Auteur Topic: aanschaf grijze roodstaart  (gelezen 7319 keer)

Africangrey

• Gast
aanschaf grijze roodstaart
« Gepost op: augustus 18, 2005, 17:10:01 pm »
Hoi, allemaal
Over een tijdje wil ik graag een grijsje aanschaffen. Mijn eerste is  overleden aan (waarschijnlijk) KDS.
Ik heb informatie ingewonnen over deze ziekte en ik heb begrepen dat een half jaar wachten raadzaam is ivm besmettingsgevaar.
Nu heb ik een aantal vraagjes, hoop dat iemand antwoord heeft.
Weet iemand een goede kweker in Z-Holland?
Zijn er trouwens baby-grijzeroodstaarten in de winter?
Ik heb hier thuis nog een parkietje, kan die ook besmet zijn of drager zijn? Of komt die ziekte bij parkieten niet voor?
Bedankt
Groetjes Ineke

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
Re: aanschaf grijze roodstaart
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2005, 21:27:29 pm »
Ik weet niet of parkieten deze ziekte kunnen hebben.Het zal me niet verbazen als het wel zo is.KDS is nl heel besmettelijk.Als jij nu bij een andere vogelliefhebber binnen loopt kan je zijn hele verzameling besmetten.Pas goed op het is echt besmettelijk.Ik weet dat Corina(senna)iemand met raad en daad bijstaat die een vogel met KDS heeft.Als er eentje is die je meer kan vertellen dan is Corina het.
Je kan er meer over lezen op www.sennapapegaaien.nl

Rob

Africangrey

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 19, 2005, 09:11:00 am »
hoi Rob
Ik weet al veel over de ziekte, ben door een diep dal gegaan toen hij nog leefde.
Daarom ben ik nooit met andere vogels of vogelliefhebbers in aanraking geweest vanwege het besmettingsgevaar. Het is inmiddels 7 weken geleden en ik wil pas over 4 maanden een andere papegaai aanschaffen.
Zit Senna hier ook op het forum zodat ik wat vragen kan stellen, of parkieten het kunnen krijgen enzo?. Kan op de site niets vinden.
Wel goed van haar om iemand bij te staan ivm die vreselijke ziekte, het is erg moeilijk als je er alleen voor staat.
Hoop dat ze antwoord weet
Groetjes
Ineke

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2005, 11:12:29 am »
Senna zit hier ook op het forum ja! Ze zal wel reageren. We hebben hier trouwens nog iemand die een grijsje verloren heeft aan KDS en die later weer een nieuwe vogel heeft aangeschaft: Fujimo.  ;)

jb

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2005, 11:47:50 am »
Ook parkieten kunnen die ziekte hebben. Wel raken sommige soorten makkelijker besmet dan andere.

Cheetah

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 21, 2005, 12:49:53 pm »
Hoi AfricanGrey,

Ik weet precies hoe je je voelt, mijn eerste grijze is namelijk ook door KDS overleden. Had jij je vogel toevallig ook bij Dennis Papegaaien gekocht?'

Het is belangrijk om het eerste half jaar geen vogel te nemen. Je moet je huis goed ventileren, dwz elke dag je ramen en je deuren open. Ook is het essentieel om je kooi en alles wat de vogel ooit aangeraakt heeft te ontsmetten met bijv. Dethol en Chloor.

Dit heb ik ook gedaan toen mijn vorige vogel overleden was.
Nu heb ik 2 gezonde grijsjes van bijna een jaar oud.

Ik ken geen kweker in zuidholland, maar wel in Almere en Eindhoven. Mocht je meer informatie willen kan je mij altijd pm-en.

Africangrey

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2005, 12:24:22 pm »
Hoi Cheetah,

Mocht ik tzt meer informatie willen, maak ik graag gebruik van je aanbod om te pm-en. Bedankt.

Het is nu bijna 2 maanden geleden en heb er nog grote moeite mee. Het was een schitterende vogel en een echte kletskous (kende wel 200 woorden). maakte echt deel uit van het gezin; het is alsof je een kind verliest.
Ik had hem trouwens gekocht bij Hareco in Sliedrecht. Staat toch niet slecht bekend dacht ik, maar vogels de vogelarts is de kans groot dat hij de ziekte vanuit het nest meegekregen heeft. Ben trouwens benieuwd wat er van de andere vogel(s) uit hetzelfde nest geworden is. Maar dat zal ik wel nooit te weten komen.

Dus jij hebt ook een grijsje verloren door KDS? Hoe is dat geconstateerd of heb je sectie laten verrichten? Het ellendige is dat het nooit met zekerheid bij een levende vogel is vast te stellen.
Daardoor blijf je met een hoop vragen zitten, ook achteraf nog.

