijken of het er op een of andere manier wel uitgaat!
Ging eerst met mn vinger erover heen, er gebeurde niks. Dus ik dacht dat is dus geen stof.
Heb hem tegen het licht gehouden. Het zijn ook geen gaatjes!
Maar toen ben ik er even met met nagel over heen gegaan, vrij krachtig en toen ging het wel uit. Dus het zijn wel stofophopingen, lijkt het! Maar dan in de veer en niet aan de oppervlakte!

Ik heb die veer een poos onder de koude/lauwe kraan gehouden, kijken of het weg ging. maar het bleef gewoon zitten!
Onder gloeiend heet water, ging het er beter uit. Maar ja, dat zullen we maar niet doen!  ;D
Als er weer een uitvalt, dan laat ik er een beetje eucalyptus op los. Kijken of dat het stof weghaalt!

Gr Corina

Riboet

• Gast
« Reactie #117 Gepost op: mei 07, 2006, 10:21:59 am »
Ik zei toch ook al dat het er onder de microscoop ook uitziet als opgehoopt stof?

Wel zie ik het hier vaker bij de stressgaai Favo. Misschien dat een al dan niet tijdelijke stofwisselingsstoornis meespeelt?
Misschien zijn het toch oudere veren die wat ruwer zijn en waardoor het stof wat makkelijker blijft plakken. De babygaaien hier hebben er bijvoorbeeld geen last van  :CENS.

Cosch

• Gast
« Reactie #118 Gepost op: mei 07, 2006, 10:27:20 am »
Omdat het er met extra douchen niet af ging en ook niet als je er met je vingers overheen wrijf, leek het geen stof!
vandaar!

Riboet

• Gast
« Reactie #119 Gepost op: mei 07, 2006, 10:45:47 am »
Het was ook geen verwijt, hoor  ;) :)... Maar ik heb ook altijd gedacht dat het toch vooral stof moet zijn. Onder de microscoop zag het er namelijk niet uit als een verkleuring, want dan zou je de structuur van de veer hetzelfde moeten zien en dat was niet zo, het was echt net of er iets op lag (of zoals ik nu denk: aan vastzat).