Auteur Topic: Witte vlekjes op de veren?  (gelezen 10619 keer)

Cheetah

• Gast
Re: Witte vlekjes op de veren?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 21, 2005, 21:49:36 pm »
Als ik zie hoe mijn papegaaien op palmnoten afrennen....

Desnoods haal je een keer zijn voer op een ochtend weg en zet je in zijn voerbakje een paar palmnoten. Daar tussen zet je iets wat hij lekker vind, bijv. zonnepitten.

De kans is dan groot dat hij in de avond de noten al geproefd heeft of al opgegeten heeft!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #16 Gepost op: augustus 22, 2005, 08:41:08 am »
Lijken het net gaatjes? Kom je ook bruinige dwarsstrepen tegen op de rode veren?

Wat zou dat dan inhouden Barbara?  ;)

Ingmar

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: augustus 22, 2005, 09:17:08 am »
Voor zover ik het kan beoordelen kan het duiden op een kalk tekort. Je ziet dit ook wel bij mensen die een kalktekort hebben, deze krijgen van die witte plekjes op hun nagels. De opbouw van veren is ongeveer te vergelijken met de nagel, vandaar die witte vlekjes.

Cosch

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 22, 2005, 13:01:27 pm »
Aha, kalk tekort?
Dat zou dan betekenen dat de kalk in de harrisons toch niet voldoende is.
Ik was al 1 keer in de week een beetje kalk door het water aan het doen!
Dat kan ik dus beter maar even blijven volhouden?

Gr Corina

Ingmar

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: augustus 22, 2005, 13:19:48 pm »
ik zou het gewoon eens uitproberen inderdaad.

Ook kun je even op de verpakking kijken of er tussen de verschillende soorten en groot verschil is tuussen de kalk toevoegingen

Cosch

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: augustus 22, 2005, 13:45:45 pm »
Op de verpakking van de kalk bedoel je toch?
Ok, ik ga het eens uitproberen! Dank je wel!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #21 Gepost op: augustus 22, 2005, 14:06:05 pm »
Ik vind dat nou weer zo raar h

Cosch

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: augustus 22, 2005, 14:28:47 pm »
Ja, dat kan ik doen. Ik ben alleen niet van plan een telefonisch consult te betalen.  ;D  Ik zal vandaag of morgen bellen.
Dan weten we hoe het zit!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #23 Gepost op: augustus 22, 2005, 14:33:27 pm »
Telefonisch consult lijkt me onzin.. 't Is toch gewoon een vraag over het voer: of er geen kalktekort kan ontstaan door High potency? ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: augustus 22, 2005, 14:58:55 pm »
Wat zou dat dan inhouden Barbara?  ;)

Een infectie met veerluis of schachtmijt. De laatste vreet de veer dan al aan als ie nog in de schacht zit. Je kan er dus ook misvormde veren door krijgen. Die bruine dwarsstreep op de rode veren is daar ook en voorbeeldje van: de opgerolde veer is beschadigd door vraat en als ie dan uitgroeit en dus uitvouwt zie je de beschadiging als een bruine (want dunner dan de rode omgeving ernaast) streep. Een kleine besmetting met veerluis (in tegenstelling tot veel internetberichten kun je veerluis dus niet altijd zien met het blote oog, er zijn honderden soorten, sommige zelfs vogelspecifiek!) wordt door de vogel zelf wel aangepakt. Een zware besmetting levert gehavende veren op.

Voorbeeldjes van een door veerluis aangetaste veer (van internet geplukt:

Behoorlijk aangetaste veren zien er uit alsof ze al 100 jaar oud zijn ofzo, zwaar verweerd, bijna kaal aan tot aan de middenschacht, vooral aan de uiteinden. Komt denk ik dan niet alleen door de parasiet maar ook door het verweer ertegen van de vogel zelf.

Maar een simpel gaatje in de veer kan dus ook duiden op een parasietje.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #25 Gepost op: augustus 22, 2005, 15:08:10 pm »
Ja, je ziet echt gaatjes.. Goed om te weten hoe het er uit ziet! Hoe behandelen ze dit? ???

Cosch

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: augustus 22, 2005, 15:14:17 pm »
Nou , ik heb gelijk maar ff gebeld. En kalk tekort kan het niet zijn. Dan waren er andere symptonen. Heb trouwens niet gevraagd welke. Stom.
Maar in de Harrisons zit alles wat een Grijze Roodstaart nodig heeft. Dus absoluut niet bijvoeren want dat is niet nodig! Geen kalk, geen vitamine. Als ik het niet vertrouwde, wat niet zo is, kon ik een veer opsturen. Dan konden ze het nakijken.

Nou ja, dan weet ik ook echt niet wat het zou kunnen zijn. Misschien nog een tekort van toen hij nutribird at!
 ???

Gr Corina

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #27 Gepost op: augustus 22, 2005, 15:19:05 pm »
Corina,

Japie heeft juist door de NB een betere verenpak gekregen. Hij had eerst ook van die witte vlekken op vooral de slagpennen zitten.

Sinds hij die in de rui is verloren en er nieuwe voor terug zijn gekomen ziet dit er een stuk beter uit.

pascal

Cosch

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: augustus 22, 2005, 15:22:15 pm »
Ik denk namelijk ook dat het 'oude' veren zijn.
En als daarvoor nieuwe komen, dat dan de witte vlekjes weg zijn!

Maar ben erg nieuwsgierig wat dat nou kan zijn!

Gr Corina

Riboet

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: augustus 22, 2005, 15:25:34 pm »
Ja, je ziet echt gaatjes.. Goed om te weten hoe het er uit ziet! Hoe behandelen ze dit? ???

Met een bestrijdingsmiddel dat ivermectine of permethrin bevat. Birdspray bijvoorbeeld of Antiparasiet van Bogena.
Ik heb ook een andere bestrijdingsmethode gelezen die gebruik maakt van een combinatie van spiritus, water en kamferspiritus en daarin de vogel onderdompelen (nee niet de kop natuurlijk).

Behandeling dient herhaald te worden, in verband met het uitkomen van de eieren van de parasieten en de omgeving moet je ook behandelen.