Zijn kooi, klimboom, speelgoed en al het andere heb ik weggegooid. Ventileren en alles met Dettol ontsmetten. Hij heeft overal zo"n beetje gezeten in huis, de kans is groot dat dat ik iets vergeet.

En ja, nu lees ik in een bovenstaand berichtje dat parkieten het ook kunnen krijgen. Dan kan ik mijn hoop op een andere papegaai wel vergeten denk ik.
Hoe groot is de kans dat mijn parkiet de ziekte heeft of drager is en hoe groot zal de kans zijn dat hij het weer over kan brengen op een papegaai?

Hoop dat iemand heet weet, bedankt
Ineke

ƒ®@N$j€

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 24, 2005, 12:31:49 pm »
Misschien moet je dan even met je parkietje naar de dierenarts gaan?

Ik weet wel een kreker in ZH en die heeft in de winter ook regelmatig babies zitten. Als je interesse hebt dan zie ik wel een pb-tje van je!

Wickingh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2005, 22:39:52 pm »
[quote author=

marty

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 25, 2005, 23:02:22 pm »
En niet te vergeten Dr Dieltjes in Schoten bij Antwerpen.
                            Dr Bastiaansen in Prinsenbeek(doet ook altijd Mestonderzoek bij de Parkietensocieteit in St Willebrord(West Brabant)
                                                                           Marty

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 25, 2005, 23:08:06 pm »
En niet te vergeten Dr Dieltjes in Schoten bij Antwerpen.
                            Dr Bastiaansen in Prinsenbeek(doet ook altijd Mestonderzoek bij de Parkietensocieteit in St Willebrord(West Brabant)
                                                                           Marty

Hai Marty,

ik geloof je op je woord ik ken beide niet [maar dat zegt natuurlijk weinig], daarom bedankt voor deze aanvulling ,  :thumbsup: ,

m  :thumbsup: g Frank

Africangrey

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2005, 23:13:53 pm »
hoi,

Ja inderdaad er is weinig bekend over deze ziekte, hoewel het best vaak voorkomt.
Er is geen genezing en een test heeft ook geen zin. Uit het bloed is niets op te maken.
Kortom men tast volledig in het duister. Ze weten niet eens precies hoe het virus verspreid wordt.
Eigenlijk is het enige wat ze met zekerheid kunnen zeggen dat het om een virus gaat en meer niet.
De onverteerde voedselresten en het overgeven zijn symptomen die slechts een indicatie kunnen zijn.
Maar er zijn genoeg vogels die dit niet vertonen en weer andere symptomen hebben. Bijvoorbeeld verlamming.
Alleen door weefselonderzoek van krop en maag kan de ziekte met enige zekerheid (70 procent) vastgesteld worden.
Dus naar de vogelarts gaan met mijn parkiet heeft geen zin. Als hij gezond blijkt kan hij toch de ziekte bij zich dragen, maar geen last hebben.
In Amerika zijn ze wel wat verder en er wordt momenteel veel onderzoek gedaan.
ik hoop van harte dat er binnenkort wat meer duidelijkheid zal komen en dat ze deze verschrikkelijke ziekte onder de papegaaien kunnen genezen of voorkomen natuurlijk.

Groetjes
Ineke  

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2005, 23:17:48 pm »
Hai Ineke,

met dank voor deze aanvulling, vogelkenners zeggen iig dat deze ziekte een grotere bedreiging is voor onze gevleugde vrienden, dan elke tot nu toe bekende ziekte juist omdat er niet op te testen is.
Dit is dan ook 1 van mijn grootste angsten  :( , aangezien ik ook nog steeds bezig ben met het opbouwen van mijn collectie,

:( g Frank

marty

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 25, 2005, 23:42:29 pm »
Hoi Frank

Dr Dieltjes is in het Zuiden van het Land, de man als het om sexen van papegaaien gaat.
Het is ongelofelijk hoe snel en goed hij dit kan, hij is denk ik 1 van de eerste die er mee begonnen is.
Over Kds heb ik op internet diverse artikelen gelezen, van vogels die aan KDS zijn dood gegaan en al 10 jaar solitair in de huiskamer werden gehouden en gedurende die tijd geen contact met andere vogels hadden gehad.

Marty
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2005, 23:46:59 pm door marty »

poefie

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 30, 2006, 19:50:16 pm »
hallo allemaal

mijn vriend en ik overwegen om een grijze roodstaart aan te schaffen,ik heb er zelf nooit een gehad maar vind het wel ontzettend leuke dieren,mijn vriend heeft vroeger wel altijd een gr gehad (bij zijn ouders thuis) en heeft er dus ervaring mee.
ik zou graag willen weten waar ik een gezonde gr kan kopen,ik vond dennis papegaaien (waar ik hier weinig goeds over lees) en ben dus op zoek naar een beter alternatief.
heeft iemand tips?het liefst in noord-holland.